PV verkeersinbreuk niet op naam van titularis voertuig

HaSi
Topic Starter
Berichten: 2

PV verkeersinbreuk niet op naam van titularis voertuig

#1 , 12 feb 2016 15:55

Beste,

vandaag kreeg ik een PV op naam van mijn vriendin voor een inbreuk op de wegcode (parkeren met 2 wielen op het voetpad).
Ik noch zij betwisten de overtreding, maar hierbij het relaas van hoe deze PV tot stand kwam:

Een goede week geleden parkeerde mijn vriendin de auto voor de school van mijn dochter om deze vlug te laten instappen, met 2 wielen op het voetpad, "omdat het heel hard regende" iedereen herkent zich hier wel in maar het blijft natuurlijk een 'overtreding'..
Nu had ze eveneens de pech dat daar niet ver vandaan een buurtagent bezig was het verkeer te regelen. Die zag haar en sprak haar hierover aan om te zeggen dat ze een overtreding begin. Verder werd haar niets gevraagd (naar identiteitskaart) of vermeld (over een PV).
De agent kan eigenlijk enkel de nummerplaat van de auto 'onthouden' hebben.
Vanmorgen ontvingen we dus leuk een PV op haar naam die 'achter de rug' werd opgemaakt met daarin de vermelding dat ze de overtreding beging.
Nu staat de auto waarmee ze de overtreding beging op mijn naam, en zijn wij feitelijk samenwonend.
Alle vorige boetes (voornamelijk snelheidsovertredingen) werden door haar begaan, maar kwamen logischerwijs altijd op mijn naam toe.

Nu vraag ik mij af hoe die agent aan de naam van mijn vriendin geraakt is? Het is niet de bedoeling om de boete niet te betalen, enkel om mij een inzicht te geven in welke persoonsgegevens de politie kan/mag opvragen en of deze agent in deze zijn boekje niet te buiten is gegaan?

Ze heeft haar naam niet opgegeven noch haar identiteitskaart getoond, en is hier heel formeel in.

MVG,


HaSi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 feb 2016 16:53

Nu vraag ik mij af hoe die agent aan de naam van mijn vriendin geraakt is?

Misschien een oud lief?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

HaSi
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 feb 2016 17:49

Nu vraag ik mij af hoe die agent aan de naam van mijn vriendin geraakt is?

Misschien een oud lief?
Dank voor uw hulpvolle en nuttige bijdrage.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 feb 2016 18:14

Waarom zou die agent zijn boekje te buiten zijn gegaan?
Agenten gebruiken hun boekje om PV's op te stellen.
Hoe hij aan de naam is gekomen kunnen we van hieruit niet zien.
Maar alles wijst er op dat hij haar kende, anders had hij zonder te vragen nooit haar naam kunnen weten.
Zoveel is zeker.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

DavidP585
Berichten: 110

#5 , 12 feb 2016 18:50

Div-databank gekoppeld aan rijksregister. En dan hebben ze ineens de foto van je identiteitskaart.

Die agent is gewoon slim geweest, gezien dat de nummerplaathouder niet de overtreder is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 12 feb 2016 18:56

Div-databank gekoppeld aan rijksregister. En dan hebben ze ineens de foto van je identiteitskaart.
Deze verklaring kan onmogelijk kloppen aangezien de bestuurder niet de nummerplaathouder is.
Eender wie kon de chauffeur zijn geweest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

peer
Berichten: 9

#7 , 12 feb 2016 19:25

De Politie mag het Rijksregister in het algemeen niet consulteren zonder gegronde reden. Feitelijk samenwonen is denk ik niet geregistreerd als familieband. Dus is er mogelijkerwijze gezocht op personen die op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Het is onduidelijk of deze opzoeking dan is toegelaten.

DavidP585
Berichten: 110

#8 , 13 feb 2016 14:58

Feitelijk samenwonen staat gewoon in het rijksregister.

DavidP585
Berichten: 110

#9 , 13 feb 2016 15:01

Eender wie kon de chauffeur zijn geweest.
Maar dat was niet zo, tenzij jij met jan en alleman feitelijk samenwoont.

peer
Berichten: 9

#10 , 13 feb 2016 16:22

Op https://mijndossier.rrn.fgov.be kan je overigens zelf nagaan of en door welke instantie je rijksregistergegevens de laatste 6 maanden werden geraadpleegd.

DavidP585
Berichten: 110

#11 , 13 feb 2016 16:47

Opzoekingen door politie staan daar niet bij.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 13 feb 2016 19:14

Feitelijk samenwonen staat gewoon in het rijksregister.
Dat wil nog niet zeggen dat een feitelijke samenwoner aan het stuur zat.
Dit bewijst dat de politieman de bestuurster moet gekend hebben, anders kon hij niet weten dat ze degene is die feitelijk samenwoont met de eigenaar van de auto.
De bestuurster kon eender wie geweest zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DavidP585
Berichten: 110

#13 , 13 feb 2016 22:02

En hun rijksregister staan de foto erbij

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”