iemand anders reed door rood licht en liet zich als mij identificeren

fien_m
Topic Starter
Berichten: 4

iemand anders reed door rood licht en liet zich als mij identificeren

#1 , 03 jan 2016 14:34

Enkele maanden geleden kreeg ik een PV in mijn brievenbus met een boete van 175 euro voor door het rood rijden in Antwerpen. Ik werd zogezegd op heterdaad betrapt door 2 politieagenten in uniform die mij identificeerden aan de hand van een treinkaart (een bond voor grote en jonge gezinnen kortingskaart van de NMBS). Ik kon dit onmogelijk geweest zijn, aangezien ik die dag zelf aan het werk was in Gent. Na een beetje zoekwerk bleek ik de kaart verloren te zijn (de kaart was reeds enkele maanden niet meer geldig dus dit was me nog niet eerder opgevallen). Iemand anders heeft zich dus voor mij uitgegeven met deze verlopen NMBS kaart en de politie heeft dit aanvaard en de boete aan mij toegewezen. Ik heb het antwoordformulier bij de PV ingevuld en teruggestuurd, samen met een ondertekende verklaring of eer van mijn baas die zegt dat ik die dag gewoon op het werk was. Deze verklaring is genegeerd en de boete is ondertussen verhoogd. Nu heb ik ondertussen ook mijn uurregistratie van de werkdag aan het dossier laten toevoegen en een verklaring van de NMBS dat de kaart in kwestie niet meer geldig was op het moment van de overtreding. Ik heb dit alles al eens bekeken met de politieagent die mijn dossier begeleidt en hij raadde me aan om juridisch advies te vragen, aangezien hij het mogelijk acht dat ik, wanneer de zaak zou moeten voorkomen, een negatief vonnis krijg en dus nog veel meer zou moeten betalen voor iets wat ik niet deed. Mijn vraag is dus: betaal ik de boete voordat de zaak naar de rechtbank gaat, of vecht ik deze onrechtvaardige boete aan? Is er een kans dat ik dit win of is dit juridisch gezien een verloren zaak?

Alvast bedankt,
F.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 03 jan 2016 14:49

even ter aanvulling, Ik vraag me af of een verlopen kortingskaart van de BGJG voor de NMBS een geldig IDbewijs is... op zo'n kaart staat overigens ook altijd een FOTO van de kaarthouder...En als de politieagenten iemand aanhouden die een verkeersovertreding begaat, worden toch ook de boordpapieren gevraagd? Wat een vreemde zaak....

fien_m
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 jan 2016 15:14

even een detail dat ik vergat te vermelden. Het was dus een overtreding met een fiets, niet met een auto. Ik vraag me dus ook af of een treinkaart een geldig identificatiebewijs is, ik dacht dat dit enkel een identiteitskaart of rijbewijs kon zijn.

Wat volgens de agent in mijn nadeel speelt is het feit dat er een foto op deze treinkaart staat en dat de persoon die de overtreding beging dus waarschijnlijk op mij lijkt. Ik ben met andere woorden ter plaatse geïdentificeerd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 03 jan 2016 16:16

Zijn de huidige treinabonnementen niet volledig gebaseerd op uw EIDkaart? Gewoon gegevens en foto overnemen? In dat geval kan ik de redenering van de politie wel volgen, vraag blijft natuurlijk of deze vaststelling overeind blijft op de rechtbank.

eylis
Berichten: 8841

#5 , 03 jan 2016 16:36

het is geen treinabonnement leen, maar een kortingskaart voor openbaar vervoer van de BGJG, dat is in feite niet eens een officieel document, maar een kaart die de bond uitreikt aan haar leden en waar je korting mee kan krijgen. Voor de persoonlijke gegevens op die kaart moet je nooit je ID voorleggen.....en die foto er op? , dat zijn geen digifoto's zoals bij een ID, : die kleef je er gewoon zo op.....

chantika
Berichten: 961

#6 , 03 jan 2016 16:51

Voor een verlenging: je oude reductiekaart(en) (krijg je terug)
Voor een volledig nieuwe aanvraag: trouwboekje of bewijs gezinssamenstelling (gratis te verkrijgen in het gemeentehuis)
Altijd mee te brengen:
je lidkaart van vorig jaar.
voor kinderen ouder dan 18 jaar (tot 25 jaar) is een bewijs nodig dat ze nog ten laste zijn (of bewijs van inschrijving in de school )
6 euro voor de administratiekosten.

http://www.gezinsbondbonheiden.be/#!nmbs-kaart/c1d0o

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 jan 2016 17:33

Ik heb het antwoordformulier bij de PV ingevuld en teruggestuurd, samen met een ondertekende verklaring of eer van mijn baas die zegt dat ik die dag gewoon op het werk was. Deze verklaring is genegeerd en de boete is ondertussen verhoogd .
U kent het verloop van deze procedure duidelijk niet.


U stuurt het inlichtingenformulier terug naar de verbaliserende politiedienst.
Gaan biechten bij de duivel dus ...
Daar wordt verder NIETS (*) mee gedaan, buiten het doorsturen van het "dossier" naar het Parket indien de Onmiddellijke Inning onbetaald blijft (administratieve afhandeling door b-post , nominaal 60 dagen na PV)
Het is immers niet aan de politie om over de feiten te oordelen ...

Er is bovendien geen enkele garantie dat wat u naar de politie stuurde, uiteindelijk ook mee naar het parket gestuurd is - ik spreek uit ervaring ...
Liet u de andere documenten toevoegen bij een verhoor ?
Dan zullen ze mee in het dossier zitten.
Anders mogelijk niet ...


Bij Parket aangekomen, wordt in essentie NIETS gedaan met wat op het formulier of bijlagen staat, en wordt er een Minnelijke schikking opgesteld, OI + 10 euro, op basis van het PV - de verhoging waar u van sprak.

Betaalt u de MS ook na herinnering + nog wat respijt niet, dàn pas gaat uw dossier en aanverwante PVs eens nader bekeken worden met het oog op vervolging of seponering ... :!:

Mijn vraag is dus: betaal ik de boete voordat de zaak naar de rechtbank gaat, of vecht ik deze onrechtvaardige boete aan? Is er een kans dat ik dit win of is dit juridisch gezien een verloren zaak?
Dit is allerminst een verloren zaak, integendeel.
U bent niet correct geïdentificeerd door de verbalisanten.
Uw werkgever stelt in verklaring en via tijdsregistratie dat u elders was op het moment van de inbreuk.

Reden genoeg voor gerede twijfel.


Twijfel speelt voor de rechtbank in het voordeel van de beklaagde.
Al ben je nooit 100% zeker tot het vonnis definitief is ...


Wat u er mee doet, is aan u ...
U moet afwegen wat u het hardst valt:
- 175 euro betalen voor een onterecht PV, of
- het risico op veroordeling én aanzienlijk hogere kosten lopen terwijl u dat onterecht PV aanvecht voor de rechtbank



Met 2 op 3 onterechte PVs de afgelopen 10 jaar is mijn keuze al lang gemaakt.
1 werd vrijspraak
1 geseponeerd door parket
1 betaald


(*) Je riskeert zelfs dat men overduidelijke flaters alsnog probeert "recht te zetten" met navolgende PVs (waar je géén kopie van krijgt) om zo de aangeleverde argumentatie onderuit te halen - die kan je pas zien op het Parket (inzage ter plaatse, of afschrift laten toesturen tegen betaling).
Op mijn inlichtingenformulier stond o.m. ook de reden van de latere vrijspraak door de rechtbank ...
Het formulier zat niet in het dossier, en is officieel nooit meer boven water gekomen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 03 jan 2016 17:42

Tenzij 175 EUR uw maximaal haalbare financiële limiet is zou ik NIET betalen.
Een principe is ook wat waard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 03 jan 2016 17:49

Alhoewel het tegen een efficiënte wijze van werken ingaat kan i inderdaad beter uw reacties ( kopies) rechtstreeks sturen naar de procureur des Konings van de politierechtbank van het arrondissement waar de feiten gebeurd zijn.
Politie moet alle antwoordformulieren doorsturen maar heeft in principe op dat ogenblik ook de mogelijkheid om fouten recht te zetten.
In uw geval zouden de vaststellers dan moeten kunnen 'vaststellen' dat u niet de door hen tegengehouden persoon bent.
En een kortingskaart is geen identificatiemiddel ... dat zou elke agent of inspecteur of hoger bij de politie toch moeten weten.

Stad Antwerpen....???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”