Parkeren op parkeerplaats apotheek, boete?

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Parkeren op parkeerplaats apotheek, boete?

#1 , 04 feb 2016 09:59

Goedemorgen,

's avonds op zoek naar een parkeerplaats,
volgende plaats gevonden om vlug even frietjes te gaan afhalen...

Afbeelding
(ter duidelijkheid ik stond op de plaats boven op de blauwe plaat met witte P.)

Nu blijkt dat er blijkbaar boven de apotheek een politie-inspecteur woont die graag pv's opstelt?
(vernomen dat er andere al pv's hiervoor gekregen hebben)

Mag men hier staan?
of mag men hier niet staan?
(op basis van welke wetgeving / regels in de wegcode?)

Gelet ik de blauwe P en een afgebakend vak zag ging ik er toen 's avonds vanuit dat ik er mocht staan...
Nu via streetview de locatie opgezocht (en de situatie overdag gezien)
en als je inzoomt zie je dat er onderaan (of wat er van overblijft) "APOTHEEK' staat.

Maar dat is dacht ik niet geldig ter beperking? (de apotheek was trouwens gesloten als dit iets zou uitmaken)
evengoed als 't logo van kroostrijke gezinnen
of voorbehouden voor klanten (maar geen nummerplaten ofzo vermeld)
eerder een suggestie maar niet wettelijk af te dwingen?
(of vergis ik mij hierin?)

Graag duidelijkheid zodat ik weet waaraan ik me mag verwachten.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2016 11:02

wat is de inhoud van de PV die je kreeg, voor welk art. zou je een overtreding begaan zijn?

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#3 , 04 feb 2016 11:06

Op deze moment nog geen PV gekregen, heb de frituureigenaar toevallig gesproken en deze melde me dit tussen een conversatie door dat er al klanten pv gekregen hebben om daar te staan,
en dacht er toen aan dat ik daar dus ook vorige week 's avonds eens geparkeerd stond...

Dus nu nog niets gekregen, maar als het klopt zal dit dus weldra kunnen komen.
Als ik meer informatie heb (of pv zelf krijg) laat ik het weten.

Is ook kwestie of ik er in de toekomst me zou mogen zetten of niet...

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 04 feb 2016 11:52

Veel zal afhangen of het stuk grond behoort bij het perceel van de apotheek, of openbare weg is. In dat laatste geval kunnen ze u denk ik niet veel maken (zo wel ga ik morgen ook een P voor mijn deur schilderen), maar mocht er discussie zijn, misschien even langs het kadaster gaan ter informatie.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 feb 2016 12:30

Ik denk dat het privéterrein is. Tussen de weg is er nog een stoeprand en dan een voet en/of fietspad.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 04 feb 2016 13:43

In geval dat het privé terrein is, mag een agent dan een PV uitschrijven omdat je je parkeert op privé terrein?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat de eigenaar van een privé domein dan gewoon de takeldienst moest bellen (op eigen kosten).

mjers
Berichten: 1788

#7 , 04 feb 2016 16:10

In geval dat het privé terrein is, mag een agent dan een PV uitschrijven omdat je je parkeert op privé terrein?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat de eigenaar van een privé domein dan gewoon de takeldienst moest bellen (op eigen kosten).
Voor de duidelijkheid, het is altijd op de kosten van de overtreder. Het klopt dat de eigenaar de takeldienst + gerechtsdeurwaarder moet opbellen en die kosten voorschieten, maar die kunnen altijd verhaald worden op de foutparkeerder. Komt daar ook nog eens de gerechtskosten bij + dagvaardiging voor overtreding van artikel 87.8 van het veldwetboek. Als u uw voertuig op privé-eigendom parkeert hebt u dus mogelijks een kostelijk probleem.
Nooit doen dus.

Maar inderdaad, als dit privéterrein is is die PV niet geldig. Als er al een PV komt uiteraard.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 04 feb 2016 16:23

Waar is dat ergens?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 feb 2016 17:30

Waar is dat ergens?
+1

De rest van de situatie buiten de foto kunnen inschatten is noodzakelijk ...

PregnantSkies
Berichten: 6

#10 , 04 feb 2016 19:16

Ik dacht dat enkel parkeerplaatsen aangeduid met een bord reglementair zijn? (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 70.2.1.3.c) Al de rest is "grafitti" op de grond en zonder wettelijke betekenis? (qua parkeerplaats he, niet qua belijning)
Zelfs het "onderbord" van "apotheker" bestaat niet in de wegcode en heeft dus niks te betekenen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 feb 2016 20:28

In geval dat het privé terrein is, mag een agent dan een PV uitschrijven omdat je je parkeert op privé terrein?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat de eigenaar van een privé domein dan gewoon de takeldienst moest bellen (op eigen kosten).
Voor de duidelijkheid, het is altijd op de kosten van de overtreder. Het klopt dat de eigenaar de takeldienst + gerechtsdeurwaarder moet opbellen en die kosten voorschieten, maar die kunnen altijd verhaald worden op de foutparkeerder. Komt daar ook nog eens de gerechtskosten bij + dagvaardiging voor overtreding van artikel 87.8 van het veldwetboek. Als u uw voertuig op privé-eigendom parkeert hebt u dus mogelijks een kostelijk probleem.
Nooit doen dus.

Maar inderdaad, als dit privéterrein is is die PV niet geldig. Als er al een PV komt uiteraard.
Er zijn hier ondertussen tig topics over dit onderwerp, alleen worden ze dan bekeken vanuit het standpunt van de eigenaar. De algemene conclusie die naar voorkomt uit deze topics is dat het niet zo eenvoudig is om je juridisch te wapenen tegen deze "wildparkeerders". Een van de vereisten is onder andere een duidelijk leesbaar bord dat verwijst naar de passage uit het veldwetboek waar u naar verwijst. Voor de geïnteresseerden, Elfri zet er ook een mooi boompje over op op zijn website. Ik zie op de foto dat bord niet hangen.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 05 feb 2016 08:37

In geval dat het privé terrein is, mag een agent dan een PV uitschrijven omdat je je parkeert op privé terrein?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat de eigenaar van een privé domein dan gewoon de takeldienst moest bellen (op eigen kosten).
Voor de duidelijkheid, het is altijd op de kosten van de overtreder. Het klopt dat de eigenaar de takeldienst + gerechtsdeurwaarder moet opbellen en die kosten voorschieten, maar die kunnen altijd verhaald worden op de foutparkeerder. Komt daar ook nog eens de gerechtskosten bij + dagvaardiging voor overtreding van artikel 87.8 van het veldwetboek. Als u uw voertuig op privé-eigendom parkeert hebt u dus mogelijks een kostelijk probleem.
Nooit doen dus.

Maar inderdaad, als dit privéterrein is is die PV niet geldig. Als er al een PV komt uiteraard.
Er zijn hier ondertussen tig topics over dit onderwerp, alleen worden ze dan bekeken vanuit het standpunt van de eigenaar. De algemene conclusie die naar voorkomt uit deze topics is dat het niet zo eenvoudig is om je juridisch te wapenen tegen deze "wildparkeerders". Een van de vereisten is onder andere een duidelijk leesbaar bord dat verwijst naar de passage uit het veldwetboek waar u naar verwijst. Voor de geïnteresseerden, Elfri zet er ook een mooi boompje over op op zijn website. Ik zie op de foto dat bord niet hangen.
Het bord met de verwijzing is inderdaad aan te raden. Maar als het bord er niet staat is dit geen vrijgeleide om er te parkeren. Als er "P" op de grond staat met de tekst "apotheker" eronder, lijkt mij dit meer dan voldoende.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 feb 2016 09:28

Nogmaals, herlees deze topics waar wetgeving en rechtspraak aangehaald wordt vooraleer u een ongefundeerde mening rondspuit.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#14 , 08 feb 2016 10:27

Locatie: Asse, Bloklaan, rechtover OLV.
Er staat geen enkel bord.

De vraag is nu of je er wel of niet mag staan,

gelet er met die "P" duidelijk toch een parkeerplaats bedoeld word?
of moet je dit ook als niet betekend geverf zien zonder wettelijk kader?

de apotheek is op de foto al vaag zichtbaar, en ondertussen nog vager, je moet al echt ervoor staan
laat staan dus dat je 't bij valavond kan lezen als je met je auto voorbij rijdt...

Want als je er niet mag staan, zou je er ook niet mogen staan als je effectief naar de apotheek gaat,
dan ben je evengoed in overtreding...

Soit zoveel kom ik er niet,
en heb zelf nog geen pv gekregen,
dus zal waarschijnlijk niets verkrijgen... (na 2 weken)

bedankt alvast voor ieders antwoorden.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 08 feb 2016 11:46

Ik zou durven zeggen dat je daar mag parkeren.
Het is geen oprit van een toegangsweg, en geen garagepoort. Er staat ook geen bord met parkeerverbod.

Mij lijkt heel die parkeerstrook niet wettelijk te zijn. Voor dat café is ook een strook aangebracht.
De parkeerzone die die apotheek aangeeft op zijn perceel is volgens mij niet afdwingbaar, zonder dat de wegbeheerder een parkeerverbodsbord plaatst.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”