Parkeerplaats mindervaliden maar geen wegmarkering

Sema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Parkeerplaats mindervaliden maar geen wegmarkering

#1 , 23 feb 2016 10:48

Hallo,

Een klein maandje terug is er in ons straat een bord parkeerplaats mindervaliden geplaatst.
Een 2 tal weken terug zijn ze van de stad langs geweest om de wegmarkering aan te brengen.
Er stond net op die plek een wagen geparkeerd, de werklieden hebben tevergeefs aangebeld bij een aantal inwoners met de vraag of die wagen van iemand uit de buurt was.
Die wagen hebben ze niet laten weg takelen, de persoon in kwestie waarvoor die mindervaliden bord werd geplaatst was ook niet bereikbaar, maar op dat moment stelden de werkmannen zich de vraag hoe het komt dat die bord geplaatst werd terwijl de woning van die mindervalide te koop staat.
Tot nu toe is er nog altijd geen wegmarkering aangebracht waardoor andere bestuurders blijven parkeren terwijl deze niet weggetakeld worden.
Nu is mijn vraag of mijn broer deze argumenten kan aanhalen om die takelkosten niet te moeten betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2016 10:57

Wat heeft uw broer juist uitgespookt in dit verhaal? En welk verkeersbord is er aangebracht, eventueel met welke onderborden?

Sema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2016 11:24

Ik zie dat ik iets te vlug ben geweest met mijn bericht, ik ben vergeten vermelden dat mijn broer afgelopen vrijdag nacht op die plek zijn wagen heeft geparkeerd en zaterdagochtend is zijn wagen weggetakeld.
Wat de bord betreft, oranje paal met blauwe bord, grote letter P en icoontje van een rolstoel en daaronder pijltje met "6m" aanduiding.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 23 feb 2016 11:26

Voor zover ik weet, is een wegmarking niet verplicht.
De oranje paal met het juiste bord is dat wel.

Volgens mij hebben die andere bestuurders dus juist geluk gehad dat er toen geen bevoegd persoon langsgekomen is.
Verbaast me trouwens wel dat er getakeld is, in plaats van een boete gegeven.

Sema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2016 11:31

Ik vermoed dat de mindervalide die ochtend geen parkeerplaats vond en daarom de takeldienst contacteerde.
Die andere bestuurders zijn op die plek geparkeerd maar de wagen van de mindervalide stond vlak er achter geparkeerd.
Kan het zijn dat er getakeld wordt als er in de directe omgeving geen parkeerplaats meer is voor de mindervalide?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2016 12:00

Parkeerplaats lijkt mij inderdaad correct aangegeven.

Er kan getakeld worden vanaf het moment dat er een auto geparkeerd staat zonder mindervalide kaart. Al de andere randvoorwaarden, zoals het beleid van de locale politie, doen er juridisch niet toe.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 23 feb 2016 12:22

Er moet zelfs geen invalide meer wonen.

En die werkmannen van de gemeente worden betaald om hun job te doen, niet om vragen te stellen over het parkeerbeleid van hun werkgever.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 feb 2016 13:33

Ik zie dat ik iets te vlug ben geweest met mijn bericht, ik ben vergeten vermelden dat mijn broer afgelopen vrijdag nacht op die plek zijn wagen heeft geparkeerd en zaterdagochtend is zijn wagen weggetakeld.
Wat de bord betreft, oranje paal met blauwe bord, grote letter P en icoontje van een rolstoel en daaronder pijltje met "6m" aanduiding.
Dat is dus een correct aangegeven parkeerplaats voor mensen met een handicap ...

Als uw broer niet over de kaart beschikt die hem toelaat daar te parkeren, is hij meer dan terecht getakeld.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 feb 2016 13:38

Een klein maandje terug is er in ons straat een bord parkeerplaats mindervaliden geplaatst.
op dat moment stelden de werkmannen zich de vraag hoe het komt dat die bord geplaatst werd terwijl de woning van die mindervalide te koop staat.
Dergelijke parkeerplaatsen zijn NOOIT bedoeld enkel voor de betrokkene, ook al worden ze vaak aangebracht in de buurt van de woning van personen met een handicap.

Er wordt een aantal plaatsen voorbehouden, waar men die aanbrengt, is aan de wegbeheerder.

Tot nu toe is er nog altijd geen wegmarkering aangebracht waardoor andere bestuurders blijven parkeren terwijl deze niet weggetakeld worden.
Die wegmarkering staat niet eens in de wegcode ...
Ze is toegelaten door een ministeriële omzendbrief.
Ze is dan ook niet vereist om een parkeerverbod op te leggen voor andere weggebruikers.
Dat doet het verkeersbord.

Nu is mijn vraag of mijn broer deze argumenten kan aanhalen om die takelkosten niet te moeten betalen?
Het zal uitsluitend zijn kosten verhogen ...

Sema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 feb 2016 13:04

Iemand die bewust een invaliden parkeerplaats inneemt moet daar zeker de gevolgen van dragen, ook als het mijn broer is.
Mijn broer heeft die nacht dan ook niet bewust op die plek geparkeerd.
In de hoofdstraat kan men enkel parkeren mits een bewonerskaart, waardoor s'avonds de zijstraten ( ondermeer mijn straat) vaak volgeparkeerd staat.
Als je s'avonds een parkeer plek ziet ben je blij, want dan moet je geen 3 blokken verder naar parkeerplaats zoeken.
Een feit is, dat wegmarkering vlugger opvalt, hadden de werklieden die dag op die plek de markering uitgevoerd dan zou mijn broer daar nooit geparkeerd hebben ( tijdens het zoeken naar een plek kan je niet naast die wegmarkering kijken), en zou er nu vandaag weer geen vreemd auto geparkeerd staan.

Verder wil ik bij deze iedereen die een reactie heeft geplaatst bedanken.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 27 feb 2016 21:14

Daarom zijn parkeerborden aangebracht met een oranje achterzijde / paal...
Dacht dat er zelfs arrondissementele omzendbrieven van parketten waren waar takelen bij mindervalide plaatsen de verplichte werkwijze is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”