Alcoholtest en rijbewijs 15 dagen kwijt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Alcoholtest en rijbewijs 15 dagen kwijt

#31 , 16 feb 2016 10:24

Het is aan de rechter om de waarachtigheid van die verklaringen te evalueren gelet op de omstandigheden en de intrekking van de verklaring later.
Ik denk niet dat de rechter veel geloof gaat hecthen aan de latere verklaringen, eerlijk gezegd.
Zoals ook al door anderen aangehaald heeft de politie een steek laten vallen door TS niet te laten blazen.
Tja, toen ik met mijn vriendin een ongeval had (zonder andere partij), en de politie kwam ter plaatse, vroegen deze ook gewoon "Wie zat aan het stuur" (was mijn vriendin) en enkel zij heeft moeten blazen. In dat geval hadden zij mij dan ook moeten laten blazen, voor het geval we achteraf zouden willen verklaren dat ik toch aan het stuur zat? Op die manier moet de politie zowat iedereen in de buurt van een ongeval laten blazen, voor het geval één of andere pipo zijn verklaring wijzigt en zegt dat er iemand anders reed.

Anyway, los van dit alles, vrees ik dat de topic starter geen schijn van kans maakt, net omdat ook haar vriend haar initiële verklaring bevestigde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DavidP585
Berichten: 110

#32 , 16 feb 2016 10:47

Ja maar is het niet zo dat men iemand in dronken toestand geen verklaring mag afnemen?
Dat mag uiteraard wel, natuurlijk is zo een verklaring minder geloofwaardig omdat men dronken is. Daarmee wordt wel rekening gehouden.


Ik hoop dat hij ook duidelijk zichtbaar dronken was, want gewoon "onder invloed" is natuurlijk in deze situatie niet zo,ideaal.
De politie is op vrijdag teruggekomen en dan hebben we pas een verklaring getekend. Daarin hebben we gezegd/ aangevuld dat ik reed en hij dat hij niet reed maar wij veronderstellen dat zij ook nog wel zelf een verklaring indienen?
De politierechter oordeelt vrij en onafhankelijk op basis dossier. En wat als de vrouw/ts ook gedronken heeft (uiteraard te weinig, te lang geleden, we willen geen bekentenis) en gepanikeerd heeft?

Franciscus
Berichten: 38596

#33 , 16 feb 2016 19:53

Indien dronken wordt er geen verklaring afgenomen wordt alleen neergeschreven in PV wat persoon zal 'uitkramen' en een beschrijving van zijn toestand met de kenmerken van dronkenschap .
Indien geïntoxiceerd kan men wel gehoord worden.
Politie legt geen verklaring af maar stelt een PV op waarin hun vaststellingen staan.

Van het ogenblik dat er enige twijfel kan bestaan laat men alle mogelijke bestuurders blazen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#34 , 16 feb 2016 21:41

Hou er wel rekening mee dat een PV een bijzondere bewijskracht heeft. Wat er in staat, wordt door de rechter als bewezen beschouwd, tenzij je dit kan weerleggen. Enkel jullie verklaring is lang niet voldoende om het PV te onkrachten, hoor...
De bijzondere bewijswaarde geldt enkel voor de feitelijk vaststellingen door de bevoegde personen.
Niet voor verklaringen in een PV door betrokken partijen , en niet voor conclusies die agenten op basis daarvan zelf zouden trekken ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 17 feb 2016 09:08

Indedaad, maar als er in een PV staat dat de topic starter en haar vriend tegen de politie verklaarden dat de vriend reed, kunnen ze achteraf niet ontkennen dat ze dit effectief tegen de politie gezegd hebben. Ze kunnen achteraf uiteraard wel beiden verklaren dat ze op het moment zelf, toevallig, beiden dezelfde leugen tegen de politie vertelden (kan misschien nog een klacht voor belemmering van het onderzoek bijkomen in dat geval?), maar of dit dan nog geloofwaardig is? Ik vrees ervoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”