Agent denkt dat ik door rood ben gereden

kennvmol
Topic Starter
Berichten: 2

Agent denkt dat ik door rood ben gereden

#1 , 22 dec 2015 14:43

Ik was van mijn werk naar huis aan het fietsen door Antwerpen, langs het Sint-Jansplein.
In die straat zijn er verschillende kruispunten met verkeerslichten. Ik had achter me in de straat, twee agenten gezien op een brommer. De lichten van het kruispunt voor mij worden rood, maar er is geen verkeer. Ik kijk achter me of de agenten nog in de buurt waren, één ervan was naar me aan het kijken. Ik stopte voor het rode licht en reed door als het groen was. Twee kruispunten verder sta ik opnieuw voor het rode licht, ik stopte en reed pas door als het licht groen werd. 10 meter verder wordt ik tegengehouden door de agent die me voordien naar me was aan het kijken. Hij vraagt mijn identiteitskaart, hij schrijft mijn gegevens op in zijn notitie boekje maar zegt niets. ik vraag achteraf aan hem: wat is de reden waarvoor u mij tegenhoudt? Hij beweerde dat ik door het rood was gereden. ik wist zelf niet waar het over ging of over welk kruispunt hij het had. Ik vertelde hem dat dat niet waar was. Maar ja zijn woord tegen het mijne... Hij heeft in ieder geval niets gezegd over dat ik een boete zou krijgen, dus ik stopte maar met discussiëren (Hij liet me ook stoppen in het midden van de straat en alle auto's moesten wachten, terwijl ik hem vroeg om dit op het voetpad te "regelen" omdat ik vond dat ik daar niet veilig stond).

Nu 12 dagen later krijg ik een PV in de bus: Overtreding 3de graad, 165 euro boeten.

Wat kan ik doen om dit uitgelegd te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 dec 2015 14:47

U kunt best betalen, tenzij u enkele getuigen hebt die het tegengestelde zeggen.
Wat betreft verkeersovertredingen worden agenten immers onfeilbaar geacht, zoals de Paus dat is op andere gebieden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 22 dec 2015 14:49

Bewijzen dat u niet door het rood bent gereden..

Staat er iets van camera's die u zouden kunnen helpen?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 22 dec 2015 14:59

Betalen is de enige mogelijkheid.
Heb dit ook ooit meegemaakt.
Agent beweerde dat ik mijn gordel niet aanhad. Ik beschik over een auto die ondraaglijk begint te piepen als ik geen gordel draag. Dus draag ik altijd mijn gordel.
Hij had er geen oren naar. In de rechtbank worden de getuigenissen van agenten inderdaad als waarheid gezien, ongeacht de beweringen van het "slachtoffer".

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2015 15:04

U mag me terecht wijzen als ik me vergis, maar tussen de regels lees ik dat u enkel voor het rode licht gestopt bent omdat er zich agenten achter u bevonden. Zou het niet kunnen dat zij u al eerder volgden en u een boete hebben gegeven omdat u ergens door het rood bent gereden toen u zich nog niet gevolgd voelde?

k.b.
Berichten: 876

#6 , 22 dec 2015 15:35

Ik heb ook toch eerder het gevoel dat u stopte omdat er een agent was en niet omdat het verkeerslicht op rood stond ...
Maar ja ... het is een gevoel ...
Al een geluk dat het geen agent in burger was die u even volgde of je had misschien enkele rode lichten aan de broek ...

Ook de uitleg van het feit dat u midden op straat stond ... daar hoor je normaal als fietser eigenlijk ook al niet te zijn ... de fietsers rijden uiterst rechts ... ( en dit zowel in aanwezigheid als in afwezigheid van een agent)

Maar ja ... het is uw keuze om deze overtreding te betwisten maar ik zou toch tweemaal nadenken ...

Bovendien dient op het PV te staan door welk licht u bent gereden ... dus twijfel waar het juist was zal er vermoedelijk niet zijn ...

k.b.

kennvmol
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 22 dec 2015 15:58

Bedankt, voor de reacties.

@ Lanox: Onmogelijk. Toen ik de agenten zag, stonden ze aan de overkant van de straat en waren ze met een ander persoon bezig. Ik geef toe dat ik af en toe door het rood rijd (enkel als ik het gevoel krijg dat ik er voor niets staat te wachten, en dat is als er geen enkel auto te bespeuren valt EN dat ik goed overzicht heb op de straten die op het kruispunt uitkomen) maar op die dag ben ik gewoon niet door het rood gereden, toch niet bewust. In mijn PV gaat het ook over het kruispunt naast het Sint- Jansplein en niet over een kruispunt enkele straten ervoor.

@ k.b.: Gevoel... naar gevoelens luisteren we niet hé, heb je bewijs?
Ik stond in het midden van de straat omdat er een grote verhuiswagen zich had geparkeerd, hij had zijn stempels uitgezet. Hierdoor versmalde de weg en moest ik in het midden van de straat fietsen. De agent deed me stoppen ter hoogte van de wegversmalling.

Advies is duidelijk: Ja knikken en paar daagjes meer werken voor u geld.

Bedankt agent of dief (ik ben in de war), u weet niet wat voor onterechte financiële schade u aanricht, aan een pas alleenwonende schoolverlater, tijdens deze feestdagen.

Politie, uw vriend!

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 22 dec 2015 16:08

Nu ja, beschouw het als karma voor al die keren dat u door het rood bent gereden en niet gepakt bent.

k.b.
Berichten: 876

#9 , 22 dec 2015 16:09

U vergeet te vermelden dat u "uw lesje geleerd hebt" en voortaan enkel zal doorrijden bij groen licht ...

Want 165 euro voor enkele minuutjes tijdswinst ... dat kan behoorlijk oplopen als je geregeld fietst ...

Uw uitlating aangaande deze ambtenaar in functie is verder eens te meer het bewijs dat u "een beetje in de war bent" ... gelukkig heb je deze woorden niet in de mond genomen op het moment dat deze agent in zijn notitieboekje bezig was ...

k.b.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 dec 2015 16:10

Met dank aan de 10.000den fietsers die dagelijks door het rood rijden. Het is eerder een uitzondering dat er één stopt voor het rood als er geen ander verkeer is. Door het gedrag van uw fiets collega's dachten die politieagenten waarschijnlijk dat jij dat jij ook wel door het rood zou gereden hebben, zeker omdat je zo dikwijls achterom keek. (zal wel niet voor zijn schone ogen geweest zijn)

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 22 dec 2015 22:25

De draad is helaas een beetje aan het ontsporen, naar ik vrees. Of ikzelf, of overige forumdeelnemers de topicstarter nu willen geloven of niet, en "gevoelens daaromtrent" doen allemaal geenszins terzake, en vormen allemaal hoegenaamd géén antwoord op zijn vraag.

Het antwoord is duidelijk. De vaststellingen van de verbalisant genieten bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel vanwege topicstarter. De agent hoeft de overtreding dan ook geenszins te bewijzen. En evenmin is het een kwestie van uw woord tegen zijn woord. Zonder bewijs van onschuld, mag de rechter simpelweg niet anders dan geloof te hechten aan de vaststellingen van de verbalisant (die een beëdigd ambtenaar is).

De zaak voor de rechter brengen zonder zelfs maar een begin van een bewijs, zadelt topicstarter sowieso op met véél meer kosten dan die 165 euro. Dan komen er namelijk nog gerechtskosten bij, en daarbovenop nog 's een verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds. En bovendien riskeert hij dan ook nog 's een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen (in voorkomend geval voor minstens 8 dagen).

Dus tenzij topicstarter zijn onschuld kan bewijzen, doet hij er oneindig veel verstandiger aan om te slikken en braafjes te betalen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 22 dec 2015 22:44

St-Jansplein ... daar staan meerdere camera's
Voor de rest zie antwoord @Iohabra.
Kan u de juiste route eens aangeven.
Of de juiste omschrijving van de vaststellingen.
Kan ook een inspecteur op een anonieme motorfiets zijn geweest die het doorgeeft aan de geuniformeerde.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 23 dec 2015 07:53

Bedankt, voor de reacties.

@ Lanox: Onmogelijk. Toen ik de agenten zag, stonden ze aan de overkant van de straat en waren ze met een ander persoon bezig. Ik geef toe dat ik af en toe door het rood rijd (enkel als ik het gevoel krijg dat ik er voor niets staat te wachten, en dat is als er geen enkel auto te bespeuren valt EN dat ik goed overzicht heb op de straten die op het kruispunt uitkomen) maar op die dag ben ik gewoon niet door het rood gereden, toch niet bewust. In mijn PV gaat het ook over het kruispunt naast het Sint- Jansplein en niet over een kruispunt enkele straten ervoor.

@ k.b.: Gevoel... naar gevoelens luisteren we niet hé, heb je bewijs?
Ik stond in het midden van de straat omdat er een grote verhuiswagen zich had geparkeerd, hij had zijn stempels uitgezet. Hierdoor versmalde de weg en moest ik in het midden van de straat fietsen. De agent deed me stoppen ter hoogte van de wegversmalling.

Advies is duidelijk: Ja knikken en paar daagjes meer werken voor u geld.

Bedankt agent of dief (ik ben in de war), u weet niet wat voor onterechte financiële schade u aanricht, aan een pas alleenwonende schoolverlater, tijdens deze feestdagen.

Politie, uw vriend!
Tja, eerlijk gezegd kan ik enkel maar verheugd zijn dat u hieromtrent een boete moet betalen. Zoals eerder gezegd, indien u hier nu echt onschuldig bent (wat ik ten sterkste betwijfel), zie het dan gewoon als karma. Waarschijnlijk maakte u aanstalten om door het rood te rijden en hield u zich in van het moment u de politie zag. Dit werd opgemerkt door de agent die aannam dat u zonder zijn aanwezigheid door het rood zou zijn gereden.

Ook uw minimalisering vind ik frapant... "ik rij af en toe door het rood, maar enkel ik er een goed gevoel bij heb". Ik dacht dat we niet naar gevoelens luisteren? Door het rood rijden is een zware overtreding. En als je wil deelnemen aan het verkeer doe je dit gewoon niet. Ben je een andere mening toegedaan? Uw volste recht, gelieve dan geen gebruik te maken van het dure wegennet of het openbaar vervoer te nemen.

Hoedanook zal u moeten betalen, als ik u al niet geloof zal een rechter u zeker niet geloven.

Advies is inderdaad duidelijk: betalen en u in het vervolg aan de regels houden.

P.S. Zoals we hier dagelijks meemaken komen mensen hier hun gal uitspuwen over de wet en onze vrienden de politie, vergeet niet dat u hier te gast bent op een juridisch forum. Dergelijke aantijgingen aan de politie doen het hier zelden goed.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 23 dec 2015 08:31

TS kan weinig doen behalve indien hij over een aantal geloofwaardige getuigen of opname met een bodycam zou beschikken die duidelijk aantonen dat hij niet door het rood reed. Enfin, de meeste agenten doen hun job correct maar het zijn ook niet allemaal heiligen.

Dat gezegd zijnde: de fiets is mijn voornaamste vervoermiddel en ik erger me in Brussel DAGELIJKS aan andere fietsers die inderdaad rats door het rood rijden, op het voetpad rijden, zonder licht en met donkere kleren rijden....het wordt hoog tijd dat daar ernstig tegen opgetreden wordt en een boete van 165 EUR (het mag wat mij betreft ook 500 EUR en inbeslagname + verbeurdverklaring van de fiets zijn) is geen slecht begin.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 23 dec 2015 12:00

Mijn gevoel zegt me dat deze draad snel gesloten zal zijn. :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”