Wagen getakeld

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

Wagen getakeld

#1 , 07 feb 2016 23:04

Vandaag is mijn wagen getakeld ter hoogte van de Koolmijnenkaai 68 in Brussel.

Concreet was de situatie het volgende:
- Er is daar een zone "betalend parkeren" (verkeersbord E9a)
- Binnen die zone staat er een bord "parkeren voor vrachtwagens" (E9c) met onderschrift donderdag en zondag van 5u tot 15u
- De herhalingsborde voor zone E9a en de borden voor E9c wisselen elkaar af.

Mijn wagen stond daar geparkeerd op zondagmorgen en werd getakeld door een privéfirma op politiebevel. Na betaling van 240 euro, kon de wagen terug afgehaald worden.

Die borden E9c staan daar voor de wekelijkse markt. Echter, stond er geen enkele vrachtwagen geparkeerd (de parkeerplaatsen waar door de politie getakeld werd, stonden dus leeg).

Mijn vraag is nu:
- Is zo'n mengeling van zone- E9a & E9c borden geldig? Welk bord heeft dan voorrang?
- Mag de politie in zo'n geval overgaan tot takelen van de wagen? Aangezien er geen enkele vrachtwagen geparkeerd stond over een strook van enkele 100'en meters die door de politie auto-vrij getakeld werd, lijkt mij dat je kan aangeven dat de geparkeerde auto geen hinder veroorzaakte en er ook geen dringende reden was om tot takeling over te gaan

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 07 feb 2016 23:30

U stond aan een fig E9C tussen 5 uur en 15 uur op een zondag.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /253-art70
Bord zoals voorzien in dit artikel.
Geparkeerd voertuig was geen wagen die aangegeven wordt met dat pictogram?

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 07 feb 2016 23:34

Dat klopt; het was een personenwagen, geen vrachtwagen.
Het bord E9c bevond zich wel in een zone E9a en het bord voor deze zone werd ook herhaald.

Dus:
- Gelden er voorrangregels tussen een bord E9c en een zone E9a?
- Indien ja, en E9c exclusief van toepassing is,kan de politie zomaar laten takelen (i.p.v. enkel een boete uitschrijven)?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 08 feb 2016 18:06

Stond er een zonaal bord is iets anders dan een fig E9c.
En neen als het enkel een fig E9C is mag u daar niet staan met een PW.
En ja de politie mag een verkeersovertreding laten ophouden reden op het onderbord staat dat u daar niet mag staan met een PW.
Ruimte moet vrijblijven voor LV's.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 feb 2016 19:15

Dat klopt; het was een personenwagen, geen vrachtwagen.
U stond er dus geparkeerd met een personenwagen, op een plaats waar enkel vrachtwagens tijdens bepaalde uren mogen parkeren ...
Het bord E9c bevond zich wel in een zone E9a en het bord voor deze zone werd ook herhaald.
- Gelden er voorrangregels tussen een bord E9c en een zone E9?
De zonale reglementering geldt in gans de zone, behalve waar er door verkeerstekens zoals
https://goo.gl/maps/qhqQG7gRDpy
een àndere reglementering opgelegd wordt ...

- Indien ja, en E9c exclusief van toepassing is,kan de politie zomaar laten takelen (i.p.v. enkel een boete uitschrijven)?
Tuurlijk.
De politie kan élk voertuig op de openbare weg laten takelen.
Moet zelfs niet fout geparkeerd staat - dat bepaald enkel wie de takeling betaald.

Een fout geparkeerd voertuig kan wettelijk altijd getakeld worden.
PZs hebben wel richtlijnen over wat en wanneer ze takelen, maar dat zijn plaatselijke arrangementen, en die zijn ondergeschikt aan de verkeerswetgeving.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/102-art4

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 08 feb 2016 23:53

Allen,

Bedankt voor de antwoorden.

Die wagen had daar niet moeten staan, dat klopt (alhoewel de verkeersborden me nog steeds op z'n minst verwarrend lijken). Stond net voor een zonebord geparkeerd; dat is dus een dure verkeerde inschatting geweest.

Die verkeersborden staan daar omdat er donderdag en zondag markt is. Donderdag staan daar inderdaad altijd vrachtwagens van marktkramers; de markt 's zondags heeft echter op het gemeenteplein plaats en er stond gedurende heel de periode géén enkele vrachtwagen geparkeerd op de zone aan de ring waar door de politie gecontroleerd werd.

Toch heeft de politie daar heel de dag halt gehouden en onafgebroken wagens laten takelen (minstens twee takelwagens reden op en af en hebben op z'n minst 12 auto's getakeld), met als resultaat een volledige lege parkeerzone.
Ze heeft dit wel enkel gedaan in de zone "parkeren voor vrachtwagens" tot aan de brug over het kanaal; de zone liep nog verder door maar daar werd niet getakeld noch boetes uitgedeeld.

Als ik de door u aangehaalde artikelen erop nalees, kan de politie dus eender welk voertuig laten takelen zonder dat er sprake is van "hinder" of een "dwingende reden".
Wat voor motivatie kan de politie hebben voor dit soort acties? Moet dat überhaupt gemotiveerd worden? Geeft dit, aangezien het praktisch niet mogelijk is om alle voertuigen te takelen die verkeerd geparkeerd staan, niet snel mogelijkheid tot willekeur?

Misschien puur uit interesse, is er geen enkele kader voor wanneer er getakeld mag worden? Heb gelezen over omzendbrieven i.v.m. o.a. gerechterlijke takelingen; gaat het in dit geval over zo'n takeling en zouden deze van toepassing zijn?

Alvast bedankt,

giserke
Berichten: 2434

#7 , 09 feb 2016 02:22

Wat ik me al eigenlijk heb afgevraagd, stel iemand vraagt een tijdelijke zone aan voor het parkeren van vrachtwagens. Voor verbouwingen of verhuis enz...
Een gewone auto mag daar niet staan, maar een vrachtwagen van iemand die niks met de aanvrager te maken heeft wel dus? :)

Franciscus
Berichten: 38594

#8 , 09 feb 2016 16:21

Normaal zet men op zo'n plaats een Fig E1 verboden parkeren. Enkel de voertuigen van de aanvrager mogen er (stil)staan.
Meestal staat er foutievelijk een fig3. Die wil zeggen dat er noch mag geparkeerd noch mag stilgestaan worden...

Ik weet dat bepaalde strekkingen zelfs stellen dat politie op dat ogenblik niet bevoegd is gezien de openbare ruimte op dat ogenblik zou 'verhuurd' zijn aan en dus een private parkeerstrook zou zijn.
Ik heb hier echter geen rechtspraak over.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”