Procedure fout of niet?

SeppeK
Topic Starter
Berichten: 2

Procedure fout of niet?

#1 , 15 feb 2016 23:43

Hallo,

Ik ben op 9/10/2015 door een rood licht gereden te Turnhout.
Ik reed 64 km/h waar 70 km/h word toegelaten, licht stond 1.9 seconden op rood.
Mijn PV werd verzonden op 15/10/2015

Vandaag mijn tweede brief aangekregen van politie namelijk:
Schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor het eerste verhoor van een meerderjarige persoon
die een misdrijf ten laste word gelegd.
Daaronder mijn persoonlijke gegevens + plaats en uur waar ik moet zijn.

Maar nu:

U zal verhoord worden over de feiten die U ten laste kunnen worden gelegd, meer bepaald:
Snelheidsovertreding op 9/10/2015 in Turnhout
TU.95,L1.457778/2015

Deze brief is handgeschreven + gehandtekend

Word dit aangezien als een procedure fout? Wegens ik NIET te snel reed maar door een rood licht ben gereden?
Zo ja word mijn misdrijf dan nog vervolgd? Moet ik hiervoor een advocaat contacteren om mij te vergezellen
op de datum dat ik verhoord word?

Ik hoor het graag.
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2016 07:18

Waarom zou dat een procedurefout zijn? u kan perfect gehoord worden over feiten die u achteraf niet gepleegd blijkt te hebben. Dat wil niet zeggen dat u andere feiten niet gepleegd zou hebben.

Maar een handgeschreven uitnodiging tot een verhoor? Dat is iets van 30 jaar geleden. 't zou me héééééél sterk verbazen als dit effectief handgeschreven is. Waarschijnlijk enkel een stuk (bvb de feiten) handgeschreven?

Een advocaat kan je voor zoiets meenemen, maar is absoluut niet verplicht en zal het waarschijnlijk enkel véél duurder maken zonder enig merkbaar nut te hebben. Als je toch een advocaat wil, contacteer deze dan voor de waarschijnlijke verschijning op de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 16 feb 2016 15:28

Is volgens mij een Salduz II dus geen advocaat toegelaten wel te raadplegen voor verhoor.

Reclame

DavidP585
Berichten: 110

#4 , 16 feb 2016 17:24

Dat is uiteraard wel een procedurefout: een verdachte moet in staat zijn om zijn verdediging te organiseren, met inbegrip van de mogelijkheid om vooraf met een advocaat te overleggen.

Als men iemand uitnodigt voor een snelheidsovertreding dan kan men eigenlijk niet verhoren over door het rood rijden.

Echter om een procedurefout in te roepen moeten de rechten van verdediging ook effectief aangetast zijn, en dat zie ik hier niet zo direct gebeuren.

SeppeK
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 16 feb 2016 19:06

Dus een advocaat contacteren heeft geen zin? Ik weet dat ik in fout was en zal moeten voorkomen (aangezien ik mijn rijbewijs op het moment van de feiten nog geen 2 jaar had) ik dacht dat dit een procedure fout was en dat ik vrijuit ging aangezien een vriend van mij een auto ongeluk had (hij was in fout) + resten van drugs in zijn bloed waren gevonden maar zijn naam was verkeerd geschreven op de PV dus werd heel zijn zaak afgesloten en ging hij vrijuit...

DavidP585
Berichten: 110

#6 , 16 feb 2016 19:37

aangezien een vriend van mij een auto ongeluk had (hij was in fout) + resten van drugs in zijn bloed waren gevonden maar zijn naam was verkeerd geschreven op de PV dus werd heel zijn zaak afgesloten en ging hij vrijuit...
Daar zal wel wat meer aan de hand zijn geweest dan een naam die verkeerd geschreven is.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 16 feb 2016 19:38

Neen u mag uiteraard een advocaat contacteren .....
en dat vermoed ik ook of anders is u iets op de mouw gespeld..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”