Ongeval met 'prioritair' voertuig

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Ongeval met 'prioritair' voertuig

#1 , 13 jan 2016 12:22

Ik was laatst getuige van een aanrijding tussen een prioritair voertuig en mijn voorligger. Het prioritair voertuig had blauwe zwaailichten en geluidssignaal aan.
Het prioritair voertuig bleef haperen aan die auto tijdens het rijden tussen de 2 fillestroken . Zijn linker zijde heeft van achter tot voor een lelijke kras en deuk.

Die persoon kon niet meer naar rechts uitwijken, omdat hij al tegen de volle witte lijn reed, en er geen pechstrook was.
Het prioritair voertuig was een groene bestelwagen van de federale politie voor gevangenentransport tussen de rechtbank en gevangenis.
Na de aanrijding stopte het prioritair voertuig en de auto voor mij. Er kwamen 2 agenten uit die bestelwagen gesprongen. Hij deed redelijk grof tegen de bestuurder waartegen hij gereden was.
Die bestuurder vertelde mij later ook dat hij bedreigd werd met 'en als je nog veel noten op uw zang hebt, mag je bij ons in de combi komen zitten en meegaan'
Zijn opdracht bleek blijkbaar ook niet zo dringend te zijn, aangezien hij op zijn gemak kon stoppen en uitstappen om van zijn voeten te maken tegen de bestuurder.

Aangezien ik alles gefilmt heb via dashcam, vertelde ik mijn voorligger dat ik alles op video heb.
Het is een set van 3 camera's. Een aan de achterkant, voorkant en een die binnen de bestuurderscabine filmt.
De agent kwam daarop naar mijn wagen gelopen, en eiste de beelden op. Ik weigerde die te geven, aangezien het bewijsmateriaal is.
Hij stak daarop zonder toestemming zijn arm door mijn ruit en pakte de camera van de voorruit af, en probeert het SD kaartje uit te nemen. dit lukte hem niet. Hij smeet de camera vervolgens naar mij toe.
Hij had de derde camera binnen niet gezien, daarop staat dat hij het SD kaartje probeert te stelen. Ik heb de beelden dus nog.

nu mijn vragen
Wat met de beelden?
gezien de wet op de privacy kan ik de beelden niet zomaar geven aan mijn voorligger.
Ik kan ze ook niet naar de politie brengen, want ze zijn betrokken partij. Die zouden waarschijnlijk nogal lachen.
Stuur ik ze naar comité P ? kan ik ze bijhouden tot de zaak door de voorligger behandeld wordt voor de rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 13 jan 2016 12:34

Ik zou hier zeker meteen mee naar Comité P stappen, dit is echt onacceptabel gedrag. Maar hou zeker ook nog een kopie bij voor het geval dat.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 13 jan 2016 13:13

Ik zou hier zeker meteen mee naar Comité P stappen, dit is echt onacceptabel gedrag. Maar hou zeker ook nog een kopie bij voor het geval dat.
Dit, maar omgekeerd: stuur een kopie naar Comité P, en hou het origineel zelf.
Gebruik dit origineel niet meer, steek het desnoods in een kluis (als je deze hebt), en steek 3 nieuwe SD kaartjes in je toestellen.

Mocht het ooit tot een rechtszaak komen, heb je tenminste de ongeschonden originelen liggen, en kan er hiervan al niet meer gesproken worden van een fout.

Reclame

jef007
Berichten: 1683

#4 , 13 jan 2016 14:17

en hou ons op de hoogte!!

Moeftie
Berichten: 19

#5 , 13 jan 2016 17:53

Groene busjes zijn gevangenentransporten van Justitie met aan boord mensen van het veiligheidskorps (en criminelen) heeft dus niets met politie te maken, en kunnen dus ook geen PV maken. Soms worden ze wel begeleid door politie, die kunnen dat dan weer wel.

Ontoelaatbaar gedrag, en dus wel klacht indienen bij de lokale politie.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#6 , 14 jan 2016 00:14

Het waren wel degelijk politieagenten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 jan 2016 18:41

Absoluut aangeven !

Wat hier gebeurt is dat de agent probeert het bewijsmateriaal van zijn inbreuk én gedrag te doen verdwijnen

Verander NIETS aan het origineel !

(Kopie voor Comite P, kopie voor jou, en kopie voor de aangereden gedupeerde - originelen veilig bewaren, en NIET thuis)

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#8 , 18 jan 2016 12:36

nog een vraag, weet iemand wanneer hulpdiensten zich als prioritair voertuig mogen gedragen op de weg, en wanneer niet?
Gevangenenvervoer lijkt me nu niet een van de meest dringende zaken te zijn.
t 'Is te zeggen in vergelijking met iemand die zwaar gewond is, of een huis die aan het uitbranden is.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 18 jan 2016 12:51

nog een vraag, weet iemand wanneer hulpdiensten zich als prioritair voertuig mogen gedragen op de weg, en wanneer niet?
Gevangenenvervoer lijkt me nu niet een van de meest dringende zaken te zijn.
t 'Is te zeggen in vergelijking met iemand die zwaar gewond is, of een huis die aan het uitbranden is.

vanaf dat een voertuig 'zwaailichten' gebruikt en een speciaal geluidstoestel is het een prioritair voertuig (wegcode).

de moment dat zij een opdracht krijgen dienen zij beide te gebruiken op de openbare weg.

gevangenvervoer lijkt inderdaad niet "dringend", maar gelet op sommige van de personen die zij soms vervoeren, is het niet aangeraden om bijvoorbeeld 's ochtends in de file te staan.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 18 jan 2016 18:12

vanaf dat een voertuig 'zwaailichten' gebruikt en een speciaal geluidstoestel is het een prioritair voertuig (wegcode).
Een prioritair voertuig is ALTIJD een prioritair voertuig.

De bijzondere regels tegenover het voertuig gelden echter enkel met de speciale geluidsinstallatie in werking ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 jan 2016 18:14

nog een vraag, weet iemand wanneer hulpdiensten zich als prioritair voertuig mogen gedragen op de weg, en wanneer niet?
Speciaal geluidstoestel enkel bij dringende opdrachten
Blauwe zwaailichten mogen bij elke opdracht gebruikt worden.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”