Oversteken naast zebrapad, verder dan 30m

BrainTrain
Berichten: 496

Re: Oversteken naast zebrapad, verder dan 30m

#31 , 24 jan 2016 19:22

Het PV doet geen melding van een huisnummer waar mevrouw zou zijn overgestoken.
Hoeft ook niet ... de afstand staat in het PV.
De werkelijke afstand werd ook niet gemeten. Hoe kan die agent dan weten dat dat minder dan 30 meter was?
De afstand staat tot na de komma in het PV !

De geverbaliseerde zal dus moeten bewijzen dat die afstand niet klopt, of niet op één of andere manier nagemeten werd (vervalst PV) en dat is allerminst een simpele opgave.

Zo stel ik me dat toch voor in de ideale wereld :-)
In het TV-programma misschien.

In de echte ideale wereld zouden er geen foute PVs opgesteld worden.
Maar voor mij staat de teller op 2 van 3 PVs de laatste 10 jaar ...
Het enige wat we weten is dat die agent in zijn PV een afstand van 12,5 m heeft opgenomen. Maar hoe hij daartoe is gekomen of hoe hij dat kan staven ... ?
Ik begrijp je niet meteen. Je breekt mijn argumenten af en zegt dat alles duidelijk (ontegensprekelijk) in het PV staat.
Anderzijds zeg je dat 2 op de 3 PV's fouten bevatten. Wat is het nu? Moeten wij ons daar dan zo maar bij neerleggen? Als een agent mij iets wil aansmeren dan zal hij zijn feiten moeten hard maken. De bewijslast van die 12,5 meter ligt bij de agent. Hij moet aantonen dat het ontegensprekelijk 12,5 meter was.

Als er een PV opgesteld wordt waarin een agent zegt dat hij mij door de dorpstraat heeft zien rijden aan 58 kph, dan zal hij dit moeten kunnen staven. Hetzelfde geldt in mij ogen voor een agent die blijkbaar tot op 10 cm na kan inschatten wat de afstand tussen 2 punten is, en dat onder slechte omstandigheden (zijnde dat het regende). Of hij heeft de afstand nagemeten of hij kan dit staven door het huisnummer te vermelden in zijn PV. Dan kan bv via Google de afstand (ongeveer) aangetoond worden (minder of meer dan 30 meter).
Ik denk dat een beetje advocaat dat zo onderuit haalt. Met dezelfde argumenten kan je het zelf proberen, maar volgens mij zal een rechter beter kunnen overtuigd worden door een advocaat. Niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#32 , 24 jan 2016 20:16

Als een agent mij iets wil aansmeren dan zal hij zijn feiten moeten hard maken.

Een agent is de "arm der wet" en die wordt geloofd. Die moet dus niets "hard maken".
Het is de overtreder die het tegendeel moet "bewijzen"!

Ik denk dat een beetje advocaat dat zo onderuit haalt.

Vrees van niet. Zelfs een bomvol glas advocaat zal niet helpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#33 , 25 jan 2016 08:18

^+1

TS wil niet begrijpen dat een pv op zich voor zover het gaat over materiële vaststellingen (zoals de afstand) bewijskrachtig is en niet in twijfel getrokken kan worden, tenzij men kan BEWIJZEN dat het materieel incorrect is. U kan nu trachten een theorie te spinnen bij de rechtbank maar zoals velen die u voorgegaan zijn zal u 99% zeker van een kale reis en met een hogere boete + een veroordeling terug huiswaarts keren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#34 , 25 jan 2016 11:24

Dus, volgens u zal ik de zaak verliezen waarbij een agent te voet mij een PV geeft omdat ik volgens hem 58 kph reed in de dorptstraat? Omdat hij dat met zijn eigen ogen heeft vastgesteld en op zijn heeft PV gezet.
Afstand, snelheid, gewicht (tonnage vrachtwagens) kan je niet met het blote oog vaststellen. Dat moet je weten. En daar bestaat geëikte meetapparatuur voor. Zo kan een vrachtwagenchauffeur een boete krijgen omdat hij volgen meneer de agent 3020kg woog, ipv de toegelaten 3000kg. Ah ja, want hij heeft het zo op zijn PV gezet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#35 , 25 jan 2016 11:32

Slechts voorbeeld!
Wat betreft snelheidsovertredingen zijn er specifieke voorschriften, namelijk bepaalde geijkte types van snelheidsmeters.
Maar een agent is door zijn functie ook "geijkte apparatuur".

En wat betreft het welles nietes spelletje dat hier bezig is:
lees eens enkele vonnissen na!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#36 , 25 jan 2016 11:37

De agent zal dergelijke beweringen -die overigens niets met uw concrete zaak te maken hebben en bijgevolg volstrekt irrelevant zijn- niet in zijn PV zetten omdat hij ten eerste geacht wordt de wet te respecteren en dus vast te stellen wat hij kan vaststellen, ten tweede de opgelegde procedures dient te volgen voor vaststellingen. Die bestaan voor snelheidsovertredingen en voor het vaststellen van het gewicht van een voertuig etc. Bij mijn weten niet voor het oversteken van een zebrapad.

U doet wat u wil en u bent zo koppig als u wil ook, maar indien u uw grote gelijk wil halen zal u en niemand anders met een bewijs moeten komen dat de vaststelling van de agent materieel verkeerd is. Dat kan ingeval van een discussie over vb een parkeerreglementering of indien een pv verwijst naar een verkeersbord dat ergens aantoonbaar niet staat etc. Hier lijkt eea me zo goed als onmogelijk. Volgens mij zal u de zaak verliezen, ja.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

BrainTrain
Berichten: 496

#37 , 25 jan 2016 11:57

Ik begrijp de frustratie van TS. Het is niet correct dat die agent zonder meer 12,5m neerpent in zijn PV. Mijn ratio zegt ook; "Gewoon betalen".

Het was niet meteen de bedoeling een welles nietes spelletje te spelen. Maar velen spelen hier graag advocaat van de duivel, en terecht soms. Maar ik was van mening dat er ook mocht meegedacht worden over hoe mevrouw eventueel voldoende twijfel zou kunnen zaaien omdat de rechter de vastselling in het PV in twijfel zou kunnen trekken. THE END.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 25 jan 2016 12:38

Tja, sommige vraagstellers hier wensen gewoon enige "sympathie" of sowieso bevestiging dat zij het bij het rechte eind hebben. Maar dit is een juridisch forum. Vraagstellers moeten dus verwachten hier een juridisch correct antwoord te krijgen.

Stel dat wij hier allemaal zouden zeggen: "Dat is inderdaad onrechtvaardig! Laat dit voor de politierechtbank komen!" dan is mevrouw misschien blij op het moment dat we dit zeggen, maar dubbel ontgoocheld als blijkt dat ze voor de politierechtbank helemaal niet in het gelijk gesteld wordt, en de kosten nog hoger opgelopen zijn. Om dit laatste te vermijden, wordt hier getracht zo correct mogelijk te antwoorden, niet zo "empathisch mogelijk".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#39 , 25 jan 2016 13:08

Klopt!
En omdat we hier geen lang betoog kunnen neerpennen moet dat kort en krachtig uitgedrukt worden hetgeen onvermijdelijk nogal koel tot cynisch overkomt.
Belangrijkste is dat de info zo correct mogelijk is en geen valse hoop wordt gegeven waardoor de zaken nog zouden verergeren voor de vraagsteller.
Dat zou eerst immoreel zijn...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”