Parkeerretributie met "gemanipuleerde" foto's

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

Parkeerretributie met "gemanipuleerde" foto's

#1 , 25 jan 2016 17:51

Hallo,

Ik heb een parkeerboete gekregen wegens het ontbreken van de blauwe schijf in 2014. Pas 6 maanden later kreeg ik de boete maar volgens mijn gegevens was ik toen met mijn wagen in het buitenland. Jammer genoeg kan ik dit niet bewijzen dus vroeg ik de foto's op van de parkeerwachter en ondertussen betwiste ik de retributie. Enkele dagen later kreeg ik een PDF bestand via email met daarin alle foto's waarop de datum geplaatst is. Ik vermoed dus dat dit niet rechtstreeks van het fototoestel komt (het eerste fototoestel dat PDF's aanmaakt moet ik nog tegen komen). En wat blijkt, uit de EFIX data kan ik opmaken dat het PDF bestand gemaakt is in Microsoft Word 6 maanden na de effectieve parkeerboete. Meer zelfs, er staat zelf bij wie het document gemaakt heeft, toevallig degene die me terug mailt. De PDF is ook 3 min voor mijn mail aangemaakt. Ik zeg niet dat dit doelbewust is maar als ik die dag in het buitenland zat klopt de datum niet en kan het zijn dat ik de blauwe schijf niet moest leggen.
Ik heb de originele foto's aangevraagd (waarin de EFIX-data de effectieve datum van opname zal aangeven) maar men weigert die te tonen en zegt dat ik dit verder kan betwisten voor de rechtbank en hij schrijft er ook mooi bij: met alle kosten van dien.
Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder en kreeg ik alweer een allerlaatste aanmaning. Iemand die hier raad mee weet. Ik wil dit gerust aantonen voor de rechtbank maar ik heb geen zit dat ze dit gewoon van tafel vegen en me veroordelen zonder bewijs want dan is het ook met alle kosten van dien en nog eens maal zes.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 25 jan 2016 18:02

Originele foto houdt men inderdaad bij tot op de rechtbank. De vraag is dus hoe zeker u in uw schoenen staat.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jan 2016 19:50

Toch 100 % normaal dat men dat PDF bestand maar heeft aangemaakt om naar u te kunnen doorsturen. Voor het opmaken van uw retributie zal met op de originele foto gekeken hebben

Reclame

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 25 jan 2016 21:28

Dat men een PDF maakt vind ik ook normaal maar waarom die moeite doen als je de foto's gewoon kan doorsturen? En waarom alle moeite doen om de originele foto's niet te moeten sturen als ik ze opvraag. Hetgeen dat manipuleerbaar is wordt doorgestuurd en het effectieve bewijs mag je niet zien. Toch vreemd? Gewoon door het feit dat ik die dag op weg was naar Nederland doet me twijfelen over de echtheid.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 26 jan 2016 20:58

De originele jpeg bestanden zijn groot en ook al omdat men wil vermijden dat de ontvanger ze manipuleert opteert men ervoor om er een pdfje van je maken.

Als dat ontegensprekelijk uw auto (uw nummerplaat maar ook bv een sticker) is gun de politierechter dan niet het lachsalvo van uw beweringen en betaal gewoon.

Amathanio
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 27 jan 2016 15:37

Ik heb ondertussen betaald. Ik voelde de reactie "Waarom zou de parkeerwachter je opschrijven buiten de uren?" van de rechter ook al komen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”