Recidivist stoppen! Maar hoe?

Ongeruste zoon
Topic Starter
Berichten: 1

Recidivist stoppen! Maar hoe?

#1 , 21 dec 2015 22:01

Mijn vader is reeds jaren verslaafd alcoholicus, hij is veroordeelt voor dronken rijden, en vluchtmisdrijf. Ook is hij opgesloten geweest voor openbare dronkenschap. Voor zijn veroordeling heeft hij een therapie in een ontwenningsinstelling deels afgewerkt. Een hele tijd ging het goed. Maar beetje bij beetje gaat het slechter. Nu mag ik blij zijn dat hij voor 10u s'ochtends nog niet gedronken heeft. Hij heeft een voorwaardelijke straf gekregen bij de laatste veroordeling (dronken rijden). Zoals elke stereotype alcohol verslaafde luistert hij naar niemand meer, minimaliseert of negeert elke goed raad. Zelf praten over wat er in hem omgaat al evenmin, een erg introvert karakter ligt hier aan de basis van. Kan ik ergens klacht neer leggen zodat de politierechter nagaat of hij de voorwaarden van zijn veroordeling niet naleeft? Kan ik de politie vragen hem te controleren tijdens het rijden? Alle advies is welkom, ik wil niet dat hij iemand van de weg zou maaien, dan zie ik hem liever zonder rijbewijs zijn eigen lot bezegelen i.p.v. dat van een ander.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 22 dec 2015 06:19

Telkens je vader met de auto vertrekt (best 10 minuten eerder) naar de politie bellen met de melding dat er een dronken bestuurder gaat vertrekken.
Best ook eens contact opnemen met de wijkagent en de situatie uitleggen, dan kan de politie de gegevens van de auto en bestuurder verspreiden of op de briefing zetten. Zodoende heb je meer kans dat ze je vader tegenhouden.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 22 dec 2015 10:14

Jammerlijk genoeg is de intrekking van het rijbewijs voor een aantal mensen nog niet hetzelfde als niet meer rijden ...

Jammerlijk genoeg groeit deze groep dagelijks en staat de wetgever hier nagenoeg machteloos tegenover ...

De enige oplossing die ik zie is misschien eens praten met de huisarts van uw vader ... mogelijks is een gedwongen opname een oplossing voor een aantal zaken tegelijkertijd ...

Sterkte ,

k.b.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 22 dec 2015 10:20

Telkens je vader met de auto vertrekt (best 10 minuten eerder) naar de politie bellen met de melding dat er een dronken bestuurder gaat vertrekken.
Best ook eens contact opnemen met de wijkagent en de situatie uitleggen, dan kan de politie de gegevens van de auto en bestuurder verspreiden of op de briefing zetten. Zodoende heb je meer kans dat ze je vader tegenhouden.

Hem laten controleren is natuurlijk "mooi" ... 15 dagen geen rijbewijs meer en dan een jaar wachten op de dagvaarding ... en een extra veroordeling ( met kosten) ...
Dit terwijl er toch de mogelijkheid moet zijn om op te treden omdat de betrokkene zijn voorwaarden niet respecteert ... ( zijn behandeling heeft stopgezet bvb)
Maar zoals gezegd ... rijbewijzen levenslang afnemen is natuurlijk nog geen zekerheid dat men niet achter een stuur kruipt ...

k.b.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 22 dec 2015 18:48

Het klop dat veel bestuurder blijven rijden maar eenmaal dat ze gepakt worden met rijden zonder rijbewijs kan de men de auto (permanent) in beslag nemen.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 23 dec 2015 13:48

Het klop dat veel bestuurder blijven rijden maar eenmaal dat ze gepakt worden met rijden zonder rijbewijs kan de men de auto (permanent) in beslag nemen.
Correctie ... als het voertuig bvb van een derde , of een firma is of het gaat om een leasewagen dan is dit een "maatregel" die een beetje administratie vergt maar eigenlijk de betrokkene niet treft ...
Soms is er maar één oplossing ... de vrijheidsberoving ... ( maar dan niet het "enkelbandsysteem" ) ... en dit is el heel drastisch + het heeft een enorme maatschappelijke kost ...

Neen ... een echte oplossing is er vandaag niet ... maar er zal vermoedelijk moeten gezocht worden naar bvb een technisch ingebouwd systeem dat kan detecteren of een bestuurder nog de beschikking heeft over zijn rijbewijs ... binnen 20 jaar rijden we toch met wagens die ons "google account" raadplegen aan de hand van onze vingerafdruk alvorens de wagen kan gestart ...

Jammer dat er in deze tussenperiode nog veel onschuldige slachtoffers zullen moeten vallen door toedoen van een klein percentage "onverantwoordelijken"

k.b.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 23 dec 2015 14:14

De wetgever is nu volop bezig dat aan te passen. In de onmiddellijke toekomst zal het zelf mogelijk zijn auto's van derden in beslag te nemen.
Eindelijk zou ik durven zeggen!

k.b.
Berichten: 876

#8 , 23 dec 2015 14:27

De wetgever is nu volop bezig dat aan te passen. In de onmiddellijke toekomst zal het zelf mogelijk zijn auto's van derden in beslag te nemen.
Eindelijk zou ik durven zeggen!
Pff ... daar word ik persoonlijk niet blij van hoor ... deze derde wordt dan onrechtstreeks het slachtoffer en ziet zijn wagen omgezet in een "burgerlijke vordering" tegenover deze bestuurder ...
Laat ons zeggen dat dit een perfecte aanpak kan zijn voor het feit dat de torenhoge boetes in niet geringe mate niet betaald worden maar ik heb niet de indruk dat het dagelijks verkeer door dergelijke oplossing geholpen is ...

De toekomst zal het uitwijzen ...

k.b.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 23 dec 2015 23:00

Als derden dacht ik moet u dan niet nagaan of het voertuig dar u toevertrouwd aan een andere persoon wel in bezit is van een rijbewijs?

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 24 dec 2015 10:55

Als derden dacht ik moet u dan niet nagaan of het voertuig dar u toevertrouwd aan een andere persoon wel in bezit is van een rijbewijs?
Kleine nuance: het is strafbaar uw motorvoertuig aan iemand toe te vertrouwen, wetend dat die bestuurder niet in het bezit is van een geldig rijbewijs, vereist voor het besturen van dat motorvoertuig.

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /458-t4hs3
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 24 dec 2015 13:14

De wetgever is nu volop bezig dat aan te passen. In de onmiddellijke toekomst zal het zelf mogelijk zijn auto's van derden in beslag te nemen.
Eindelijk zou ik durven zeggen!
Pff ... daar word ik persoonlijk niet blij van hoor ... deze derde wordt dan onrechtstreeks het slachtoffer en ziet zijn wagen omgezet in een "burgerlijke vordering" tegenover deze bestuurder ...
Laat ons zeggen dat dit een perfecte aanpak kan zijn voor het feit dat de torenhoge boetes in niet geringe mate niet betaald worden maar ik heb niet de indruk dat het dagelijks verkeer door dergelijke oplossing geholpen is ...

De toekomst zal het uitwijzen ...

k.b.
Leasing bedrijven zullen een lijst moeten bijhouden, beter controleren aan wie ze auto's geven. Mensen zullen ook eens beter nadenken aan wie ze hun auto toevertrouwen.
Overtreders zullen (hopelijk) ook eens goed nadenken voor ze zonder rijbewijs met iemand (meestal van vrienden of familie) anders hun auto gaan rijden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 25 dec 2015 23:53

Als derden dacht ik moet u dan niet nagaan of het voertuig dar u toevertrouwd aan een andere persoon wel in bezit is van een rijbewijs?
Neen, dat is niet verplicht.

Je kan vermoeden dat betrokkene een rijbewijs heeft - rijdt bvb al jaren met de auto maar je weet niet dat zijn rijbewijs ingetrokken is

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”