Rijden met niet-officiële kentekenplaat

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

Rijden met niet-officiële kentekenplaat

#1 , 12 feb 2016 14:34

Wat is de boete voor het rijden met een niet-officiële kentekenplaat?

Het zit zo: ik heb 'n auto gekocht, betaald, verzekerd en ingeschreven. Verzekeringspapieren heb ik liggen en daar staat mijn kenteken plaat ook op. Omdat ik veel in het buitenland zit en met name overdag heel weinig tijd heb, een dag afgesproken dat alles in orde moet zijn, de platen bij de garage liggen en ik de auto op kan komen halen.

Je raadt het al. De kentekenplaten liggen niet bij de garage, maar bij het postkantoor. Postbode stond namelijk voor een gesloten deur. Postkantoor wil de platen maandag pas geven aan de garagehouder.

Wat is de boete als ik word gepakt met gedupliceerde kentekenplaten? Let wel: hier staat precies hetzelfde nummer op als op mijn nummerplaat, de auto is verzekerd en ingeschreven. Enige overtreding is dat ik achter met een duplicaat rijd i.p.v. de officiële plaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 feb 2016 13:50

55 euro onmiddellijke inning ...

Maar met wat pech: takeling en in bewaring nemen voertuig.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2016 14:17

Vraag was van een week geleden. Wel benieuwd of de topic starter effectief het (weliswaar kleine) risico genomen heeft. Ik rij zelf al 15 jaar met de wagen en heb nog nooit meegemaakt dat ze de echtheid van mijn platen controleerden (ik heb in al die tijd ook nog maar twee keer tegengehouden om papieren te controleren of the blazen)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 feb 2016 15:26

Risico is inderdaad zeer klein. Persoonlijk heb ik voor mijn werkgever bijna 1.000.000 km gereden in een tijdspanne van 30 jaar. Resultaat 1 x moeten blazen, en 1 x controle door douane van mijn diesel.. Met mijn flitsfoto's kan ik echter een mooi album vullen :oops:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 feb 2016 15:40

Ontbrekend "CV" stempeltje op de achterste nummerplaat is anders duidelijk merkbaar .

Mensen die het wagen hebben het geluk dat de overheid enkel nog interesse heeft in flitsen als "verkeersbeleid" (2/3 van de PVs)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2016 15:59

Tja, toen mijn papieren werden gecontroleerd, heeft men zelfs niet naar de nummerplaten op mijn wagen gekenen. Enkel of nummerplaat op inschrijvingsbewijs, verzekeringspapier en keuringsbewijs dezelfde waren. In principe zouden ze om héél erg zeker te zijn, naast de nummerplaten, ook nog het chassisnummer moeten checken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 23 feb 2016 17:29

Inschrijvingsbewijs had de TS ook niet bij hé, dus dit zou bij een papiercontrole wel voor problemen gezorgd hebben...

DavidP585
Berichten: 110

#8 , 23 feb 2016 20:15

Ik denk dat velen hier de pakkans voor zoiets veel te klein inschatten.

In tegenstelling tot controle diesel door douane, alcoholintoxicatie (in de meeste gevallen), ... kan je dit zien aan de buitenkant van de auto aan de ontbrekende CV-stempel. Eén toevallig passerende patrouille en je hebt het vlaggen. Alles hangt natuurlijk af van de plaats en afstand waar je gaat rijden maar toch.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#9 , 24 feb 2016 14:45

Vraag was van een week geleden. Wel benieuwd of de topic starter effectief het (weliswaar kleine) risico genomen heeft. Ik rij zelf al 15 jaar met de wagen en heb nog nooit meegemaakt dat ze de echtheid van mijn platen controleerden (ik heb in al die tijd ook nog maar twee keer tegengehouden om papieren te controleren of the blazen)
Bij deze dan. Ik heb het risico genomen. Ik heb het risico ingeschat als klein en de boete als relatief laag. De auto was namelijk verzekerd, ik reed wel rond met mijn eigen nummer, etc. Zit er politie achter je, dan is het wel betalen, want het verschil tussen deze plaat en de officiële plaat is duidelijk zichtbaar.

Ik heb er niets meer van gehoord. Heb de auto van de garage naar huis gereden en daarna de plaat eraf gehaald en er dat weekend niet meer mee gereden. Maandag daarop heb ik de officiële plaat mogen ontvangen.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#10 , 24 feb 2016 14:56

Ontbrekend "CV" stempeltje op de achterste nummerplaat is anders duidelijk merkbaar .

Mensen die het wagen hebben het geluk dat de overheid enkel nog interesse heeft in flitsen als "verkeersbeleid" (2/3 van de PVs)

Je ziet het duidelijk. Een agent die je met 'n officiële plaat door laat rijden of niet tegenhoudt, kan natuurlijk wel ingrijpen als hij ziet dat er geen officiële plaat op de auto zit.

Zimar23
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2016 08:21

Geen slim idee, Woensdag nieuwe auto gekocht Donderdag verzekering regelen Vrijdag platen. Postbode was te vroeg langs gekomen en kon niet wachten om te rijden dus ik liet maar 2 duplicaten maken tot ik mijn officieele had. Midden in centrum van Antwerpen gevolgd daar 2 combis voor ongeveer 15 minuten (ik dacht krijg een boete voor afslag pakken zonder te pinken) maar ze bleven erg lang volgen dus ik maar parkeren en ineens met 4 man de auto controleren (potentiele terrorist) omdat dit niet kon. Na controle van verzekering identiteit lange preek over de gevaren etc... had hij het over 1000den euros boete en rijbewijs afpakken.

Hij heeft me gematst omdat ik geen strafblad had en wel verzekerd was en de correcte papieren had. Hij heeft me gematst gewoon de auto op de parking laten en volgende dag platen ophalen er opschroeven.. pff

Was zeker niet plezant..

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 09 apr 2016 20:38

Niks gematst aan
Mag niet, dus moet je ook niet schrikken als je er voor aan de kant gezet wordt
Voor zelfde geld is voertuig onverzekerd en niet ingeschreven

55 euro onmiddellijke inning ...

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#13 , 09 apr 2016 23:57

Duizenden euro's... hij heeft je vooral voor de gek gehouden eigenlijk. Voor duizenden euro's zou ik het risico ook niet genomen hebben!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 apr 2016 11:44

Niks gematst aan
Uw "Hollands" is niet zo goed, denk ik. Met "gematst" bedoelt de auteur: "een dienst bewezen door niet te streng te zijn".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”