gestolen rijbewijs

bdrf
Topic Starter
Berichten: 1

gestolen rijbewijs

#1 , 11 feb 2016 17:02

In Hongarije is mijn portefeuille gestolen waarin paspoort , rijbewijs , enz .. zat
Er is aangifte bij de lokale politie gedaan volgens instructies van de ambassade
En bij doc stop
Op de Belgische ambassade heb ik een voorlopig paspoort voor 6 maanden bekomen ( 50 € )
Het probleem is het rijbewijs daarmee kunnen ze mij niet helpen

Wij zijn op rondreis met een camper ( 4 ton) met aanhanger waarin mijn moto staat
Ook hiervan stak het inschrijvingsbewijs in mijn gestolen portefeuille , Ik heb nog wel mijn deel 2 en het gelijkvormigheid attest
En ik mag eigenlijk niet rijden zonder rijbewijs en mijn vrouw heeft geen rijbewijs C
Kan ik een voorlopig duplicaat of bewijs bekomen zodat ik toch terug in België geraak en in orde ben
Of wat is anders de oplossing ??
volgens de Belgische politie is dit het antwoord :
Mijnheer,

Met uw attesten van de plaatselijke autoriteiten kan u perfect verder reizen. Wij kunnen geen duplicaat of attest afleveren indien u niet in België bent.
Wanneer u terug in ........... bent dient u opnieuw aangifte te doen bij de politie aan de hand van de ontvangen buitenlandse attesten. Zij overhandigen u de juiste formulieren om een nieuw rijbewijs persoonlijk aan te vragen. Rb kostprijs=25 euro.

wat , wanneer ik betrokken raak bij een ongeval en geen rijbewijs kan voorleggen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 11 feb 2016 17:08

Kan niet op uw vragen antwoorden maar beschikt u over een reisbijstandsverzekering?
Zoja, dan zou ik er contact mee opnemen.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 11 feb 2016 17:13

Ik vrees dat de veiligste oplossing is een kennis/familielid te laten overkomen om u terug te rijden. De Belgische politie kan zeggen wat ze wil, als u in Hongarije wordt tegengehouden zit u mogelijk met grote problemen.

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 11 feb 2016 18:23

Een eventueel attest van verlies / diefstal van een rijbewijs laat niet toe om een motorvoertuig, waarvoor een geldig rijbewijs vereist is, op de openbare weg te besturen ...
Je hebt natuurlijk de letter van de wet en ook de geest van de wet ... waarmee ik bedoel dat men het toch 'kan' toelaten om toch verder te rijden als je in het bezit bent van een attest van verlies (waar op zijn minst de gegevens op staan van je verloren / gestolen rijbewijs (nummer)
Het hangt af door wie je gecontroleerd wordt ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 feb 2016 12:44

volgens de Belgische politie is dit het antwoord :
Mijnheer,

Met uw attesten van de plaatselijke autoriteiten kan u perfect verder reizen. Wij kunnen geen duplicaat of attest afleveren indien u niet in België bent.
Wanneer u terug in ........... bent dient u opnieuw aangifte te doen bij de politie aan de hand van de ontvangen buitenlandse attesten. Zij overhandigen u de juiste formulieren om een nieuw rijbewijs persoonlijk aan te vragen.
Grandioos, dat mag zelfs in België niet eens !

Retourtje over en weer met een lage-kostenmaatschappij ?
Reisbijstandsverzekering ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”