op parkeerstrook op minder dan 5m zebrapad

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

op parkeerstrook op minder dan 5m zebrapad

#1 , 19 feb 2016 10:59

Bekijk even onderstaande link.

https://www.google.be/maps/@51.2575897, ... !1e1?hl=nl

Het betreft hier de Lange Bremstraat in Merksem. Merksem is een deelgemeente (district) van de stad Antwerpen.

Blijkbaar hebben hier al verschillende bestuurders een GAS boete gekregen. Te weten: zij die geparkeerd stonden waar u die groene Citroën Picasso ziet. Volgens de GAS ambtenaar omdat deze te dicht bij die oversteekplaats voor voetgangers staat.

Ik lees evenwel in artikel 24 :

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en
op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

Mijns inziens, staat die groene auto dus niet in overtreding. Hij staat immers noch OP de oversteekplaats, noch op de rijbaan op minder dan 5 meter ervoor.


Mijn concrete vragen nu.

1) Klopt mijn redenering, dat deze GAS boete onterecht is ? Of zie ik nog ergens wat over 't hoofd ?
2) In geval deze GAS boete onterecht is: wat kan men best ondernemen om deze te betwisten ?


Hartelijk dank voor jullie inzichten in deze zaak.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 19 feb 2016 11:18

Waarop baseert u zich om te stellen dat die plaats geen deel uitmaakt van de rijbaan ? ...

M.i. is dit gewoon deel van de rijbaan, en mag daar dus NIET geparkeerd worden.

Als er een doorlopende witte lijn zou staan tussen die "parkeerstrook" en de "rijbaan" zou de situatie al anders zijn ...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /262-art75
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 feb 2016 16:44

Dit is een gelijkgrondse berm, waarop parkeren toegelaten is aangezien het niet verboden is.
De goot is hier de werkelijke rand van de rijbaan.
Het parkeerverbod op minder dan 5m voor een oversteekplaats, geldt inderdaad enkel op de rijbaan.

Probleem is dat ze waarschijnlijk opschreven dat betrokkene op de rijbaan stond ...
Dat is lastiger te weerleggen dan het feit dat men hier niet zou mogen staan ...

Opgeschreven door een GAPA ipv politie ?

Reclame

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#4 , 19 feb 2016 18:40

Waarop baseert u zich om te stellen dat die plaats geen deel uitmaakt van de rijbaan ? ...
Omwille van de goot die er ligt, een wegbedekking in een ander materiaal, en het feitelijk gebruik ervan. Wordt uitsluitend gebruikt voor stilstaan en/of parkeren, en er wordt nooit overheen gereden.
M.i. is dit gewoon deel van de rijbaan, en mag daar dus NIET geparkeerd worden.

Als er een doorlopende witte lijn zou staan tussen die "parkeerstrook" en de "rijbaan" zou de situatie al anders zijn ...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /262-art75
Bedankt voor uw inzichten.
Opgeschreven door een GAPA ipv politie ?

Weet ik eigenlijk zélf niet met zekerheid. M'n ouders wonen daar om de hoek. En het gebeurt dat ik die parkeerstrook daar ook wel 's gebruik.

Betrokkene op facebook (die ik overigens niet persoonlijk ken), had het over een GAS boete.

Ook u, bedankt voor uw inzichten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Schellebelle
Berichten: 2

#5 , 05 jul 2016 18:29

Beste Inazuma,
Ik wou u maar even laten weten; ik ben de bewuste dame die op 19/2 persoonlijk door zowat half Merksem op Facebook veroordeeld werd tot een levenslang rijverbod nadat ik mijn auto op een parkeerstrook vlakbij een zebrapad parkeerde. U leek me zowat een van de enige mensen die me nog wat krediet gaf en die zelfs juridisch advies trachtte in te winnen via dit medium, waarvoor ontzettend veel dank. Ik wil u maar even melden dat ik bezwaar heb aangetekend tegen de GASboete en ik heb vandaag dan ook een bericht gekregen dat mijn bezwaar gegrond bleek en ik de boete van 110€ niet dien te betalen. Dus blijkbaar was de boete toch ongegrond. Jammer voor de andere dame, wiens zoon op dezelfde plek geparkeerd stond en ervoor een hoete van 250€ kreeg en die "groentjes" betaaldde.

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#6 , 05 jul 2016 22:34

Beste Inazuma,
Ik wou u maar even laten weten; ik ben de bewuste dame die op 19/2 persoonlijk door zowat half Merksem op Facebook veroordeeld werd tot een levenslang rijverbod nadat ik mijn auto op een parkeerstrook vlakbij een zebrapad parkeerde. U leek me zowat een van de enige mensen die me nog wat krediet gaf en die zelfs juridisch advies trachtte in te winnen via dit medium, waarvoor ontzettend veel dank.
Ik was diegene die u krediet gaf, en dit topic geopend heeft. Inazuma was degene die m'n gedachtengang bevestigde ..... :D
Ik wil u maar even melden dat ik bezwaar heb aangetekend tegen de GASboete en ik heb vandaag dan ook een bericht gekregen dat mijn bezwaar gegrond bleek en ik de boete van 110€ niet dien te betalen. Dus blijkbaar was de boete toch ongegrond. Jammer voor de andere dame, wiens zoon op dezelfde plek geparkeerd stond en ervoor een hoete van 250€ kreeg en die "groentjes" betaaldde.
Door die te betalen, heeft hij helaas de gerechtsgang gesloten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#7 , 05 jul 2016 22:36

dubbelpost.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Schellebelle
Berichten: 2

#8 , 06 jul 2016 19:02

Oeps, ja, je hebt gelijk, Iohabra!! Bij deze, allebei nogmaals een dikke merci voor de steun!! :)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 jul 2016 16:53

Oeps, ja, je hebt gelijk, Iohabra!! Bij deze, allebei nogmaals een dikke merci voor de steun!! :)
Leuk dat je laat weten hoe het afgelopen is :wink:

Parkeerinbreuken via GAS was en blijft een gigantische stommiteit, zeker als ze langs (gemeentelijke) parkeerwachters gaan
(die in de privé zijn niet bevoegd, en dat ze dat maar zo laten ook)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”