Alcoholtest en rijbewijs 15 dagen kwijt

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

Alcoholtest en rijbewijs 15 dagen kwijt

#1 , 12 feb 2016 21:10

Mn vriend en ik kwamen van ergens. Ik zat aan het stuur van de auto. We hadden een discussie, dus ik heb de auto even aan de kant gezet uit voorzorg om te praten. Toen ik terug verder wilde rijden, merkte ik dat de wielen vastzaten in de modder. Mn vriend moest werken de dag erna, dus ik vertelde hem dat hij naar huis kon wandelen (het was niet ver), zodat hij kon gaan slapen. Ik zou naar Touring bellen en daar wachten tot ze kwamen om onze auto er uit te trekken. Hij is daarop te voet naar huis gegaan.

Ik heb mij op dat moment van de bestuurderszetel naar de passagierszetel verplaatst om de papieren te zoeken van Touring en het telefoonnummer in het handschoenkastje (er hangt modder aan mijn schoenen van door de aarde naar de andere kant van de auto te stappen). Ik heb vanop de passagierszetel gebeld naar Touring. Op het moment dat ik aan de telefoon was, passeerde en stopte er een politiecombi. Ze vroegen me om de papieren van de auto en wat er aan de hand was.

Ze stelden ook vragen over de bestuurder (omdat ik op de passagierszetel zat), en daar ben ik heel hard in de fout gegaan. Ik heb er toen denk ik allusie op gemaakt dat mijn vriend de bestuurder was, omdat ik dacht dat ik de wagen verkeerd geparkeerd had, namelijk op een plaats waar geen parkeermogelijkheid was om de boete te ontlopen, en ben daar helemaal niet fier op. Hij heeft op geen enkel moment in die toestand met de auto gereden! En dat heeft hij ook aan de politie verklaard. Het spijt me heel erg wat ik gedaan heb. Het ging gewoon door mijn hoofd dat M' vriendwellicht op dat moment thuis al in zijn bed gekropen was, en dat ik er op die manier goed vanaf ging komen… Wat fout was, dat besef ik nu.

Toen Touring weg was, ben ik met de auto naar huis gereden. Ik schrok toen ik de politiecombi op onze oprit zag en toen drong het pas tot me door wat ik gedaan had! Ik ben naar de politiemannen toe gestapt, ze hebben mn vriend doen blazen en iets doen ondertekenen. Ze hebben hem quasi gedwongen dit te tekenen. Ik had aanvankelijk begrepen dat de politieman sprak over 6 uur het rijbewijs kwijt zijn, ik ben dit niet absoluut zeker, en nadat hij formulier ondertekende, zeiden ze dat hij 15 dagen zijn rijbewijs kwijt was.

De politiemannen wilden geen gehoor geven aan mijn vraag om niet Philippe maar mij te doen blazen of om mijn verklaring af te nemen. Ze hebben niet naar mij geluisterd dat ik de chauffeur van de auto was. Ze hebben mij zien thuiskomen met de wagen. Ze zeiden tegen mij toen ze klaar waren met mn vriend te laten blazen dat we daar “morgen” zouden over verder hebben.
Ik heb de volgende ochtend onmiddellijk naar het politiekantoor gebeld, om te vragen naar z’n rijbewijs en om mijn verklaring door te geven. Daar hebben ze mij doorgestuurd naar de rechtbank.

Ik heb daarna naar De rechtbank gebeld, daar hebben ze gezegd dat de magistraat niet aanwezig was vandaag en dat dit tot maandag moet wachten en dat ik een fax kan sturen om mijn verklaring naast het opgemaakte pv te leggen.

Kan u mij informeren over wat ze hiermee zouden doen? zou de magistraat dit maandag kunnen herzien aan de hand van mijn verklaring?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#2 , 13 feb 2016 15:56

Beste,

Ik ontving nog geen antwoord op mijn verhaal. Gisterenavond is de politie nog thuis langsgeweest om mijn vriend zijn verklaring te laten tekenen en ik heb dan ook de kans gekregen om mijn verklaring in te dienen. Dus ik post nog een aanvulling op mijn bericht van gisteren.

Mijn vriend heeft niet gereden en de politie heeft daar dus ook helemaal geen bewijs van. Hij was thuis, ze hebben aan de deur gebeld en hij heeft open gedaan, en dan hebben ze hem doen blazen. Hij moet blijkbaar wel ook op een of andere manier aangegeven hebben dat hij gereden heeft toen de politie vragen stelde.. Maar hij was dronken. We kunnen dit dus niet uit het politieverslag laten schrappen zei de politie ook al hoorde ik mijn vriend in de combi wel verklaren dat hij niet achter het stuur had gezeten op dat moment. Ik heb direct als ik thuiskwam en zag dat ze op onze oprit stonden gereageerd tov de politie dat ik de chauffeur was.. Zou deze zaak nog rechtgetrokken kunnen worden?

Mvg

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 feb 2016 20:10

Wat staat er in uw verklaring en in die van uw vriend ?

Uw eigen verklaringen zijn het énige wat u hier kan nekken.
De politie heeft namelijk uw vriend niet met het voertuig zien rijden.


Teken NOOIT een verklaring aan de politie waarmee u het niet volledig eens bent, die de feiten niet correct weergeeft, of waarin u uzelf beschuldigd.

Reclame

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 13 feb 2016 21:27

Het gaat allemaal zo vlug.. We zijn hier dan ook niet in thuis. We hebben gisteren aanvullingen gemaakt aan het verslag van mijn vriend waarin we zeggen dat hij niet gereden heeft en dat ik gereden heb. Ik heb mijn verklaring (ongeveer de tekst van het eerste bericht hierboven) er kunnen bijvoegen. Is dat goed?

Ik denk niet dat we onszelf beschuldigd hebben in de verklaring, maar de agenten zeiden dat wat er al op papier stond, dat dat niet kon wijzigen. Ik weet het niet meer van buiten. We zullen het verslag binnenkort ontvangen.

Ik weet wel dat de titel van onze beider verklaring ook "rijden onder invloed van alcohol" was, daar was ik het wel eigenlijk niet mee eens want ze hebben mij niet doen blazen en mijn vriend heeft niet gereden... Is dat dan niet ok? Kunnen we daar nog iets aan doen? of is dat niet nodig?

Wat zal er nu gebeuren?

Doen we er goed aan maandag de magistraat te proberen contacteren (nog een extra fax sturen bvb)?

Kan het zijn dat ze naar ons verhaal luisteren en daarna? Wat kunnen ze mij dan doen voor niet de waarheid te spreken?

Mvg

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 14 feb 2016 08:22

U kan een bijkomende verklaring afleggen maar het is zeer de vraag of dat veel zal uithalen. U had eerst verklaard dat uw vriend reed en blijkbaar heeft hij ook op een bepaald ogenblik aangegeven dat hij achter het stuur zat. Dat is zo goed als een bekentenis in combinatie met die positieve test en het feit dat u niet achter het stuur werd aangetroffen.

Inderdaad nooit een verklaring afleggen waarbij u het niet eens bent met de formulering. Ik vrees dat u zichzelf (enfin, uw vriend) hier genekt zal hebben, de bijkomende verklaring maakt de indruk van personen die na wat nadenken aan het pogen zijn uit hun zelfgedolven put te kruipen, of het nu de waarheid is of niet.

U kan een fax zenden naar de parketmagistraat en deze zal bij het dossier gevoegd worden maar dat het iets zal uitmaken betwijfel ik.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 14 feb 2016 11:03

Ik heb denk ik nog niet vermeld heb dat de politie opgebeld werd.. Toen ik de wagen gestopt heb, hebben we buiten de auto staan discussiëren, voor mijn vriend naar huis gewandeld is. Zou het een mogelijkheid zijn dat de mensen die belden eventueel zagen dat we uitstapten? Zou de politie hen een verklaring gevraagd hebben?

En zou het iets uitmaken als mensen van bij wie we kwamen getuigen dat ze mij aan het stuur zagen instappen?
Ik weet niet of iemand dit gezien heeft.. Maar het is wellicht te laat daarvoor?

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 14 feb 2016 11:15

Ik wil nog even aangeven dat ik dit direct aangegeven heb wanneer ik thuisgekomen ben dat ik niet de waarheid sprak, ze hebben geen aanstalten gemaakt om mijn verklaring op te nemen of om mij te doen blazen, is dat dan wel correct?

Ze hebben mijn vriend ook thuis aangetroffen en die was dronken, ze hebben aangebeld en hij deed open, dus is dat dan niet eerder op basis van een vermoeden? Ze hebben toch geen bewijs?

En mogen ze mijn verklaring wel benoemen als "rijden onder invloed van alcohol"?

Ik wil dit absoluut goedmaken, mijn vriend zou onterecht beschuldigd worden! :(

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 14 feb 2016 17:09

Men had op zijn minst u ook moeten laten blazen en dat is blijkbaar niet gebeurd. Gezien u zelf heeft gezegd dat uw vriend heeft gereden.....
Waar heeft uw vriend geblazen... buiten op de openbare weg of binnen in huis?
Niet dat er veel toe doet als hij toestemming heeft gegeven.

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 14 feb 2016 20:03

Hij was al thuis te voet en ze hebben aangebeld, Mijn vriend heeft de deur opengedaan en hen eersy binnengelaten. Hij heeft geblazen in de politiecombi op onze oprit..

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 14 feb 2016 22:44

Oprit is privé ... maar hij zal toestemming hebben gegeven.
Had kunnen en mogen weigeren.

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 15 feb 2016 07:47

Ze hebben hem nogal redelijk aangepakt om te blazen.. Hij moest en hij zou blazen en weigeren kon niet volgens hen.

Ik was er ook nog voor hij echt geblazen heeft, en ik had toen gezegd dat ze mij moesten laten blazen, niet hem. Maar zij wilden niet meer naar mij luisteren, en nu krijgt hij dus onterecht de schuld.

Ik wou dat er een manier was om dit goed te maken! Het is niet eerlijk, ik was alleen geïntimideerd door die combi en wilde niet beboet worden. Mijn vriend was gewoon te voet naar huis en wilde alleen gaan slapen! :(

Zou dit in de rechtbank met een advocaat nog goedkomen denken jullie?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 15 feb 2016 08:01

Een advocaat kan geen mirakels verrichten, daarvoor moet u bij een ander departement zijn. U zou moeten kunnen aantonen dat uw vriend geen geldige toestemming heeft gegeven voor de ademtest en men geen enkele basis had om die op te leggen aangezien niet werd vastgesteld dat hij bestuurder was of aanstalten maakte te rijden. Het enige element waarover de politie beschikte was -met permissie- uw domme verklaring. In één van uw eerdere posts vermeldt u echter dat uw vriend blijkbaar ook heeft verklaard te hebben gereden. Is dat zo of niet? Indien ja en dat staat zo in een pv dan denk ik dat het kalf verdronken is en u zich de moeite en kosten van een advocaat kan besparen.

Anders loont het alleszins de moeite een advocaat over alle verklaringen te laten gaan teneinde te zien hoe eea exact werd weergegeven in de pv's. Om die reden is het ook beter om als u iets wil doen, eerst contact op te nemen met een advocaat en eventueel pas daarna een bijkomende verklaring naar het parket te sturen; indien de magistraat nattigheid voelt kan deze anders nog steeds een aanvullend pv vragen aan de verbalisanten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 feb 2016 10:43

Hij moet blijkbaar wel ook op een of andere manier aangegeven hebben dat hij gereden heeft toen de politie vragen stelde..
Dus u zegt tegen de politie dat uw vriend reed, en uw vriend bevestigt dit nog eens aan de politie. Pas nadat hij geblazen heeft en de gevolgen kent, willen jullie beiden jullie verklaring wijzigen? Hoe denk je dat dit overkomt? Politie ziet een voertuig dat zichzelf vastgereden heeft in de modder, waarbij één van de inzittenden naar huis "gevlucht" is, en dronken blijkt te zijn.

Als u een héél erg goede advocaat vind, maakt u misschien een kans, maar politierechters zijn geen uilen, hé. Moest ik politierechter zijn, het zou een héééééééééééél erg goede advocaat moeten zijn, hoor. Hopelijk heeft uw vriend geen verleden van dronken rijden, anders is het helemaal een verloren zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 15 feb 2016 10:53

Een politierechter gaat m.i. eerder redeneren dat de feiten correct zijn vastgesteld, en dat u achteraf met een of ander raar verhaal er probeert onderuit te komen. Kans is groot dat dit geen gunstig effect gaat hebben op de strafmaat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 feb 2016 11:30

Een politierechter gaat m.i. eerder redeneren dat de feiten correct zijn vastgesteld, en dat u achteraf met een of ander raar verhaal er probeert onderuit te komen. Kans is groot dat dit geen gunstig effect gaat hebben op de strafmaat.
Ik sluit me hierbij aan. Ik krijg zelfs hier de indruk dat de topic starter in haar openingspost het vreemde verhaal probeert op te hangen, maar dat de waarheid toch enigsinds anders is. Geef anders maar eens een geloofwaardige uitleg waarom de vriend aan de politie bevestigd dat hij gereden heeft, terwijl dit niet zo was? Geen enkel zinnig mens, dronken of niet, zal verklaren gereden te hebben als dit niet zo was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”