Politie boven de wet?

Varry
Topic Starter
Berichten: 1

Politie boven de wet?

#1 , 15 feb 2016 21:46

Er staat hieral ruim een week een aanhangwagen van de politie geparkeerd.
Ik heb hierover een mailtje gestuurd naar de wijkagent; met de vraag of dit wel wettelijk is;
Beste,

Volgens het verkeersreglement mag een aanhangwagen niet langer dan 24h langs de openbare weg geparkeerd staan;

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.




Klopt dit?


Er staat namelijk een aanhangwagen al meer dan een week geparkeerd in de xxxxxxxstraat; die nogal hinderlijk opgesteld staat; aangezien de parkeerplaatsen er vaak nogal schaars zijn.




Hier is een foto van de aanhangwagen:
image1.JPG

Mag deze, volgend het verkeersreglement, op zo opgesteld blijven?

Met dank,
Waarop ik een antwoord krijg van de comissaris.
Het is duidelijk dat mijn mail "stoort";
Beste,

Ik heb uw mail via het wijkkanaal bij mij doorgestuurd gekregen.

Zoals je ziet, is deze aanhangwagen van onze politiezone X.

Het betreft een ANONIEME PREVENTIEVE SNELHEIDSMETING die werd uitgevoerd.
Inderdaad, hij zou er maar 24 u mogen staan als we de letter van de wet, die u nauwkeurig heb opgezocht, toepassen.

Nu, ik kan u zeggen:

-dat op vraag van de buurtbewoners er een vraag werd gesteld naar preventieve snelheidsmeting in uw straat waarvan ik veronderstel dat u er woont alhoewel ik dat niet uit uw mail kan opmaken.
-een objectieve meting verschillende dagen moet gebeuren voor objectieve verwerking en kijk op de zaak of deze subjectief of objectief is
-er een plaats wordt gekozen die wettelijk is, wat hier qua plaats ook zo is.

Hinderlijk… omdat er weinig plaats is, is volgens de wet niet opgenomen.
De plaatsen op de openbare weg zijn geen privaat bezit zoals u weet.

De overtreding waar u naar refereert, is echter hoofdzakelijk bedoeld naar vrachtvervoer toe en onze aanhangwagen is klein en belemmert niet de lichtinval vanuit de woning.

Ons streven is een streven naar collectieve verkeersveiligheid in uw straat. Jammer dat onze inspanningen in deze niet altijd zo worden bekeken.
Als we als politie alles naar de verkeersletter zou toepassen, dan zou de maatschappij niet leefbaar zijn.
Onze prioriteit gaat naar gevaarlijke, hinderlijke overtredingen waarbij we niet overal op hetzelfde moment kunnen zijn.

Ik maak uw schrijven over naar het college van burgemeester en schepenen zodat kennis nemen van uw opmekring en we vragen of we het meten van de snelheid in uw straat nog verder moeten meenemen in onze aandachtslijst.

Mvg,
Ik ben bijzonder geschokt dat deze meneer vindt dat het handhaven en volgen van onze wetten onderschikt is aan de praktische kant van zijn ambt.

Wat vinden jullie hiervan?

[mod JPV: de naam van de betrokken politiezone verwijderd]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 15 feb 2016 22:03

Tja, is nogal een logisch antwoord. Agenten krijgen het altijd op hun heupen als burgers hen op de vingers proberen te tikken, en daarbij nog eens verwijzend naar een of andere wet die ze gevonden hebben.

Als er een reden voor is vind ik dat dergelijke zaken moeten toegelaten worden. Als we altijd de letter van de wet volgen dan mag 90% van de mensen zich komen verantwoorden. Als u er echt veel hinder van heeft dan bezoekt u best eens uw politiekantoor.
Indien de hinder voor u beperkt is dan zoekt u beter een hobby om uw verveling tegen te gaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 feb 2016 23:33

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.



"dit reglement" = de wegcode ...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 16 feb 2016 21:09

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.



"dit reglement" = de wegcode ...
Net wat ik net wou nakijken in de wegcode. De politieman in kwestie had kort en beleefd naar dit artikel kunnen verwijzen. t Zou schoon zijn mochten de duizenden (signalisatieaanhangwagens etc) geen uitzondering gekregen hebben. Die commissaris moet dringend een cursus eMailetikette volgen.

DavidP585
Berichten: 110

#5 , 17 feb 2016 09:37

Die commissaris had in de eerste plaats moeten verwijzen naar dit artikel. En dan pas naar de feitelijke situatie.

Een kwestie van psychologie, dergelijke discussies worden snel opgelost indien de vraagsteller juridisch ongelijk heeft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”