Leren rijden met handelaarsplaten mag of niet??

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Leren rijden met handelaarsplaten mag of niet??

#1 , 04 feb 2016 00:33

Beste forumleden, ben zelf een zelfstandige autohandelaar.
Ben momenteel bezig mijn broertje te leren autorijden (heeft reeds een voorlopige rijbewijs)
nu is mijn vraagje, ben zelf niet in bezit van een leerautotje maar heb wel eentje staan in mijn wagenpark.
mag ik met een handelaarsplaat een persoon leren autorijden?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 04 feb 2016 07:17

Met een Z-plaat mag enkel de garagist of een van zijn medewerkers (personeel)) rijden, mits die een attest van de garagist bij heeft.

Dus als Uw broertje niet in dienstverband werkt bij U, mag die al geen gebruik maken van een Z-plaat

Hier wat verdere uitleg:


Art. 15

15.1. De voertuigen waarop een «handelaarsplaat» is aangebracht en waarvan de bestuurder het bijbehorende inschrijvingsbewijs bij zich heeft, mogen slechts worden gebruikt:

wanneer de houder een natuurlijke persoon is, door deze persoon zelf, door zijn familieleden aangegeven als helpers van een zelfstandig werknemer alsook door de vennoten of leden van de feitelijke vennootschap waartoe de houder behoort die dezelfde activiteiten uitoefenen;

wanneer de houder een rechtspersoon is, door de actieve vennoten, beheerders, geranten en beheersorganen van deze rechtspersoon;

door de werknemers die door de houder worden tewerkgesteld. Deze werknemers moeten in het bezit zijn van een document dat uitgaat van de houder en waarop hun identiteit vermeld is even als de hoedanigheid waarin zij gemachtigd zijn het voertuig onder een inschrijving «handelaar» te gebruiken.


D. Wie mag niet met deze platen rijden ?
Principe gesteld door het artikel 15.3. van het KB
van 8 januari 1996 : « Het is verboden voertuigen,
voorzien van een "handelaarsplaat", uit te lenen of
te verhuren. »
Toepassingen : Mogen niet met een
« handelaarsplaat » rijden :
Echtgenoten, ouders en kinderen :
- van de houder (natuurlijke persoon),
- van de bestuurders en uitbaters van de
vennootschap,
- van de werknemers (arbeiders en/of bedienden)
van de houder,
die niet werkzaam zijn in de onderneming;
Klanten : behalve indien het voertuig geïmmobiliseerd
is in de werkplaats van de houder van de
handelaarsplaat voor onderhoud of herstelling :
- Periode van maximum 7 kalenderdagen;
- Moet in het bezit zijn van de boorddocumenten
van zijn eigen voertuig;
- Het voertuig van de klant moet in het
garageregister ingeschreven zijn.
Andere professionals : Een houder mag zijn platen
niet ter beschikking stellen van een andere
onderneming van de sector


Conclusie:
Het gebruik van een "Z" plaat is toegestaan alsof het een "gewoon ingeschreven" voertuig is, dus ook om te leren rijden.

Maar........................de persoon die het voertuig bestuurd moet bevoegd zijn om dat te mogen................zie uitleg hierboven!!!!

svandamme
Berichten: 113

#3 , 05 feb 2016 18:03

Ik kan me niet inbeelden dat je verzekerings-technisch in orde bent als je een werknemer laat rijden zonder geldig rijbewijs op Z platen. Die dienen om uw klanten te laten proef rijden of om zelf proef te rijden na herstellingen.

Ik durf wedden dat zoeen polis voorlopige rijbewijs en leren rijden gewoon letterlijk uitsluit.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”