Foutparkeren zonder verboden te parkeren bord.

nero987
Topic Starter
Berichten: 26

Re: Foutparkeren zonder verboden te parkeren bord.

#16 , 10 feb 2016 07:00

Oké, heel wat meer reactie dan verwacht. Even van bovenaan beginnen.

@Gebruiker21: Het onderbord gaat inderdaad wel over de periode dat ik er geparkeerd stond. Echter ben ik niet de "verboden parkeren zone" ingereden aan dat bord, maar 8 parkeerplaatsen en 2 zijstraten verder. Via een zijstraat waar geen parkeerverbod gelde. Moet ik dan naar dat bord toe wandelen om te controleren of dit geldig is voor die dag of niet?
Verder kan ik u wél garanderen dat de manier waarop de agente de winkel binnen gestormd kwam, en de schade die ze daarbij aanrichtte (aan een kartonnen reclametotem van waarde 0€, ik ga hier echt niet lastig over doen hoor), duidelijk te zien zijn op de camerabeelden, en aantoont dat mevrouw haar interventie niet op de juiste toon begonnen is. Een vraag/opmerking tot het verplaatsen van mijn wagen kost minder moeite, zonder morren, en zelfs zonder te wijzen op de foutieve plaatsing van de borden zou dit gebeurd zijn.
Erg frappant trouwens dat bij mijn verhuis haar collega's 2 auto's hebben laten staan, op een door mij gereserveerde en betaalde plaats, voor meer dan een uur, omdat de "eigenaar waarschijnlijk toch wel zou opduiken". Maargoed, dat terzijde, misschien had agente ook voor mij de foutgeparkeerde buur uit zijn bed gebruld.
Ik zal uiteraard geen pv betwisten op basis van een onjuist onderbord. Echter blijft het wel een feit dat ik géén bord gepasseerd ben.

@giserke: Ik ben inderdaad in het bezit van beelden binnen in de winkel. Echter zonder geluid, maar de beelden spreken voor zich. Jammer genoeg zijn er van buiten waarschijnlijk geen beelden, misschien bij de winkel langs mij (maar als die er zijn zijn ze onwettig (openbare weg?))

@Inazuma: Exact wat ik dacht betreffende de borden en geldigheid van het parkeerverbod. Ondertussen ook bevestigd door een gemeentemedewerker die normaalgesproken de bordjes plaatst, maar afgelopen week op verlof was.
Ik heb de foto's, camerabeelden en een uitgetypt relaas van de feiten reeds samen opgeslagen. Ik had reeds tegen deze buur gezegd dat hij langs mij mocht komen wanneer zijn boete binnen kwam, zodat ik hem zou helpen met het invullen vh bezwaar (taalbeperking ten huize dat gezin). Ondertussen heeft een andere buur zich gemeld met een soortgelijk verhaal. Dezelfde agente zou als een wilde bij hem aan de deur hebben staan bellen, en ook meteen aan het schreeuwen geslagen zijn wanneer hij open deed. Ook hij ontving het papiertje "Dit voertuig wordt geverbaliseerd voor foutparkeren". Hem heb ik ook de foto's overhandigd en ook hij zal bezwaar indienen tegen de "overtreding".
Een thuisverpleegster die trachtte enkele dranghekken te verplaatsen om bij haar patiënte te komen heeft een half uur eerder een aanvaring gehad met dezelfde agente. Zij beschikt wel over een dashcam, inclusief geluid. Echter vermoeden we dat zij niet veel in te brengen heeft in het verhaal aangezien ze met dranghekken liep te sleuren voor een niet dringende interventie. Maar ook hier was de toon van de agente allesbehalve acceptabel.
Wat betreft de schade door haar handelen kan ik helaas niets van bewijzen.

Klacht bij intern toezicht: of dit nu gepast zou zijn in deze situatie of niet, het zal waarschijnlijk niets uithalen (Als 4 buren klacht indienen over feiten op dezelfde datum misschien wel?), toch overweeg ik het nog steeds.
Voorlopig dus gewoon afwachten of er al dan niet een boete in de bus komt. Deze zal wel betwist worden, net zoals de boete(s) van de buren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#17 , 10 feb 2016 10:52

Feitelijk is het uw burgerplicht klacht neer te leggen, zodat de bevoegde instanties een gedocumenteerd dossier kunnen aanleggen over de betrokken agente.
Ik voel aan mijn theewater dat dit hoogst waarschijnlijk niet het eerste incident zal zijn waarbij ze betrokken is.
Dat mens loopt tenslotte rond met een dienstwapen.

Didymus
Berichten: 2061

#18 , 10 feb 2016 11:29

Niet twijfelen en klacht indienen bij Dienst Intern Toezicht van de betrokken politiezone. De kans dat ze een tuchtsanctie krijgt is m.i. klein, maar ze zal het misschien wel warm krijgen wanneer haar om uitleg wordt gevraagd en zeker als het verhaal door 4 burgers individuele burgers wordt bevestigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#19 , 10 feb 2016 15:37

Niet twijfelen en klacht indienen bij Dienst Intern Toezicht van de betrokken politiezone. De kans dat ze een tuchtsanctie krijgt is m.i. klein, maar ze zal het misschien wel warm krijgen wanneer haar om uitleg wordt gevraagd en zeker als het verhaal door 4 burgers individuele burgers wordt bevestigd.
Misschien niet wanneer het de eerste keer is. Maar dan komt het wel in haar persoonlijk dossier.
Ze zal wel gesanctioneerd worden wanneer blijkt dat het niet de eerste keer is en ze haar werk niet heeft gedaan.
Maw de verkeerssignalisatie correct aanbrengen en nadien de verbale agressie naar de burgers toe om haar onbekwaamheid te verdoezelen.

DavidP585
Berichten: 110

#20 , 10 feb 2016 17:51

ben ik de enige die de confetti op de straten ziet? Is dat parkeerverbod niet bedoeld om de "opkuis" mogelijk te maken.

En dat kan zijn belang hebben: de TS wist dat zijn auto in de weg ging staan van de opkuis en als dat tijdelijk verkeersbord al niet stond op de foutieve plaats dan nog had hij zich niet kunnen vergissen.

En waarschijnlijk is dat de reden dat de politieagente nogal "furieus" was, dat wordt officieel weggelachen hoogstens wordt in de toekomst daar meer aandacht aan besteed.

Didymus
Berichten: 2061

#21 , 10 feb 2016 18:19

Bestuurders die ergens parkeren waar geen verbodsborden staan moeten volgens jou dus helderziende zijn?
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#22 , 10 feb 2016 19:11

Dat is nu toch wel het strafste wat ik hier gelezen heb. Verkeersborden? Allemaal niet nodig on iemand op de bon te zwieren.

Voor zover ik weet staat helderziendheid niet in het verkeersreglement.
Zelfs dan moeten ze daarvoor een verkeersbord voor voozien.

DavidP585
Berichten: 110

#23 , 10 feb 2016 19:35

ik zeg toch niet dat het een probleem betreft van foutief parkeren?

Wat dachten jullie van deze artikelen uit de wegcode
7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#24 , 11 feb 2016 08:08

ik zeg toch niet dat het een probleem betreft van foutief parkeren?

Wat dachten jullie van deze artikelen uit de wegcode
7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Iedereen kan een paar artikelen uit context quoten en beginnen orakelen; het bovenstaande is absoluut niet van toepassing op TS zijn situatie. Ten eerste stond hij geparkeerd, ten tweede was er geen reglementaire signalisatie. Zoals reeds door iemand aangehaald: helderziendheid is nog geen vereiste en van politiemensen mag men verwachtend deze zich professioneel en correct gedragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#25 , 11 feb 2016 09:00

ik zeg toch niet dat het een probleem betreft van foutief parkeren?

Wat dachten jullie van deze artikelen uit de wegcode
7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Dus volgens jou moet de agente achter de strooier van de confetti gaan?

giserke
Berichten: 2434

#26 , 11 feb 2016 10:49

ik zeg toch niet dat het een probleem betreft van foutief parkeren?

Wat dachten jullie van deze artikelen uit de wegcode
7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Totaal niet van toepassing.

TS stond geparkeerd op een parkeerstrook waar je effectief mag parkeren.
Ten tweede, een auto als zwerfvuil beschouwen is ook een nieuw gegegeven.
Ik geef toe, mijn auto is soms ook wel eens mijn bureau, maar het blijft wel nog een auto.

In uw redenatie betekend dit dat 3/4 van de wegcode mag worden geschrapt.
Want dan mag je nergens parkeren. En de politie mag bekeuringen uitschrijven als het hem uitkomt.

DavidP585
Berichten: 110

#27 , 11 feb 2016 13:44

Ik weet niet of jullie het beseffen maar normaliter is er geen "recht" om te parkeren op de rijweg, alleen is het soms niet verboden. Het plaatsen van een bord E9a en E9b maakt het parkeren niet verboden, het heft een verbod op.

Dat is hier relevant want de weggebruiker (dus ook de parkeerder) mag de onderhoudswerken (zoals de vuilkar) niet hinderen en de rijweg moet minstens 3 meter breed blijven (het ziet er toch een smalle rijweg uit). Dat primeert op een eventueel bord E9a of E9B

Didymus
Berichten: 2061

#28 , 11 feb 2016 14:01

David, je argumentatie is compléét van de pot gerukt en naast de kwestie.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 12 feb 2016 13:04

Ik weet niet of jullie het beseffen maar normaliter is er geen "recht" om te parkeren op de rijweg, alleen is het soms niet verboden. Het plaatsen van een bord E9a en E9b maakt het parkeren niet verboden, het heft een verbod op.
In België is parkeren in principe overal op de openbare weg toegelaten, uitgenomen waar het verboden is door verkeersregels of verkeerstekens terzake.
Dat is hier relevant want de weggebruiker (dus ook de parkeerder) mag de onderhoudswerken (zoals de vuilkar) niet hinderen en de rijweg moet minstens 3 meter breed blijven (het ziet er toch een smalle rijweg uit). Dat primeert op een eventueel bord E9a of E9B
In België primeren de verkeerstekens op de verkeersregels.

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

DavidP585
Berichten: 110

#30 , 12 feb 2016 13:13

Inderdaad, was dat even vergeten.

Een kolorieke politieagent is ook nog altijd een bevoegd persoon en daarover zijn we het eens: zij gaf duidelijk aan niet te willen dat er geparkeerd werd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”