Boete De Lijn: te dicht parkeren bij tijdelijke halte

_Timmos_
Topic Starter
Berichten: 1

Boete De Lijn: te dicht parkeren bij tijdelijke halte

#1 , 27 jan 2016 12:22

Hallo allemaal,

In september 2015 zou ik te dicht bij een tijdelijke halte van De Lijn geparkeerd hebben en zat er een boete onder mijn ruitenwisser. De vrij te houden afstand is 15m langs elke kant. Nu heb ik dit in alle eerlijkheid proberen doen, maar ik had natuurlijk geen meetinstrument mee om de exacte afstand na te gaan - dit kan toch niet verwacht worden? Alsook, langs de andere kant van de paal waren werken aan de gang, dus een put in de grond. De bus kon dus sowieso niet in de vrij te houden zone van 30m stilstaan. Er waren ook geen markeringen aangebracht op de grond die exact aangaven waar ik kon parkeren en waar niet.

Ik heb daarop een mail gestuurd naar De Lijn volgens de procedure op hun website om mijn boete te betwisten, de situatie uitgelegd maar dit werd afgekaatst. Ik heb een PV toegestuurd gekregen met een foto van mijn auto, maar verder werd geen melding gemaakt van een (objectief) opgemeten afstand, een objectieve vaststelling van de feiten die mij ten laste worden gelegd. Gegeven dat noch ik, noch de controleur de exacte afstand kon/is nagegeaan, heb ik daarom de boete tot op de dag van vandaag niet betaald. Ik ben namelijk van oordeel dat als De Lijn vindt dat ik te dicht stond, dit moet kunnen aantonen.

Ik heb gisteren dan een brief van de deurwaarder Modero gekregen. (delijnbetalen.be) Nu heb ik op onder meer dit forum al wat rondgelezen en kan de deurwaarder of schuldeiser blijkbaar inboedel komen opeisen als hij beschikt over een "uitvoerbare titel". Ik lees op delijnbetalen.be dat De Lijn zichzelf deze titel kan verschaffen:

"Door het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM (B.S. 20 juli 2004), zoals gewijzigd door het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2015 (B.S. 15 augustus 2015), is De Lijn in staat zichzelf een uitvoerbare titel te verschaffen."

Wil dit zeggen dat ik mijzelf niet voor een rechtbank kan verdedigen? Kan de deurwaarder effectief langskomen zonder rechtszaak en meubels komen inladen? Is hier niets aan te doen? Welke stappen dien ik te ondernemen?

M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 jan 2016 12:36

De Lijn heeft inderdaad de bevoegdheid om zichzelf een "uitvoerende titel" te verschaffen (om de deurwaarder langs te sturen voor inboedelbeslag)

Je kan daartegen verzet aantekenen bij de beslagrechter (om het beslag te stoppen) doch dient terzelfdertijd een verzet ten gronde op te starten ('k denk bij de politierechtbank). Zonder advocaat zou'k er zelf al niet aan beginnen en als je binnen de 30m zone stond ga je hoedanook uitgelachen worden door de politierechter. Best dus betalen om verder oplopende kosten te vermijden.

De wegcode is duidelijk : " op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst". Op de foto zie je waar je staat dus kan je perfect zelf ter plaatse eens gaan meten als je dat wil.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2016 12:42

Gemakkelijk zelf te contoleren; tel de boordstenen (borduren) die telkens 1 meter lang zijn. Je moet daarom geen meter op zak te hebben.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 jan 2016 14:13

De (controleurs van de) Lijn zijn bevoegd voor bepaalde verkeers inbreuken.

Deze verkeersinbreuken zijn echter strafrechtelijke inbreuken - ook wat het foutparkeren betreft.
Deze inbreuken worden bestraft via Art 29 van de verkeerswet
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /456-t4hs2


:?: Welke wettelijke bepalingen laten de Vlaamse overheid toe deze overtredingen uit het strafrecht te halen, de geldelijke sanctie er voor zélf te bepalen, en zichzelf toe te eigenen :?:
(Federale wetgeving -dus niet de besluiten van de Vlaamse overheid- die deze inbreuken "delegeert" naar Vlaanderen / De Lijn)

Het is niet de GAS-wet, die voorziet de gewone bedragen van een OI voor de parkeerinbreuken.
De inbreuken buiten het parkeren en overtreden van een C3 , zijn ook niet verGASt.


Dit gaat anders wel (on)behoorlijk ver :

http://delijnbetalen.be/nl/Vragen%2Dove ... De%2DLijn/

Parkeren op minder dan 15 meter aan weerszijden van een halte
Parkeren op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden
Niet eerbiedigen van verkeersbord F17 (rijstrook voorbehouden voor bussen)
Niet eerbiedigen van verkeersbord F18 (bijzonder overrijdbare bedding)
Niet eerbiedigen van dambordmarkering
Niet eerbiedigen bijzondere verkeerslichten



Type 1
1e inbreuk: 107 euro
2e inbreuk binnen 12 maanden: 294 euro
3e en elke volgende inbreuk binnen 12 maanden: 400 euro

Wat normaal een OI van 55 euro oplevert, zou bij vaststelling via De Lijn naar 400 euro kunnen gaan, da's wel érg lucratief.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”