Vluchtmisdrijf met zwaargewonde in combinatie met alcohol

Bv202
Topic Starter
Berichten: 4

Vluchtmisdrijf met zwaargewonde in combinatie met alcohol

#1 , 19 feb 2016 13:08

Hey,

Iemand een idee wat de straf zowat zal zijn bij deze situatie?
- Rood licht negeren
- Ongeval veroorzaken met zwaargewonde tot gevolg hierdoor (met hoogstwaarschijnlijk permanente al dan niet gedeeltelijke werkonbekwaamheid)
- Vluchtmisdrijf na dit ongeval
- Tijdens vluchtmisdrijf nog eens een ongeval met een lichtgewonde veroorzaken en nogmaals proberen te vluchten
- Dronken tijdens heel dit gebeuren (vastgesteld door de politie, meer dan 1,5 promille)

Ik heb dit niet gedaan voor alle duidelijkheid. Ik ken wel een slachtoffer hiervan en vraag me af wat voor straf de dader riskeert.

Ik heb zelf wat info opgezocht over de wetgeving, maar alles wat ik vind gaat over ofwel vluchtmisdrijf ofwel alcohol. Ik vind geen informatie over wat de straf kan zijn bij een combinatie van beide factoren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2016 13:23

dronken én geïntoxiceerd of enkel geïntoxiceerd?

Bv202
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 feb 2016 13:27

dronken én geïntoxiceerd of enkel geïntoxiceerd?
Ik vermoed alleen geïntoxiceerd, maar daar ben ik niet zeker van. Is dat een groot verschil?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 feb 2016 13:31

straffen voor intoxicatie en dronkenschap verschillen. Je kan geintoxiceerd zijn, maar niet dronken, je kan dronken zijn (bvb combinatie medicatie-alcohol), maar niet geintoxiceerd.

(ik kan je vraag concreet niet beantwoorden, maar anderen hebben deze info nodig om goed te kunnen antwoorden).

Bv202
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 feb 2016 13:34

straffen voor intoxicatie en dronkenschap verschillen. Je kan geintoxiceerd zijn, maar niet dronken, je kan dronken zijn (bvb combinatie medicatie-alcohol), maar niet geintoxiceerd.

(ik kan je vraag concreet niet beantwoorden, maar anderen hebben deze info nodig om goed te kunnen antwoorden).
Geïntoxiceerd was de dader sowieso (gezien de positieve ademtest). Dronkenschap weet ik niet, maar in de media is verschenen dat de dader werd opgepakt en zijn roes mocht uitslapen op het politiekantoor, dus dat zou ook wel eens kunnen.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 19 feb 2016 13:47

Uiteraard gevangenisstraf + rijverbod + serieuze boete, maar het grootste probleem gaat zijn als het slachtoffer een blijvende invaliditeit overhoudt aan het ongeval, dat is serieus betalen.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 19 feb 2016 13:58

Alles is afhankelijk van de verwondingen van het slachtoffer. In theorie is het simpel, de dader zal het slachtaffor moeten vergoeden voor de geleden schade... Hier kunnen wij geen bedrag op plakken. Als je het been breekt van een professionele voetballer zal je beduidend meer moeten betalen dan bij een arbeider... hang dus af van de situatie.

Bv202
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 19 feb 2016 14:00

Alles is afhankelijk van de verwondingen van het slachtoffer. In theorie is het simpel, de dader zal het slachtaffor moeten vergoeden voor de geleden schade... Hier kunnen wij geen bedrag op plakken. Als je het been breekt van een professionele voetballer zal je beduidend meer moeten betalen dan bij een arbeider... hang dus af van de situatie.
Ik vroeg me vooral af wat de straf zal zijn van de politierechter in verband met de overtredingen (dus boete/rijverbod)...

De schadevergoedingen zullen toch nog niet voor direct zijn, al is het alleen maar omdat het slachtoffer nog steeds aan het revalideren is en het nog niet zeker is in hoeverre hij zal herstellen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 feb 2016 16:48

Uiteraard gevangenisstraf + rijverbod + serieuze boete, maar het grootste probleem gaat zijn als het slachtoffer een blijvende invaliditeit overhoudt aan het ongeval, dat is serieus betalen.
UIteraard gevangenis straf ?
Dat is allerminst "uiteraard"
Men riskeert het, maar dat wordt niet uitgevoerd, vaak zelfs niet eens bij dodelijke ongevallen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 feb 2016 16:54

Ik vroeg me vooral af wat de straf zal zijn van de politierechter in verband met de overtredingen (dus boete/rijverbod)....
De mogelijke straffen liggen vrij hoog, maar de hoogste straffen worden zelden uitgesproken.

Paar 1000 euro boete effectief (opdeciemen al inbegrepen), met nog een deel voorwaardelijk
Verval recht op sturen: pakweg 6 maanden tot een jaar.
Herstelonderzoeken: theoretisch of praktisch examen opnieuw afleggen, mogelijk ook verdere psychomedische onderzoeken naar rijgeschiktheid en alcoholgebruik.

Mogelijk ook een gevangenisstraf maar aangezien die straffen erg laag uitgesproken worden, vaak paar maanden tot en jaar maar, worden ze eigenlijk nooit effectief uitgevoerd.

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 20 feb 2016 17:44

Ook niet vergeten dat de verzekeraar waarschijnlijk "recht van verhaal" zal vorderen. Maw de uitbetaalde bedragen terugvorderen tot maximaal zo n 35.000€.

Franciscus
Berichten: 38595

#12 , 20 feb 2016 22:08

Dat laatste bij dronkenschap, dan is er regres mogelijk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”