speeksel test positief bloedproef negatief

no.control
Topic Starter
Berichten: 1

speeksel test positief bloedproef negatief

#1 , 12 jan 2016 19:24

Beste

Ik heb ongeveer een maand geleden een speekseltest ondergaan die was positief. Na de test hebben ze mij een bloedproef laten doen. Hierna een verklaring en mijn rijbewijs afgenomen voor 15 dagen. Nu heb ik net het resultaat van de bloedproef gekregen en die is negatief. Nu is mijn vraag hoe moet dit verder zal de speekseltest beboet worden of is deze niet betrouwbaar genoeg. En kan ik eventueel een vergoeding krijgen voor het onterecht afnemen van mijn rijbewijs?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 12 jan 2016 21:13

En waarom was de bloedproef om het alcoholgehalte te kennen?
Of is er een weigering geweest?
Of is er geen speekselanalyse geweest?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 jan 2016 11:52

“Art.61bis.§ 1. De in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen kunnen de (speeksel-)test bepaald in § 2 voor het detecteren van stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden, bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1°, opleggen :1° aan...Art.63.§ 1. De in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen laten de in 1° en 2° van die paragraaf bedoelde personen, een bloedproef ondergaan door een daartoe opgevorderde geneesheer :...4° indien de speekseltest minstens één van de stoffen detecteert bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1° in een gehalte dat gelijk is aan of hoger dan het gehalte bepaald in de tabel van artikel 61bis, § 2, 2°, en een speekselanalyse niet uitgevoerd kan worden...”[16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer. (genoemd "de wegverkeerswet")].

‘Nu heb ik net het resultaat van de bloedproef gekregen en die is negatief.’

Mijns inziens primeert het resultaat van de bloedproef op dit van de speekseltest,in geval van tegenspraak
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 16 jan 2016 00:12

Mijn vraag was ook duidelijk was er een analyse...

giserke
Berichten: 2434

#5 , 16 jan 2016 02:53

Er werd blijkbaar een speekseltest afgenomen. Dat dient niet voor alcohol, maar voor drugs.

De flikken en politierechters weten donders goed dat die speekseltesten voor geen meter deugen!
Voor de rechtbank trekken die handel!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 jan 2016 19:49

Nu is mijn vraag hoe moet dit verder zal de speekseltest beboet worden of is deze niet betrouwbaar genoeg.
De speekseltest is niet betrouwbaar genoeg.
Meer bepaald, niet specifiek genoeg en reageert ook op andere , toegelaten substanties.

Medicatie genomen voordien ?


De veel nauwkeurigere en specifiekere bloedproef is negatief, dan gaat u niet vervolgd worden.

En kan ik eventueel een vergoeding krijgen voor het onterecht afnemen van mijn rijbewijs?
Zo werkt de Belgische overheid niet
Volgens de speekseltest was dat wel terecht ...

Rijbewijs meteen weer opgehaald, of had je het al teruggekregen ?

giserke
Berichten: 2434

#7 , 19 jan 2016 10:13

Als je wat tijd en geld hebt voor een advocaat, zou ik toch durven een precedentje te scheppen door een schadevergoeding proberen te eisen van de staat. Als je 14 dagen niet hebt mogen rijden in auto heb je schade geleden.
Bovendien hebben meerdere experts die speekseltests bekritiseert. Desondanks blijft de staat vasthouden aan die test.
Wel laat de staat dan ook opdraaien voor de schade die mensen leiden bij verkeerde uitslagen van die test.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2016 10:31

Ik dacht ook dat de bloedproef primeert op de speekseltest. Of het de moeite is een schadvergoeding te eisen voor de 15 dagen rijverbod, weet ik niet. Heb je weldegelijk schade geleden? Als je niet kan aantonen dat je schade hebt geleden omdat je 15 dagen niet met de auto kon rijden, weet ik niet of je echt kans maakt om iets uit de brand te slepen, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”