Parkeerretributie defecte parkeerautomaat

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

Parkeerretributie defecte parkeerautomaat

#1 , 31 jan 2016 08:37

Al even gezocht op het forum, maar vind niet meteen een duidelijk antwoord.

Sta met mijn wagen geparkeerd in zone betalend parkeren, wil zoals steeds netjes een ticketje halen maar mijn kleingeld valt door de automaat. Betalen via telefoon is geen optie (die is eigendom van mijn werkgever en daar mag ik geen privébetalingen mee uitvoeren). Dus ik leg mijn parkeerschijf achter de voorruit - Prima in orde, toch?

Uurtje later wil ik terug vertrekken, en zit een retributiebon onder mijn ruitenwisser. Heb contact genomen en situatie uitgelegd, eerste antwoord is een standaardbrief met verwijs naar de wegcode + foto's van de vaststelling waar de parkeerschijf duidelijk zichtbaar is. Terug op gegaan, en tweede schrijven vermeld dat de automaat getest is en de technische fiche geen defect aantoont. Retributie blijft betaalbaar.

M.i. heb ik correct gehandeld en is de retributie onterecht uitgeschreven. Maar als de parkeerfirma voet bij stuk houdt, wat doe ik dan best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 31 jan 2016 09:16

Betalen. Behalve indien u kan bewijzen dat de automaat defect was. De parkeerfirma beschikt blijkbaar (naast de foto van uw wagen met de parkeerkaart in een zone waar normaliter een ticket vereist is, hetgeen u niet betwist) over een technisch rapport waaruit blijkt dat de automaat naar behoren werkt, u gaat daar iets tegenover moeten stellen indien u wenst dat de rechter uw argumentatie volgt.

U ziet zelf ook dat gelijk wie met uw verhaal zou kunnen aankomen. Enig alternatief dat ik zie is aantonen dat het technisch verslag niet bewijskrachtig is, maar zelfs gesteld dat dat mocht mogelijk zijn zal u een aardig veelvoud van de retributiekost moeten voorschieten aan experts lijkt me.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 jan 2016 09:34

Als een parkeerautomaat niet werkt ben je verplicht naar de volgende te gaan, en daar een ticket te nemen.

Reclame

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 31 jan 2016 09:37

Bedankt voor het duidelijke antwoord Xenophon - Ga deze zaak niet ten gronde voeren en gewoon betalen dan.
Mava105 - Kan je verwijzen naar wetgeving of rechtspraak? Ik vind heel veel confilcterende meningen op internet en is me absoluut niet duidelijk of het nu A of B is.

Gewoon ter info, stel dat ik een filmpje had gemaakt van de situatie, zou dit als voldoende bewijs gelden?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 jan 2016 20:43

Als een parkeerautomaat niet werkt ben je verplicht naar de volgende te gaan, en daar een ticket te nemen.
Dat is NIET wat de wegcode stelt ...

27.3. BETALEND PARKEREN
27.3.1.
2° Is de parkeermeter of parkeerautomaat buiten gebruik, dan moet de parkeerschijf worden gebruikt volgens de nadere regels van 27.1.


De parkeerfirma dient te bewijzen dat de retributie verschuldigd was.
TTZ, dat het toestel werkte.
Ik heb de grootste bedenkingen bij zelf-rapportage over de werking van die toestellen door een commerciële firma met overduidelijk eigenbelang.

Maar meer dan waarschijnlijk wordt de stelling van het parkeerbedrijf aanvaard.

ALTIJD foto of ev. filmpje maken van defecte parkeermeters, best met GPS registratie erbij als je dat met smartphone doet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”