PV voor dashcam met blauw ledje

rooleks
Topic Starter
Berichten: 4

PV voor dashcam met blauw ledje

#1 , 25 jan 2016 11:12

Hallo,

Ik heb een dashcam laten installeren bij de autodealer. Deze neemt beeld op als de auto rijdt, maar ook als die geparkeerd staat. In dat laatste geval licht er ook een blauw ledje op. Nu heb ik een PV gekregen hiervoor (verboden blauw licht op voertuig).
Nu is mijn vraag is dit blauwe licht(je) inderdaad verboden als de auto geparkeerd staat? Bij het rijden brandt er immers geen blauw ledje.
Is toch ook wel straf dat dit dan als OEM onderdeel geplaatst wordt door de officiële dealer.

Graag uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karanog
Berichten: 141

#2 , 25 jan 2016 14:36

Het is in theorie zelfs nog straffer, zelfs als het lampje niet blauw is, is het nog steeds verboden volgens het verkeersreglement:
"Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn."

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jan 2016 15:53

Zoveelste onzin-PV, maar je zit er natuurlijk wel mee .
Intussen rijden er trucks op de weg rond met meer blauwe lampen dan de doorsnee politiekazerne in de garage heeft staan ...

Ik neem aan dat het gewoon een activiteits-LED is die aangeeft dat het toestel werkt ?
Zoals er ook hopen op een GPS staan ...
Knippert het ook ?

Je kan er een stukje tape over kleven - er zijn zelfs kleeffolies die de lichtjes nog wel doorlaten, maar zwaar dimmen (ook handig voor elektronica in pakweg huis of slaapkamer).
Mijn dashcam hangt daar vol mee :wink:

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jan 2016 17:05

Het is in theorie zelfs nog straffer, zelfs als het lampje niet blauw is, is het nog steeds verboden volgens het verkeersreglement:
"Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn."
op die manier kan je een gps of een dashboard ook als illegaal beschouwen. Zolang die dashcam geen probleem qua privacy oplevert en het lampje niet groot is, zie ik niet in hoe dit voor de rechter zou standhouden. Zoniet is iedere auto illegaal vanaf dat er een TFT scherm in zit (gezien deze voor bijna elke kleur een component blauw produceert).

PregnantSkies
Berichten: 6

#5 , 25 jan 2016 19:12

Lijkt me zeer sterk... Heeft de wegcode het niet over lichten OP het voertuig, niet IN het voertuig?
Uiteraard mogen (zwaai)lampen IN het voertuig niet (lijkt me logisch), maar een onnozel LEDje dat amper zichtbaar is...

Mijn dashcam heeft ook zo'n blauw LEDje (zelfs tijdens het rijden), maar dit is enkel van IN het voertuig zichtbaar (en zit dan nog achter de achteruitkijkspiegel waardoor in praktijk niemand het zomaar kan zien).
Moest ik in uw geval zo'n boete gekregen hebben: niet betalen en eens goed lachen bij de rechter?

rooleks
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 25 jan 2016 20:15

Het is inderdaad een ledje dat blauw oplicht, maar als de camera beweging rond het voertuig detecteert begint die op te nemen en knippert het ledlampje. 's Nachts is dat wel goed zichtbaar natuurlijk, overdag al veel minder.
Ben uitleg gaan vragen in het betreffende politiekantoor, daar zei men dat blauwe lichtjes sowieso verboden zijn en deze dienen desnoods afgeplakt te worden. Heb ze ter plaatse afgeplakt in de hoop dat het bij een waarschuwing zou blijven, maar denk dat dit ijdele hoop is....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 25 jan 2016 20:36

daar zei men dat blauwe lichtjes sowieso verboden zijn

Politie moet toch politiek neutraal zijn?
Mag een rood lampje dan wel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 jan 2016 22:03

Heb ze ter plaatse afgeplakt in de hoop dat het bij een waarschuwing zou blijven, maar denk dat dit ijdele hoop is....
Wat voor PV heb je gekregen ?

Als het een waarschuwing is, staat dat er ook zo op ...

LeenW
Berichten: 12837

#9 , 26 jan 2016 22:28

En door ze af te plakken geef je impliciet toe dat je in fout was..

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 jan 2016 22:46

En door ze af te plakken geef je impliciet toe dat je in fout was..
Natuurlijk niet.
Je voorkomt gewoon dit soort onzin-PVs

PregnantSkies
Berichten: 6

#11 , 28 jan 2016 17:18

Misschien een domme vraag: staat dat blauwe ledje vooraan op de dashcam (waar ook de lens zit, en dus zichtbaar is van buitenaf), of staat het aan de achterkant van de dashcam (zodat het eigenlijk enkel van binnenin de wagen zichtbaar is) ?

Waarom ik het vraag: als het ledje van mijn smartphone 's nachts flikkert (binnengekomen bericht ofzo), dan verlicht dat wel de hele kamer... Zou me wel kunnen voorstellen dat een ledje aan de voorkant van een dashcam hetzelfde effect kan hebben.
Bij jou flikkert het blijkbaar enkel in parkeerstand, maar kan me voorstellen dat andere bestuurders in hun achteruitkijkspiegel zo'n (fel) knipperende led wel anders zouden kunnen interpreteren (zeker bij nacht)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 28 jan 2016 17:30

Bestuurders met schitterende heldere blauwe ogen moeten er zich dan ook voor hoeden met hun ogen te knipperen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 28 jan 2016 17:52

en hoe zit het dan met tientonners met een complete kerstledverlichtingguirlande rond de voorruit in de cabine? Daar zijn er ook blauwe bij.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 28 jan 2016 20:28

Met Kerst zijn ze van de polies wat milder :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

rooleks
Topic Starter
Berichten: 4

#15 , 02 feb 2016 20:23

Het gaat zelfs niet enkel om de blauwe kleur, als het een ander kleur geweest was: zelfde verhaal.
PV zat trouwens in de brievenbus en enkele dagen later een minnelijke schikking van 55 euro. Het lichtje zit aan de voorkant van de dashcam, daardoor is het goed te zien van buitenaf.
Is natuurlijk frustrerend als je dan eens kijkt hoeveel vrachtwagens rondtoeren met de cabine verlicht als een lunapark. Heb het altijd moeilijk met dat 2 maten - 2 gewichten gedoe van onze goede vrienden de politie.

Ik heb trouwens de garage gecontacteerd daar het om een OEM onderdeel van de fabrikant gaat, geïnstalleerd door de officiële dealer. Het ziet ernaar uit dat de fabrikant de boete zal terugbetalen...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”