blauwe zone: parkeerduurbeperking 2 parkeerbelastingen

chrisililyn
Topic Starter
Berichten: 3

blauwe zone: parkeerduurbeperking 2 parkeerbelastingen

#1 , 27 jan 2016 17:13

Besten,

Vorige week 2 parkeerbelastingen (2x €25) ontvangen,dit voor het niet naleven van een specifieke parkeerreglementering in een blauwe zone in Kortrijk , op tijdstip 12u45 en 15u02. Een eerste kennisgeving hiervan zijn 2 identieke briefjes, onder de ruitenwisser van de wagen, met info over de parkeerreglementering.

Er wordt retributie gegeven voor een eerste termijn en een tweede termijn. Deze termijnen staan weliswaar nergens vermeld op het signalisatiebord – aan het begin van de blauwe zone. Aan deze doodlopende straat stond volgend bord: E9a + onderbord “van maandag tot zondag” en verder geen bijzondere voorwaarden. Op geen enkele manier wordt aangegeven dat hier 2 termijnen van toepassing zijn. Verwijzend naar de wegcode wil dit zeggen dat het gebruik van de schijf is voorgeschreven van 9 u. tot 18 u.

Hoe kan ik als weggebruiker, en niet van Kortrijk afkomstig, dit nu weten? Volgens mij: Indien zij werken met 2 termijnen (= bijzondere voorwaarden) moet dit aangegeven zijn op een aanvullend onderbord: 9u -14u en 14u-18u.

Ik heb bezwaar verzonden naar Parko en zij antwoorden met de artikels van het parkeerreglement van Kortrijk en dus is de vaststelling terecht. Maar terug, hoe moet ik dit weten?

Volgens mij heb ik een punt maar ja... Betalen zeker? Iemand tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 jan 2016 19:04

De parkeerreglementering dient verplicht op de parkeerautomaat te staan :!:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 7-hs2art11

11.7 Op de toestellen moet de geldende reglementering aangeduid worden.


Op nieuwere digitale toestellen is dat vaak niet meer het geval.
Als je daar wat op gaat tokkelen, kan je eventueel de parkeerreglementering te zien krijgen, maar dikwijls maar een deel ervan.
Of "op een schermpje op het toestel", "mits manipulatie door de gebruiker" geldt als "aanduiden op het toestel" is een vraag voor de rechtbank.

chrisililyn
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 jan 2016 19:49

Bedankt.

Dit zeker niet het geval, het betreft een blauwe zone en een parkeerautomaat stond er zeker niet. Aan de kust komt het ook voor dat men werkt met 2 termijnen en staat inderdaad aangegeven op de parkeerautomaat.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 27 jan 2016 22:31

In een blauwe zone krijg je van de politie een boete (eerste graad - dikke 50€) als je parkeertijd verstreken is. Kortrijk is "sympatiek" door voor een halve dag slects 25€ aan te rekenen (en 50€ voor een volle dag)

Langparkeren tegen betaling aan automaat (of retributies) kan niet in een blauwe zone. Dat staat in de wegcode die iedereen geacht wordt te kennen ;-). Het is dus normaal dat de "boetetarieven" niet geafficheerd zijn. Je vindt die immers in de wegcode.

Dus best braaf de 2 keer 25€ betalen en in t vervolg uw voertuig achterlaten in langparkeerzones (waar op de betaalterminals de bedragen duidelijk vermeld zijn)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 jan 2016 12:43

Bedankt.

Dit zeker niet het geval, het betreft een blauwe zone en een parkeerautomaat stond er zeker niet.
Even gemist dat het blauwe zone was ipv betalende ...

De retributie 2x aanrekenen in een blauwe zone, is eigenlijk problematisch / kantjes er af rijden door de gemeente.
De inbreuk is immers de toegelaten parkeertijd overschrijden, en dat doe je maar 1 maal, eender hoe lang dat duurt.

(Bij betalend parkeren, "verhuurt" men een stukje openbare weg / tijdseenheid, en kan men dan ook per tijdseenheid aanrekenen.)


Maar er is nog wat anders ...
E9a + onderbord “van maandag tot zondag” en verder geen bijzondere voorwaarden.
Op die plaatsen is de blauwe zone niet van kracht, tenzij er ook een symbool "parkeerschijf bij aangebracht was.

Welke straat was het ?

chrisililyn
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 28 jan 2016 22:15

In de Minister Lefevrelaan vlakbij expo kortrijk. en ja, het symbool parkeerschijf stond op het bord. Ik heb zeker niet bewust mijn kaart niet gelegd, had het gewoon niet gezien en de straat stond vrij vol geparkeerd.Ik denk dat er die namiddag 50 auto's stonden allemaal met 2 retributies onder de ruit. Goed verdiend!

Ik ken inderdaad de wegcode en dit bord betekend max 2 u parkeren tussen 9u en 18u. Alleen moe ge blijkbaar eerst eens langsgaan bij de gemeente om de gemeentelijke parkeerreglementering te lezen en dan weet je da ze werken met 2 termijnen.

Stel ik kom aan om 12u45. ik leg de blauwe kaart. parkeerwachter komt bijvoorbeeld om 14h15. Dan krijg ik een boete want ik mocht maar parkeren tot 14h, en zit nu in de 2de termijn... En dit staat dus op geen enkel bord.

Ik zal braafjes de 2x €25 betalen met een bitter nasmaakje :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”