bezwaarschrift voor te laat ontvangen boete?

rem
Topic Starter
Berichten: 4

bezwaarschrift voor te laat ontvangen boete?

#1 , 15 feb 2016 10:19

Hallo,

ik heb een initiële PV ontvangen op datum van 03/02/2016 (postzegel van 08/02/2016) wegens te snel rijden. De feiten dateren van 09/09/2015 te Wallonië. Is dit nog rechtsgeldig? Het lijkt me zo lang geleden (5 maanden)....? De boete omvat een bedrag van 60 EUR.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 feb 2016 10:51

Als er een flitsfoto is, gaat het geen probleem geven dat het pv niet binnen de correcte termijn verstuurd is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 feb 2016 22:38

Hallo,

ik heb een initiële PV ontvangen op datum van 03/02/2016 (postzegel van 08/02/2016) wegens te snel rijden. De feiten dateren van 09/09/2015 te Wallonië. Is dit nog rechtsgeldig? Het lijkt me zo lang geleden (5 maanden)....? De boete omvat een bedrag van 60 EUR.
Dat is nog rechtsgeldig.

De termijn van 14 dagen gaat enkel over de bijzondere bewijswaarde van het PV.
Die heeft hier weinig belang aangezien er een foto van de inbreuk is, een materieel bewijsstuk.

Als u de feiten op zich niet betwist, kan je dat beter gewoon betalen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 feb 2016 11:41

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is.”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING.).

“Art.216bis.§ 1. De procureur des Konings kan, indien hij meent dat een feit niet van aard schijnt te zijn dat het gestraft moet worden met een hoofdstraf van meer dan twee jaar correctionele gevangenisstraf of een zwaardere straf, desgevallend met inbegrip van de verbeurdverklaring, en dat het geen zware aantasting inhoudt van de lichamelijke integriteit, de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten aan de Federale Overheidsdienst Financiën.De procureur des Konings bepaalt op welke wijze en binnen welke termijn de betaling geschiedt en de precieze feiten omschreven in tijd en ruimte waarvoor hij de betaling voorstelt. Die termijn is ten minste vijftien dagen en ten hoogste drie maanden. De procureur des Konings kan deze termijn verlengen wanneer bijzondere omstandigheden het wettigen of verkorten indien de verdachte hiermee instemt. §2.Op vordering van de procureur des Konings en na te hebben nagegaan of voldaan is aan de formele toepassingsvoorwaarden van § 1, eerste lid, of de dader de voorgestelde minnelijke schikking heeft aanvaard en nageleefd, en het slachtoffer en de fiscale of sociale administratie werden vergoed overeenkomstig § 4 en § 6, tweede lid, stelt de bevoegde rechter het verval van de strafvordering vast ten aanzien van de dader...”(Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rem
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 feb 2016 10:06

OK bedankt voor de info. Ik zal de PV gewoon betalen (de feiten betwist ik niet. Ik vond gewoon dat de PV vrij laat was aangekomen, soit)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”