Links ingehaald door fietser

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Links ingehaald door fietser

#1 , 15 dec 2015 12:36

Ik vind vanalles terug hoe je als auto een fietser mag inhalen, maar omgekeerd niet.

Situatieschets: ik sta stil op de rijbaan om naar links een parking op te rijden.
Achter mij komt een fietser in volle vaart in het midden van de rijweg mij voorbijsteken aan de linker kant.
Er is gelukkig niks gebeurt, maar wie zou in fout zijn wanneer ik de fietser zou meehebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 dec 2015 17:26

Ik vind vanalles terug hoe je als auto een fietser mag inhalen, maar omgekeerd niet.
Omdat de regels exact dezelfde zijn ...

artemis
Berichten: 3294

#3 , 15 dec 2015 18:07

Heb ik hier onlangs niet gelezen dat een fietser een auto in feite altijd langs links moet inhalen?
Sorry als ik me vergis..

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 16 dec 2015 10:59

Een rijdende auto moet in principe altijd links ingehaald worden, tenzij die duidelijk te kennen geeft links te willen afslaan.
Stilstaande wagens worden nooit "ingehaald", dus dat kan dan ook rechts.
Hoe moet je dan als fietser wagens inhalen die in de file staan en/of stapvoets rijden?

polk
Berichten: 437

#5 , 16 dec 2015 11:10

Auto's die stilstaan mag je rechts voorbijrijden. Auto's die in beweging zijn mag je niet rechts inhalen.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 16 dec 2015 12:08

Oei, dat zou zigzaggen worden dan hier tijdens het spitsuur, en over tramsporen dan nog. De auto's wisselen voortdurend af tussen stilstand en een paar meter vooruit. En er zijn dan tegenliggers die niet in de file staan.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je als fietser dan voortdurend zou moeten afwisselen tussen rechts en links inhalen. Dat zou de fietsers in levensgevaarlijke situaties brengen.

polk
Berichten: 437

#7 , 16 dec 2015 15:12

U bent als fietser niet verplicht om een auto die stapvoets rijdt in te halen hé. In tegendeel: u moet zich ervan gewissen dat dit op een veilige manier kan! Als dit niet kan moet u er achter blijven rijden en wachten tot de wagen stilstaat om er dan voorbij te rijden.

Rechts inhalen mag in elk geval niet, tenzij de wagen voor u te kennen geeft links te willen afslaan.

Hier het volledige artikel: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /174-art16

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 dec 2015 14:11

Auto's die stilstaan mag je rechts voorbijrijden. Auto's die in beweging zijn mag je niet rechts inhalen.
Tenzij ... in file, of als de autobestuurder én al naar links gegaan is, én de richtingaanwijzer naar links aan heeft .

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Exact dezelfde regels als voor andere bestuurders dus .


Zelfs de very basics in de wegcode krijgen sommigen hier niet eens beantwoord .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”