rijden zonder rijbewijs

dreamless123
Topic Starter
Berichten: 21

rijden zonder rijbewijs

#1 , 02 feb 2016 15:51

Ik heb hier niet echt direct een antwoord gevonden specifiek aan mijn vraag , dus hier komt ie!

Ik mocht vandaag met men maat zen brommer rijden ( hij zegt dat het een A is dus ik zag niet direct een probleem )
In het terugbrengen van de brommer hield de politie mij tegen , ik had niets van papieren enzo bij me dus ik zei hen dit ook .
Nu neem dat de brommer toch een B is , kan ik dan een middelijke schikking stellen ? Of zal ik naar de rechtbank moeten ?
Het is de eerste keer ooit dat ik dit tegenkom.
En ik weet dat het niet mag natuurlijk .

En hoeveel zal mij dit kosten ?

mvg , En alvast bedankt voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 feb 2016 18:09

Ik mocht vandaag met men maat zen brommer rijden ( hij zegt dat het een A is dus ik zag niet direct een probleem )
In het terugbrengen van de brommer hield de politie mij tegen , ik had niets van papieren enzo bij me dus ik zei hen dit ook .
Nu neem dat de brommer toch een B is , kan ik dan een middelijke schikking stellen ? Of zal ik naar de rechtbank moeten ?
Rijden zonder rijbewijs (A, B of A3/AM) indien vereist, is standaard politierechtbank.

Verzekeringspapieren gezien (eventueel nadien ?)
Voertuigpapieren gezien, welke categorie is het effectief ?

Als blijkt dat de bromfiets sneller rijdt dan 25 km/u , wordt die eender hoe als bromfiets klasse B (≤ 45) of zelfs motorfiets > 45 km/u) beschouwd, en word je vervolgd voor rijden zonder rijbewijs.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Bij veroordeling :
Uitgesproken boetebedrag x 6 (opdeciemen) dus 1200 tot 12000 euro, eventueel deels voorwaardelijk.
150 euro voor slachtofferfonds
Gerechtskosten

Gaat steevast gepaard met verval van het recht tot sturen - 8 dagen tot 5 jaar - zelfs indien je nog geen rijbewijs hebt ... :!:
Het herstel in dat recht kan afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken.

LeenW
Berichten: 12827

#3 , 04 feb 2016 18:10

En waren de papieren er uiteindelijk? Ook dat is een overtreding.

Reclame

dreamless123
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 04 feb 2016 20:46

Het bleek een klasse A te zijn en had de papieren van men maat gekregen ! Al reed de brommer wel als een B ! Dus opgefokt , maar ze hebben hem niet op de rollen ofzo gezet ! Dus alles is nu in orde , bedankt voor de info :)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 feb 2016 15:27

Het bleek een klasse A te zijn en had de papieren van men maat gekregen ! Al reed de brommer wel als een B ! Dus opgefokt , maar ze hebben hem niet op de rollen ofzo gezet !
Dan mag je blij zijn dat die niet op de rollen gegaan is ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”