uitrijkosten

flikske
Topic Starter
Berichten: 7

uitrijkosten

#1 , 21 jan 2016 15:38

De politie heeft een takelwagen gevorderd voor mijn voertuig dat verkeerd geparkeerd stond.
Ik was bij mijn voertuig voor de aankomst van de takeldienst en de politie liet mij vertrekken.
Nochtans hebben zij mijn gegevens aan de takeldienst doorgegeven zodat deze laatstej de faktuur
voor de uitrijkosten konden opsturen. Strekt dit met de wet op de privacy ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 21 jan 2016 18:06

Heeft de politie PV opgesteld?
Gezien de takeldienst al onderweg was ( er zijn hierover afspraken met parket) zal u inderdaad de kosten moeten betalen.
Takeldiensten zijn aangesteld door parket.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 21 jan 2016 19:03

Takelkosten, dus ook verplaatsingskosten bij verkeerd parkeren, zijn voor de foutparkeerder. Nogal wiedes dat men dan uw gegevens moet verstrekken.

Reclame

flikske
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 22 jan 2016 08:33

ja , de politie heeft PV opgesteld.
Het betreft hier een administratieve takeling , geen gerechterlijke ,
de takeldienst is niet aangesteld door het parket , maar door een openbare aanbesteding
en is dus een prive firma.
Welke zijn dan de instructies van het parket ?

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 27 jan 2016 00:12

Administratieve takeling bij verkeersovertreding kan niet.
Bij een administratieve takeling staat u reglementair geparkeerd maar zijn er bv borden geplaatst nadat u er geparkeerd werd dan zijn de kosten voor de overheid en dient u niets te betalen.
In beide gevallen zijn takeldiensten nu via openbare aanbesteding gerechtelijk via parket en bestuurlijk via (gemeente of politiezone).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 jan 2016 12:24

Administratieve takeling bij verkeersovertreding kan niet.
Bij een administratieve takeling staat u reglementair geparkeerd maar zijn er bv borden geplaatst nadat u er geparkeerd werd dan zijn de kosten voor de overheid en dient u niets te betalen.
De kosten zijn voor wie om de takeling verzoekt indien er geen overtreding begaan is.

Kàn de gemeente zijn, maar dat hoeft niet.

Als iemand parkeerbordjes aanvraagt, plaatst, terwijl er al auto's staan, kùnnen die auto's weggesleept worden, maar dan wel op kosten van wie de straat wil vrij hebben.

flikske
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 04 feb 2016 14:33

Franciscus , welke zijn de afspraken met het parket ?
Ik wil enkel weten of mijn gegevens mogen worden doorgegeven aan de takeldienst op basis van artikel 4.4 van het verkeersreglement.
( elke bestuurder van een stilstaand voertuig moet dit verplaatsen indien aangemaand door een bevoegd persoon.Indien de bestuurder afwezig is
mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing zorgen op kosten van de bestuurder.)
Naast deze is er ook de wet van 08.12.1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
Ik dacht het dat door deze laatste veboden was (art 5 en 6 ). graag advies. Dank

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 04 feb 2016 15:28

Het is een omzendbrief van het college parketten- generaal. Ik heb daar geen gegevens meer van.
De politiediensten moeten deze volgen. De takeldiensten zijn aangesteld door het parket en dienen voor de verwerking te beschikken over naam en adres van de eigenaar / bestuurder.
Systeem is zo betaald u de kosten dan wordt er een PV opgesteld als Onmiddellijke Inning .
Betaald u de kosten niet wordt u gedagvaard voor de politierechtbank en zijn de takelkosten vervat in de gerechtskosten. Totale kost kan dan 'iets' hoger liggen.
En is niet verboden gezien dit een van de uitzonderingen is die wettelijk voorzien is.

Hier staan ze blijkbaar allemaal.
http://www.om-mp.be/page/2337/165/2335/ ... ieven.html


Maar stel eventjes dat het niet zou mogen.
Dan hoeft de politie ook niet te zeggen waar uw wagen staat.
En kan u de wagen enkel terugkrijgen nadat een magistraat daarvoor toestemming heeft gegeven vb na het betalen van een borgsom of na dat de bodemrechter een uitspraak heeft gedaan.
Dit alles om te vermijden dat uw naam en adres zou gekend zijn.
Dan is er een nieuw probleem want de postbode ziet op de gerechtsbrief ook uw naam en adres staan.


Veel leesgenot.

flikske
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 04 feb 2016 15:40

graag iets meer uitleg over die uitzondering die wettelijk voorzien is .

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 04 feb 2016 15:43

Deze staan in de omzendbrieven die aangeven hoe de politiediensten dienen te werken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”