verkeersbord e9f

ingridw63
Topic Starter
Berichten: 58

verkeersbord e9f

#1 , 13 jan 2016 18:35

Ik wou even iets vragen, voor onze deur mogen de auto's deels op de rijbaan, deels op het voetpad parkeren, ik moet elke dag wel een aantal keer met mijn fiets binnen en buiten, ik woon in een rijhuis en kan hierdoor soms wel moeilijk buiten. Sommige bestuurders staan zo geparkeerd dat ze bijna in mijn gang staan, ze staan dan bijna volledig met hun auto op het voetpad.
Het is eigenlijk steeds dezelfde die hem zo parkeert, ik heb het nochtans al enkele keren gevraagd of hij er wat wil op letten, maar dat is verloren moeite. Het is hinderlijk, en als ik tegen zijn auto zit is het nog mijn fout :(

Kan ik hier iets aan doen? Naar het gemeentehuis gaan? Bij de politie?

Het bord is hier naar het schijnt geplaatst toen er een bakkerij was enige meters van mijn deur, maar die is al jaren weg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karanog
Berichten: 141

#2 , 14 jan 2016 09:27

Geldt hier 23.1.2 niet ?

"Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
...
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.
Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden."
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23


"11.4.4. De verkeersborden E9e en E9f mogen slechts geplaatst worden voor zover er op de verhoogde berm of het trottoir aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter."
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11

ingridw63
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 14 jan 2016 11:26

Met die begaanbare strook van minstens 1,5 meter wordt nauwelijks rekening gehouden, ik heb intussen gebeld naar de stadsdiensten en zei hebben gezegd dat ze het in behandeling zullen nemen, beloven konden ze niks.
Ze hebben gezegd dat ik nu bij overtreding de politie niet kan bellen want er staat geen doorlopende lijn op het voetpad getrokken.
Dus willen of kunnen ze niet optreden en kan ik met moeite met mijn fiets buiten.

Reclame

Karanog
Berichten: 141

#4 , 15 jan 2016 13:48

Als er geen doorlopende lijn is die de parkeervakken afbakent, geldt de 1,5 meter.

Ik zou het probleem eens voorleggen aan de wijkagent. Misschien heeft die nuttige tips.
Zijn er nog buren die er last van hebben?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 jan 2016 18:51

Is er wel 1,5m vrije ruimte als er een auto staat ?
Indien niet mag dat bord gewoon niet geplaatst worden, en begaat de gemeente een inbreuk.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 jan 2016 18:52

Met die begaanbare strook van minstens 1,5 meter wordt nauwelijks rekening gehouden, ik heb intussen gebeld naar de stadsdiensten en zei hebben gezegd dat ze het in behandeling zullen nemen, beloven konden ze niks.
Ze hebben gezegd dat ik nu bij overtreding de politie niet kan bellen want er staat geen doorlopende lijn op het voetpad getrokken.
Dus willen of kunnen ze niet optreden en kan ik met moeite met mijn fiets buiten.
Die doorlopende lijn is geen wettelijke vereiste.
U wordt dus afgescheept ...

ingridw63
Topic Starter
Berichten: 58

#7 , 16 jan 2016 20:54

de meeste auto's parkeren niet langs de doorlopende lijn op straat, ze staan meer dan de helft op het voetpad, het is soms 1 meter een half, maar heel dikwijls amper 1 meter, als de vuilbakken buiten staan kun je bijna niet passeren te voet, ik heb al foto's genomen maar er (nog) niks mee gedaan, je ziet op foto's echt wel hoe ze meer op het voetpad staan dan ze mogen, ik snap het langs een kant wel, het is dan ook nog een drukke baan, en iedereen is bang dat hun auto zal beschadigd worden. Is er dan niks dat ik kan doen? Bij de burgemeester eens gaan praten hierover? Politie schuift het door naar de stad :(

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”