Snelheidsovertreding snelweg

fr00
Topic Starter
Berichten: 1

Snelheidsovertreding snelweg

#1 , 21 dec 2015 06:43

Hallo allen,

Gisteren heb ik zoals iedere zondag de snelweg genomen om naar mijn schoonfamilie te gaan. Bij het oprijden van de invoegstrook krijg ik een bord F5 te zien waarbij ik er op bevestigd wordt dat ik een autosnelweg oprijd. Ik maak snelheid bij en zit niet veel later aan 120 km/h. Nu zie ik op het einde van de invoegstrook een bord staan 70km/h, welke een tijdelijk bord is. Ik ben voorafgaand op dit bord niet attent gemaakt op enige snelheidsaanpassing tenopzichte van de 120 km/h en/of enige wegenwerken,... Ik rem af om tot deze 70km/h te komen. Ter hoogte van het 70km/h bord zit ik rond de 100km/h. Nu wil het toeval dat ter hoogte van het 70km/h bord juist een mobiele flitser staat. Kan dit zomaar? Normaal moet toch via artikel 9.9 paragraaf 3 van de wegcode en ik citeer: "Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt." dit via extra borden aangeduid worden? Ik voel me eigenlijk redelijk "koud gepakt" doordat ik niet op de hoogte was van deze nieuwe snelheidslimiet, en ik bovendien nooit de tijd gekregen heb om mijn voertuig aan deze nieuwe snelheid aan te passen... Ik mag in eer en geweten zeggen dat ik bij wegenwerken steeds de aangegeven snelheid volg, tot soms irritatie bij andere weggebruikers... Ik heb mijn bekeuring nog niet ontvangen, maar zou deze betwistbaar zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 dec 2015 22:00

Tijsmanstunnel toevallig ?

Daar staat regelmatig een vergeten C43(70) langs de kant ...

Kan u bewijzen wat u schrijft ?

Mister Wolf
Berichten: 50

#3 , 11 feb 2016 15:26

Beste,

U kan dit betwisten nadat u de boete heeft ontvangen. Meestal staat er op de boete zelf een vermelding of er geen omstandigheden zijn die in uw voordeel spelen. Indien u wordt uitgenodigd tot een minnelijke schikking, kan u dit ook op het Parket bespreken.

Wacht alleszins niet tot betwisten of betalen tot u gedagvaard wordt voor de politierechtbank, want dan zal u de dagvaardingskosten bijkomend moeten betalen. Indien u meer dan 40 km/h te snel reed, zal u sowieso gedagvaard worden (aangezien er dan een verplicht verval van recht van het besturen wordt uitgesproken) en zal u meteen de kans krijgen u te verdedigen.

In de meeste verkeerszaken geldt bovendien de korte verjaringstermijn van 1 jaar.
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 11 feb 2016 18:18

In de meeste verkeerszaken geldt bovendien de korte verjaringstermijn van 1 jaar.

... wat kan gestuit worden (door bvb aanvraag strafblad, bijkomende onderzoeksdaden, (her)verhoor, ...) ... zodat de verjaringstermijn op 2 jaar kan gebracht worden

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 feb 2016 12:57

U kan dit betwisten nadat u de boete heeft ontvangen. Meestal staat er op de boete zelf een vermelding of er geen omstandigheden zijn die in uw voordeel spelen.
Dat is het inlichtingenformulier bij een PV.
Daarmee gaat men letterlijk biechten bij de duivel: men geeft de elementen ter verdediging al prijs, en wijst de verbaliserende agent(en) op hun eventuele flaters
Kàn werken.
Kan net zo goed NIET werken - ik weet intussen van meerdere gevallen waarbij situaties op basis van het inlichtingenformulier aangepast zijn aan het PV.
(Begroeiing die bord verborg plots gesnoeid, verkeerstekens weggenomen, teruggeplaatst, vervangen of bijgeplaatst in recordtempo, ...)
Indien u wordt uitgenodigd tot een minnelijke schikking, kan u dit ook op het Parket bespreken.
Minnelijke schikkingen zijn (in verkeerszaken toch) NIET bespreekbaar met het parket.
De enige "bespreking" daarover verloopt voor de rechtbank.
Wacht alleszins niet tot betwisten of betalen tot u gedagvaard wordt voor de politierechtbank,
Wie de feiten of omstandigheden wil betwisten, màg een onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet betalen - dat stopt de vervolging onomkeerbaar.

In de nieuwe procedure (maar of die nu al toegepast wordt ???) krijgt men een bevel tot betaling , en dat moet echter opgevolgd worden, waarna men via de politierechtbank bezwaar kan aantekenen. (30 dagen)

Tybo
Berichten: 145

#6 , 12 feb 2016 17:47

Op welke locatie werden de vaststellingen verricht als ik vragen mag ??
Zeker dat, bij het oprijden van de oprit, reeds geen voorafgaandelijke borden geplaatst waren ?

DavidP585
Berichten: 110

#7 , 12 feb 2016 19:06

Uitleg geven via inlichtingenformulier. Als je gelijk hebt dan krijg je toch dikwijls gelijk, met de haren erbij getrokken natuurlijk niet.

Heb zo eens een parkeerovertreding zien verdwijnen, het excuus was juridische onzin maar toch zien verdwijnen met mondelinge excuses verbalisant (die ik de avond van de feiten nog gesproken heb).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”