Stilstaan op fietspad

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

Stilstaan op fietspad

#1 , 20 jan 2016 12:56

Beste,

Ik krijg vandaag een PV aan voor parkeren op een fietspad.

Ik zal even de feiten zeggen: ik stond op het fietspad 30 seconden stil, met vier pinkers aan.
Dit om iemand op te pikken. Zelf zat ik in mijn wagen.

Op het PV staat er dat er niemand in het voertuig aanwezig was, wat een grote leugen was.

Hoe kan ik dit best betwisten?
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 20 jan 2016 13:02

Zou dit veel uitmaken voor u?

Beide mag namelijk niet: stilstaan noch parkeren op een fietspad.
U mag op zich gelukkig zijn dat u geen boete gekregen heeft omwille van het onrechtmatig gebruik van de 4 richtingaanwijzers.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 20 jan 2016 13:06

het is niet omdat u uw 4 richtingaanwijzers aansteekt dat u plots mag parkeren op het fietspad?
Waar haalt u dit?

PV is terecht.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 20 jan 2016 13:08

enige kans dat u heeft is als het fietspad niet aangeduid word door "stippellijnen", immers dan bestaat de mogelijkheid dat er door de wegbeheerder een onduidelijke situatie word gecreerd

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/109-art9

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /260-art74

als het fietspad word aangegeven door stippellijnen is het enige dat u kan doen betalen, immers het is verboden te parkeren/stilstaan op een fietspad.

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#5 , 20 jan 2016 14:11

Het is een duidelijk aangeduid fietspad. Dat betwist ik ook niet.

Maar ik vroeg me af of het een verschil zou uitmaken of ik erin zat, of niet?
Vriendelijke groeten,

Karanog
Berichten: 141

#6 , 20 jan 2016 14:20

Nee, als je ergens stopt om iemand te laten uitstappen = stilstaan.
Is die persoon uitgestapt en blijft je staan = parkeren. Of je nu in de wagen blijft zitten of niet, maakt niet uit. Ook niet of je een halve minuut dan wel een half uur blijft staan.

Wel slordig van de verbalisant(en) om in dat pv te zetten dat er niemand in het voertuig aanwezig was ...

mjers
Berichten: 1788

#7 , 20 jan 2016 15:17

Het gaat hem om de hinder die u veroorzaakt met uw voertuig. Of u nu in uw voertuig zit of niet, de hinder bij het fout parkeren blijft hetzelfde.

Het is een vaak terugkerende gedachte dat men met het gebruik van de vier richtingaanwijzers of het blijven zitten in de wagen wel mag fout parkeren. Geen idee waar mensen dit halen...

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#8 , 20 jan 2016 16:38

Ok, als er niks aan te doen is, zal ik die boete dan maar betalen.
Vriendelijke groeten,

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 22 jan 2016 11:33

Art.74.Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg = Wegcode).

“Art.24.Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :...2° op de fietspaden...”(Wegcode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 jan 2016 17:55

Het is een duidelijk aangeduid fietspad. Dat betwist ik ook niet.
Als u niet betwist dat het een herkenbaar fietspad was, noch dat u er op stil stond, blijf dan weg uit de politierechtbank ...

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 22 jan 2016 22:49

Maar hij had zijn 4 pinkers toch op om aan te geven dat er een gevaar was voor de andere weggebruikers???
Of mag dat nu ook al niet meer??
Men heeft ook fietspaden op verhoogde berm of aangegeven door fig D7.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 23 jan 2016 10:43

Ik kom als fietser dagelijks zulke toestanden tegen en soms zorgt het voor zéér gevaarlijke situaties waar je moet uitwijken en tussen de rest van het soms zeer drukke verkeer voegen. Op een stuk van het traject dat ik doe staan er over 800 meter telkens 3 of 4 van die knipperlichtmannen geparkeerd, en altijd ben je een zaag indien je een opmerking maakt want allemaal staan ze er maar 30 seconden....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sirkii
Berichten: 5410

#13 , 23 jan 2016 23:37

Ik kom als fietser dagelijks zulke toestanden tegen en soms zorgt het voor zéér gevaarlijke situaties waar je moet uitwijken en tussen de rest van het soms zeer drukke verkeer voegen. Op een stuk van het traject dat ik doe staan er over 800 meter telkens 3 of 4 van die knipperlichtmannen geparkeerd, en altijd ben je een zaag indien je een opmerking maakt want allemaal staan ze er maar 30 seconden....
Inderdaad. Op een aangeduid fietspad mag je niet stilstaan; ook niet met knipperende lichten. Op de weg eigenlijk ook niet maar fietspaden zijn terecht wat dat betreft nog heiliger. Rij zelf dagelijks door Brussel en zie dus dagelijks apenstreken ...

Als je stopt om iemand te laten instappen en er is geen garage om even te stationeren dan blijf je op de rijbaan staan (mag ook niet) maar je brengt al niet de zwakke fietspadgebruiker in gevaar.

Karanog
Berichten: 141

#14 , 24 jan 2016 09:56

Als je stopt om iemand te laten instappen en er is geen garage om even te stationeren dan blijf je op de rijbaan staan (mag ook niet) maar je brengt al niet de zwakke fietspadgebruiker in gevaar.
Volgens welk artikel van het verkeersreglement is stilstaan op de rijbaan altijd verboden?
Er is artikel 24, maar dat verbiedt niet op zich het stilstaan op de rijbaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”