snelheidsovertreding

Poljanbe
Topic Starter
Berichten: 3

snelheidsovertreding

#1 , 29 dec 2015 15:32

Ik verblijf sedert begin Juli 2015 in het buitenland.
Half december 2015 ontving ik via kennissen mijn post uit België.
Waarvan
Brief 1: politie , daterende van begin juli 2015, snelheidsovertreding en antwoordformulier in te vullen.
Brief 2: eind Juli, voorstel minnelijke schikking 80€, binnen 10 te betalen.
Bij niet betaling gerechtelijke procedure.
Ik was totaal onwetend van deze overtreding. Kan ik dit alsnog betalen? Een gerechtelijke procedure vermijden. ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 29 dec 2015 15:39

U hebt een referentieadres bij die kennissen? Dan dienen dezen ervoor te zorgen dat uw post tijdig bij u raakt, niet altijd eenvoudig, ik heb hetzelfde probleem gehad met een snelheidsovertreding toen ik in het buitenland woonde een paar jaar geleden. Betaal gewoon alsnog, zend het voorstel tot minnelijke schikking terug met de vermelding van de reden voor laattijdige betaling. 98% kans dat u er niets meer van hoort.

Belangrijk indien u uw referentieadres heeft bij die kennissen: verwittig hen ervan dat ze u bij een eventuele dagvaarding onmiddellijk dienen te contacteren.

U dient er in elk geval voor te zorgen dat men in België over 'een' adres beschikt voor u, anders riskeert u dat eventuele dagvaardingen etc betekend worden bij het parket te Brussel en dat kan zéér vervelende gevolgen hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Poljanbe
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 dec 2015 14:56

Ik heb geen referentieadres. Mijn adres was in Gent en ik las dat er in Gent nu onmiddellijk een deurwaarder word ingeschakeld. Als ik betaal stuit ik vermoedelijk de verjaringstermijn en kan mij dit mogelijks duurder uitvallen.(?) Is er hier sprake van een mogelijke verjaring?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 30 dec 2015 16:28

Indien u probeert de slimmerik uit te hangen zal het op termijn enkel veel meer kosten. Er is geen verjaring momenteel. Indien u de schikking betaalt laat dat de strafvordering vervallen en komt er geen proces en geen hogere boete. U betaalt niet en geeft geen teken van leven: ze zullen u dagvaarden en als u geen gekend adres meer heeft in België wordt u bij verstek veroordeeld. Die veroordeling zal geldig betekend worden. De overheid heeft dan nog een aantal jaar om uit te voeren. Indien u ooit terugkeert in België, of een belastingkrediet heeft in België, of een erfenis die tijdig openvalt in België dan zal u moeten betalen. Alleen zal het veel meer zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Poljanbe
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 30 dec 2015 17:05

Ik probeer zeker de slimmerik niet uit te hangen, liever dit onmiddellijk betalen, alleen heb ik zo mijn twijfels of het daar mee opgelost is, we zijn 5-6 maand verder. Het gaat me niet om die 80€ te betalen. Ok we gaan dit betalen. Dank voor de raad.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 30 dec 2015 17:30

Bel naar de politie of het parket, leg de zaak uit. Vraag of u nu nog kan betalen want dat u een rechtszaak wil vermijden. Indien er een veroordeling is bij verstek (zou me verbazen) kijk dan of de kost van een verzetsprocedure de moeite waard is en of u beter niet gewoon kan betalen. Parketmagistraten zijn niet onredelijk, indien u kan aantonen dat u werkelijk in het buitenland zat en de schikking wil betalen gaan ze niet moeilijk doen en tijd steken in zo'n zaak.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 30 dec 2015 19:34

Idd in eerste instantie eens bellen met vermoedelijk uw wijkinspecteur want die zal langs geweest zijn met de minnelijke schikking.
U kan ook bellen naar de dienst minnelijke schikkingen politierechtbank met het nr dat op de overschrijving staat als referentie

U bent vermoedelijk ook Ambtelijk Afgeschreven bij Collegiale Beslissing

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 dec 2015 16:43

Gewoon betalen als je de inbreuk niet betwist.
Echt snel gaat het daar niet ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”