auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

#1 , 06 jan 2016 12:53

Ik vond tal van websites uit Nederland waar je gewone auto's kan laten ombouwen tot MMBS of motorrijtuigen met beperkte snelheid. Voor België vind ik daar echter niks over. Ik vroeg me af of je het mogelijk is om een gewone auto te laten ombouwen tot een soort brommobiel, zodat je zonder rijbewijs aan een maximumsnelheid van 45 km/h kan rijden. Het voordeel van deze 'downtuning' van gewone auto's is dat deze veel veiliger zijn brommobielen.

Mijn vraag is dus of er wetgeving in België bestaat die het ombouwen van een gewone auto naar een 45 km/h wagen toelaat en of er garages zijn die dit soort 'downtuning' aanbieden als service.

Alvast dank voor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 06 jan 2016 18:48

Het probleem van deze ombouwing is dat een traag vehikel (brommobiel: en ter nuancering: daar moet je wél een rijbewijs voor heben) maar een bepaald gewicht mag hebben. En zo'n omgebouwde brommobiel gaat daar over;. Het is dan een onwettelijk vehikel. In Nederland kan dit wel omdat de categorie brommobiel daar anders gedifinieerd is. (dacht ik)

chantika
Berichten: 961

#3 , 06 jan 2016 19:20

Aan wat moet een voertuig voldoen om in de categorie auto zonder rijbewijs te vallen
Leeg gewicht is maximaal 350 kg
Maximum snelheid is 45 km/u
Motor vermogen niet meer dan 4 kw
Als aan al deze voorwaarden voldaan zijn is je wagen in orde.


Bron.
http://www.aixamgent.be/wetgeving.aspx

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 jan 2016 19:50

De definitie van voertuig voor traag vervoer sluit dergelijke ombouw eigenlijk ook uit ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/115-art1

75. "voertuig voor traag vervoer" :

elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km/h kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer,
elke aanhangwagen die uitsluitend door de in punt 1 bedoelde voertuigen wordt getrokken;


De snelheidsbeperking is immers geen gevolg van constructie en oorsprong, indien men vertrekt van een personenwagen ...


Maar daarvoor is een rijbewijs vereist ifv de MTM van het voertuig ... B dus.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 06 jan 2016 20:12

In Nederland is er inderdaad een groot gat in de regelgeving die de ombouw van een personenwagen tot brommobiel toelaat (belastingvrij, 45 km/u, etc).

Gelukkig is dit in België niet het geval want ik erger me nu al groen en blauw aan die ambetante brommobieltjes die rondtuffen over de belgische wegen met (dikwijls) daarin bestuurders die veeeeeeeeeel beter niet meer zouden sturen omdat ze ook al de basiskennis van de wegcode aan hun brommobieltje lappen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 06 jan 2016 20:17

En op dit ogenblik zelfs niet voorzien zijn van een nummerplaat.
Alleen nieuwe moeten er een hebben bij mijn weten.
Zou in de komende tijd wel allemaal verplicht worden.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#7 , 10 jan 2016 07:35

Als iedereen met een brommobiel zou rijden, zouden er veel minder verkeersongevallen gebeuren.
(dat is toch de basis om een morele regel af te leiden: wat als iedereen het zou doen.)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2016 09:15

Als iedereen met een brommobiel zou rijden, zouden er veel minder verkeersongevallen gebeuren.
(dat is toch de basis om een morele regel af te leiden: wat als iedereen het zou doen.)

iedereen zou dan ook zijn rij examens moeten doen, en het dit is juist het punt omdat men een brommobiel koopt, men slaagt niet in zijn examens, en maakt al zo de wegen onveilig..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tybo
Berichten: 145

#9 , 10 jan 2016 11:09

Opletten met het gegeven dat je geen rijbewijs zou moeten hebben om een 'brommobiel' te besturen !!

Kwestie van hoe je een gelijkaardig voertuig laat goedkeuren en / of inschrijven !
Vierwieler met motor, bedrijfsmaterieel, ...

Weet dat je, indien geboren vanaf 01/10/1982, je wel degelijk houder moet zijn van een rijbewijs !!!

eylis
Berichten: 8842

#10 , 10 jan 2016 12:35

Ja tybo, ik heb het hoger in de thread al gemeld: voor een brommobiel moet je wel degelijk een rijbewijs hebben en wel degelijk een practisch rijexamen afleggen. Het is zelfs zo dat diegenen die voor 1/02/1961 geboren zijn ook al een rijexamen moesten afleggen. Dat was iets minder uitgebreid. Maar het is en blijft een hardnekkige mythe dat je er geen moet hebben omdat de eerste generatie brommobielbezitters de senioren waren van voor 1961 en die hadden er helemaal geen nodig. En om de geschiedenis van het rijbewijs even af te ronden: Al diegenen die geboren zijn voor 1955 (ik zit er misschien een jaartje naast) hebben totaal geen rijbewijs om met een volwaardige auto : die gingen dat gewoon op het gemeentehuis afhalen en stapten zo hun auto in. En die mensen rijden nog steeds...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jan 2016 17:12

Al diegenen die geboren zijn voor 1955 (ik zit er misschien een jaartje naast) hebben totaal geen rijbewijs om met een volwaardige auto : die gingen dat gewoon op het gemeentehuis afhalen en stapten zo hun auto in. En die mensen rijden nog steeds...
Dit was geboren voor 1945, vanaf geboren 1945 moest men wel een theoretisch examen afleggen in het examencentrum, maar geen praktisch examen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 10 jan 2016 17:22

Ben geboren in 1944, hen NOOIT praktisch examen moeten afleggen. Theorie-examen had ik in het leger, maar geen Praktische rijles gekregen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jan 2016 17:24

Ben geboren in 1944, hen NOOIT praktisch examen moeten afleggen. Theorie-examen had ik in het leger, maar geen Praktische rijles gekregen.
Ik ben geboren in 1945 en heb wel theoretisch examen afgelegd, daar was juist de grens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Corohda
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 nov 2017 12:44

Het gaat mij niet om het rijden zonder rijbewijs. Het gaat mij om de wegenbelasting en verzekering als personenauto. Ik kan als traag verkeer een hoop kosten sparen

Corohda
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 nov 2017 12:46

Ik heb drie rijbewijzen. Auto is 4x4 en waardevol voor ons mbt wate brengen naar paarden en hooi vervoeren. Hij is echter te duur om hem als personenauto enkel voor ditbte gaan gebruiken.... Enkel vervoer van en naar de weide

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”