iemand anders reed door rood licht en liet zich als mij identificeren

fien_m
Topic Starter
Berichten: 4

iemand anders reed door rood licht en liet zich als mij identificeren

#1 , 03 jan 2016 14:33

Enkele maanden geleden kreeg ik een PV in mijn brievenbus met een boete van 175 euro voor door het rood rijden in Antwerpen. Ik werd zogezegd op heterdaad betrapt door 2 politieagenten in uniform die mij identificeerden aan de hand van een treinkaart (een bond voor grote en jonge gezinnen kortingskaart van de NMBS). Ik kon dit onmogelijk geweest zijn, aangezien ik die dag zelf aan het werk was in Gent. Na een beetje zoekwerk bleek ik de kaart verloren te zijn (de kaart was reeds enkele maanden niet meer geldig dus dit was me nog niet eerder opgevallen). Iemand anders heeft zich dus voor mij uitgegeven met deze verlopen NMBS kaart en de politie heeft dit aanvaard en de boete aan mij toegewezen. Ik heb het antwoordformulier bij de PV ingevuld en teruggestuurd, samen met een ondertekende verklaring of eer van mijn baas die zegt dat ik die dag gewoon op het werk was. Deze verklaring is genegeerd en de boete is ondertussen verhoogd. Nu heb ik ondertussen ook mijn uurregistratie van de werkdag aan het dossier laten toevoegen en een verklaring van de NMBS dat de kaart in kwestie niet meer geldig was op het moment van de overtreding. Ik heb dit alles al eens bekeken met de politieagent die mijn dossier begeleidt en hij raadde me aan om juridisch advies te vragen, aangezien hij het mogelijk acht dat ik, wanneer de zaak zou moeten voorkomen, een negatief vonnis krijg en dus nog veel meer zou moeten betalen voor iets wat ik niet deed. Mijn vraag is dus: betaal ik de boete voordat de zaak naar de rechtbank gaat, of vecht ik deze onrechtvaardige boete aan? Is er een kans dat ik dit win of is dit juridisch gezien een verloren zaak?

Alvast bedankt,
F.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2016 15:49

En hebben die agenten toen niet de nummerplaat en merk van de wagen genoteerd? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

fien_m
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 jan 2016 16:10

Even ter aanvulling, ik was vergeten vermelden dat de overtreding met de fiets werd begaan, niet met de auto. Dus geen nummerplaat of boordpapieren nodig.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 jan 2016 16:12

Voor zover ik weet is een verlopen treinabonnement geen wettig identiteitsbewijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 03 jan 2016 16:17

Dubbel topic

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”