Geflitst met bedrijfswagen

TomVK1990
Topic Starter
Berichten: 6

Geflitst met bedrijfswagen

#1 , 13 feb 2016 16:13

Beste,

Op 26/12/'15 ben ik geflitst aan 157 km/u (gecorrigeerd naar 147 km/u) met mijn firmawagen. Op 14/01/16 ontving ik hiervoor een PV van de federale wegpolitie.

Ik betwist de feiten niet en wil deze boete betalen (er wordt een minnelijke schikking voorgesteld van €135). Echter, ik heb nog steeds geen tweede brief ontvangen met de betalingsuitnodiging.

Ik vermoed (maar ben dit helemaal niet zeker) dat de werkgever deze brief achter houdt. In het verleden is het immers ook al gebeurd bij collega's die geflitst waren in Frankrijk, de werkgever de 1e en de 2e aanmaningsbetaling niet doorgegeven heeft aan de betrokken werknemer waardoor deze een verhoogd boetebedrag diende te betalen.

Mijn vraag is de volgende. Stel dat dit zo is en ik de minnelijke schikking niet betaal omdat ik simpelweg de brief niet ontvang, en het politie stuurt het dossier op naar de rechtbank, moet ik dan voor de rechtbank verschijnen? Of kan ik dan gewoon de €135 minnelijke schikking betalen wanneer ik een dagvaarding van de rechtbank ontvang? Ik zal immers de dagvaarding ontvangen aangezien mijn werkgever mijn contactgegevens heeft doorgegeven aan de federale wegpolitie via het antwoordformulier (ik heb dit formulier echter niet ondertekend, ik heb enkel een kopie gekregen van het antwoordformulier dat de werkgever heeft ingevuld en opgestuurd).

Of is het eventueel een idee om rechtstreeks contact op te nemen met de federale wegpolitie en te vragen indien ze de brief rechtstreeks naar mij kunnen opsturen? Ik heb immers helemaal geen zin om voor deze overtreding voor de rechtbank te verschijnen...

Mvg en alvast dank voor uw professioneel advies,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2016 19:47

Heb jij uw eigen naam en privaat adres opgegeven op het inlichtingenformulier? Indien ja zou je deze brief thuis krijgen. Indien nee komt hij waarschijnlijk wel toe bij de werkgever, maar die weet niet aan wie door te geven, en zal het natuurlijk niet zelf betalen..

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 feb 2016 20:19

Stel dat dit zo is en ik de minnelijke schikking niet betaal omdat ik simpelweg de brief niet ontvang, en het politie stuurt het dossier op naar de rechtbank, moet ik dan voor de rechtbank verschijnen?
Als uw werkgever idd de brieven aangaande de onmiddellijke inning (+aanmaning) en de minnelijke schikking (+aanmaning) achterhoudt, wordt u wegens niet-betaling zeer waarschijnlijk gedagvaard, en komt U voor de politierechtbank ...

Na identificatie van de werkelijke overtreder, zou verdere correspondentie naar deze gestuurd moeten worden.


Is het mogelijk dat de toegelaten snelheid niet 120 km/u was, maar lager ?

Reclame

TomVK1990
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 14 feb 2016 14:10

Heb jij uw eigen naam en privaat adres opgegeven op het inlichtingenformulier? Indien ja zou je deze brief thuis krijgen. Indien nee komt hij waarschijnlijk wel toe bij de werkgever, maar die weet niet aan wie door te geven, en zal het natuurlijk niet zelf betalen..
De werkgever heeft mijn naam en privaat adres ingevuld op het antwoord formulier en ook opgestuurd naar de federale wegpolitie. Kom de uitnodiging tot betalen dan toe op mijn privé adres?

TomVK1990
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 14 feb 2016 14:12

Stel dat dit zo is en ik de minnelijke schikking niet betaal omdat ik simpelweg de brief niet ontvang, en het politie stuurt het dossier op naar de rechtbank, moet ik dan voor de rechtbank verschijnen?
Als uw werkgever idd de brieven aangaande de onmiddellijke inning (+aanmaning) en de minnelijke schikking (+aanmaning) achterhoudt, wordt u wegens niet-betaling zeer waarschijnlijk gedagvaard, en komt U voor de politierechtbank ...

Na identificatie van de werkelijke overtreder, zou verdere correspondentie naar deze gestuurd moeten worden.


Is het mogelijk dat de toegelaten snelheid niet 120 km/u was, maar lager ?
Het PV vermeldt dat de maximum toegelaten snelheid 120 km/u was en stelt een minnelijke schikking voor van €135.

Heeft het zin om te bellen naar de federale wegpolitie en te vragen dat ze de betalingsuitnodiging rechtstreeks naar mijn privé-adres opsturen i.p.v. de werkgever? Ik wil immers de minnelijke schikking betalen en gedagvaard worden is absoluut niet de bedoeling.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”