fout geparkeerd en onbeschofte behandeling agent

Brendi
Topic Starter
Berichten: 8

fout geparkeerd en onbeschofte behandeling agent

#1 , 12 dec 2015 14:34

Ik breng dagelijks mijn zoontje lopend naar de school in ons dorp.
Heel af en toe moet ik hem ook wel een met de auto ophalen.
De straat van de school heeft slechts een beperkt aantal parkeervakken, waardoor ouders vaak genoodzaakt zijn om hun auto's te parkeren daar waar dit eigenlijk niet is toegestaan. Ik zie vaak fout geparkeerde auto's staan, maarja, wat wil je dan als ouder zijnde.
Al heel vaak heb ik gezien dat ouders hun kinderen laten in en uitstappen door aan de andere kant van straat en gedeeltelijk op het trottoir gaan staan. Zo moest ik zelfs onlangs mijn zoontje direct vanuit mijn werk ophalen en ging ik ook half op de stoep geparkeerd staan.
Het regende die dag. Er was weer eens geen plaats in de parkeervakken.
Ik zag een man die altijd bij de school rondloopt een paar keer langs mijn auto lopen. Ik zat erin te wachten totdat mijn zoontje het zebrapad zal gaan oversteken. Mijn zoontje is overigens nog een kleuter, 4 jaar.
Ik heb het vermoeden dat de man mijn kenteken heeft bekeken (dit denk ik achteraf).
Even daarna ontdekte ik dat naast mij op straat een grote politiebus stopt. Er stapt echter niemand uit, en ik krijg geen signaal dat ik moet uitstappen.
Er wordt niets gezegd. Ik zie de man (waarvan ik vermoed dat hij gebeld heeft) lachend en knikkend richting het busje kijken.
Ik ben me nog steeds van geen kwaad bewust. Zoals ik al zei ga ik vrijwel nooit daar met de auto en zie ik dat veel ouders daar regelmatig staan om hun kinderen op te halen.
Ik stap uit en kijk een agent aan die alleen in het busje zit. Hij kijkt woest! Hij zegt op luide intimiderende toon: 'Ja Ja.....waarom he? Waarom zou ik hier nu staan?" Hij zegt : 'waarom staat u hier?" En hij zegt dit op een kwade woeste toon. Ik zeg 'om mijn zoontje op te halen van de school'
Hij zegt" Omdat het regent?' op een misselijke manier 'Er is hier toch zoveel plaats! U staat op een trottoir!!" Ik kijk om me heen, hij moet wel gek zijn denk ik, want ik zie geen lege parkeerplaatsen. Ik antwoord'Net was er geen plaats. 'Moet erbij zeggen dat ik erg overdonderd was door de toonzetting van die agent. 'Rijdt u maar verder, ik stuur u de boete wel toe" zegt hij. Ik rijd vervolgens de auto de straat op. Moet wachten voor het zebrapad. Zie mijn zoontje inmiddels oversteken en zet hem achter in de auto en rijd weg.
Natuurlijk begrijp ik wel dat daar officieel niet geparkeerd mag worden. Maar het hele gebeuren zat mij emotioneel helemaal niet lekker. Ten eerste had ik het gevoel dat de man die waarschijnlijk gebeld heeft dit opzettelijk gedaan heeft (misschien omdat mijn partner een donkere huidskleur heeft). De manier waarop hij lachte naar de agent, leek alsof zij elkaar kenden. En vervolgens de manier waarop ik werd aangesproken en hoe er naar mij gekeken werd door de agent, het heeft mij diezelfde dag nog lang achtervolgt en ik moest er zelfs om huilen. Ik voelde me zo enorm gekleineerd en onbeschoft behandeld. Ik heb het politiebureau gebeld met deze klacht. Ze zeiden mij een mail te sturen met de klacht. Dit heb ik inmiddels gedaan maar ik heb nog geen reactie gekregen. Ik overweeg om zelf persoonlijk naar het bureau te gaan om mijn verhaal te doen.Ik vraag mij af hoe ik hier juridisch eigenlijk in sta. Ik vond de politieagent erg intimiderend en zeker omdat hij een man was en ik een vrouw, die daar nota bene op een plek staat waar vaker ouders stoppen. Waarom zo'n keiharde behandeling? Wat kan ik hiermee? Vooral omdat ik het gevoel ook nog had dat deze actie speciaal alleen tegen mij gericht was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 12 dec 2015 20:26

Zoals u zelf stelt : u bent in overtreding. Net zoals zo vele ouders in een schoolomgeving. Je kan als autobestuurder niet verwachten dat er in een straat pakweg 120 parkeerplaatsen worden aangelegd omdat bij einde van de school er gedurende 20 minuten geen plaats is voor iedereen die er dan toevallig moet zijn. Terwijl de rest van de dag die parkeerplaatsen onbenut blijven. En de afwezigheid van een valabele parkeerplaats geeft niemand het recht in overtreding te staan. Dus in de feiten heeft die man gelijk. In se stel ik vast dat al die goed bedoelende ouders niet door hebben dat hun verkeersovertredingen de schoolomgeving net onveiliger maken voor de kinderen. Ik zie ze aan scholen dikwijls driedubbel geparkeerd staan; En de kinderen moeten er dan maar tussen laveren. Wat de tonaliteit van de agent betreft : die was mogelijk minder gepast. Mogelijk was die man het beu om elke dag opnieuw dezelfde vaststellingen en dezelfde excuses te horen. En niet elke agent is even fijnbesnaard. Er is geen enkele school die een kind van 4 de straat opjaagt als de ouders er niet zijn. U had dus uw wagen verder kunnen parkeren, te voet naar school gaan en uw kind daar 5 of 10 minuten na het belsignaal kunnen ophalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 12 dec 2015 23:05

En wie is nu schuld aan wat.
U rijdt blijkbaar trouwens niet weg na het bevel van de politieambtenaar wel van het trottoir maar u stopt blijkbaar nog op de rijbaan om uw kind te laten instappen. Trouwens een trottoir dient om voetgangers (kinderen) veilig te laten stappen en verwachten dus geen auto's die daar geparkeerd staan. Stel dat de kinderen dan maar op de rijbaan gaan lopen ... wis is dan verantwoordelijk volgens u.
Trouwens waarom zou u een signaal moeten krijgen u mag daar niet staan.
Minimum zal parkeren op trottoir €110 zijn ...als er meerdere overtredingen zijn kan het wel ineens dagvaarding zijn voor politierechtbank.
Ik adviseer u daar uw verhaal te doen zoals u het hier hebt neergeschreven.

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 13 dec 2015 02:50

Natuurlijk begrijp ik wel dat daar officieel niet geparkeerd mag worden.
(misschien omdat mijn partner een donkere huidskleur heeft).
zeker omdat hij een man was en ik een vrouw,
Ach Mevrouw,...U bent zo fout als wat, u geeft het slechte voorbeeld aan uw eigen kind en aan die van anderen. En al de rest is iets voor een gazet.
De ouders hebben de schoolomgeving zelf onveilig gemaakt. Toen ik naar de basisschool ging zag je nooit een auto van ouders, nu, in dat zelfde schooltje dat nog verkleind is in leerlingenaantal hebben ze er een parking aangelegd, wat zebrapaden, paar lichten, en nog iemand met een bordje,..... want het is toch zo gevaarlijk allemaal; die ottos.

berenod
Berichten: 942

#5 , 13 dec 2015 10:21

Je gaat hier weinig steun krijgen, terecht!
Honderd meter verder parkeren, parapluutje nemen, naar school wandelen en zoontje oppikken.
Wat is daar verkeerd mee?

Ik woon in een schoolbuurt, en de parking waar ik altijd parkeer wanneer ik thuiskom van men werk staat tussen 15:45 en 16:15 altijd bomvol.
Vervelend, en toch ben ik er niet kwaad over, want deze parking is een 130 meter van die school af, en de ouders die daar parkeren zijn degenen die appreciëren dat vlak voor de schooldeur de boel blokkeren alleen maar gevaarlijke situaties voor iedereen creëert, nog niet sprekend over het onnodig verwennen van de kinderen!

Het word tijd dat de politie diensten die ouders eens met ijzeren hand aanpakken!
Laatst gewijzigd door berenod op 13 dec 2015 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 13 dec 2015 10:21

(misschien omdat mijn partner een donkere huidskleur heeft).
Aan dit soort opmerkingen erger ik me. Ongeacht uw huidskleur of die van uw partner, u mag niet parkeren op een trottoir. Punt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 dec 2015 12:17

Wat had je dan verwacht? Dat die agent op zijn blote knieën kwam smeken om a.u.b. uw wagen te willen verzetten

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 13 dec 2015 13:00

Ik volg de rest. De agent geeft u een terechte opmerking, huidskleur heeft daar weinig mee te maken.

Brendi
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 13 dec 2015 16:17

Bedankt voor uw reacties. Blijkbaar zie ik alles vanuit mijn eigen perspectief. Nadat de agent zei dat ik kon doorrijden ben ik de rijbaan opgegaan en stond ik daarna stil voor het zebrapad waar een brigadier stond met zijn bordje en waar de kinderen aan het oversteken waren. Mijn zoontje liep er tussen en zag mij en is naar mij toegelopen en toen heb ik hem in de auto gezet. Het was niet zo dat ik opzettelijk dat bevel van de politie aan mijn laars lapte. Misschien is het hele gebeuren wel juist zo hard aangekomen daar ik nooit met de politie in aanraking kom. Wat betreft de opmerking over de huidskleur van mijn man. Dit heeft niet betrekking op die agent maar op de man die volgens mij de politie heeft ingelicht. Maar dat terzijde. Ik heb in ieder geval wel een klacht over de intimiderende toon van die agent bij de politie ingediend. Of u dit op dit forum nu belachelijk vindt of niet.

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 13 dec 2015 16:38

Wij waren daar niet, wij kunnen daar moeilijk over oordelen over de ton. Ongeacht de toon, die agent heeft zijn job gedaan en de overtreder aangepakt. Mensen voelen zich hierdoor vaak geïntimideerd, dus misschien nog eens nadenken of u niet overdreven reageerde op zijn terechte opmerkingen.

Ik vraag mij ook af of "een intimiderende toon" al een beroepsfout is. Blijft ook nog het probleem dat u een toon gaat moeten bewijzen. Zie ik ook niet goed komen.

Brendi
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 13 dec 2015 17:07

Het maakt mij niet uit of ik de toon ooit moet gaan bewijzen of niet. Het bericht zal zeker bij deze agent aankomen en hij zal het vast ontkennen. Maar het mag zeker eens gezegd worden, ik ben tenslotte geen crimineel en ik hoef niet op een minachtende en kleinerende manier toegesproken te worden. Een agent heeft sowieso al genoeg autoriteit door zijn functie en in dit geval was hij ook nog een man die een vrouw toespreekt. Ik vind niet dat er dan nog zo, n machtsvertoon moet worden vertoond door iemand op een manier aan te kijken en toe te spreken of hij het minste van het minste is. De agent zal de boodschap krijgen en begrijpen dat niet iedereen zijn overdreven machtsvertoon pikt.

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 13 dec 2015 17:24

Het maakt mij niet uit of ik de toon ooit moet gaan bewijzen of niet. Het bericht zal zeker bij deze agent aankomen en hij zal het vast ontkennen. Maar het mag zeker eens gezegd worden, ik ben tenslotte geen crimineel en ik hoef niet op een minachtende en kleinerende manier toegesproken te worden. Een agent heeft sowieso al genoeg autoriteit door zijn functie en in dit geval was hij ook nog een man die een vrouw toespreekt. Ik vind niet dat er dan nog zo, n machtsvertoon moet worden vertoond door iemand op een manier aan te kijken en toe te spreken of hij het minste van het minste is. De agent zal de boodschap krijgen en begrijpen dat niet iedereen zijn overdreven machtsvertoon pikt.
Sorry, maar dit argument is nog belachelijker dan dat van de huidskleur en zelfs beledigend voor vrouwen.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 13 dec 2015 21:29

Kijk beste Brendi,

Het is héél simpel. U stond in overtreding: te weten op het trottoir, uitgerekend op een moment dat daar tientallen kindertjes voorbijkomen omdat de school gedaan is. Gevaarlijk genoeg, en dus reden genoeg om te worden aangesproken op deze inbreuk. De agent heeft u dus niet alleen geverbaliseerd, hij deed meteen ook wat er van hem verwacht wordt: te weten: deze gevaarlijke inbreuk meteen doen ophouden door u te bevelen uw voertuig te verplaatsen .... VOORDAT kindertjes zonder er verder bij na te denken omheen zouden wandelen via de rijbaan, waar ze aangereden zouden kunnen worden.

Ik kan u maar 1 advies geven: u erkent de inbreuk, dus draag de gevolgen en betaal het PV. Dan bent u er in principe vanaf.

Het is uiteraard uw goede recht hier niet op in te gaan, en de zaak voor de rechter te laten komen. Maar neemt u maar van mij aan, dat u nogal een sigaar gaat smoren als u daar dergelijk verhaal ophangt als u hier beschrijft. Rechters horen dagelijks excuustruzen genre "voor die ene keer dat ik die inbreuk bega", "de buurtbewoner heeft de agent gebeld omdat hij de huidskleur van m'n echtgenoot niet kan verdragen", "de agent heeft mij geïntimideerd omdat ik een vrouw was" en meer van dat fraais. Het énige wat er daar toe zal doen, is de vraag of u de inbreuk begaan heeft of niet. Vergeet niet: de vaststellingen van die agent hebben sowieso al bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel van uwentwege. Maar aangezien u zélf te kennen heeft gegeven inderdaad de inbreuk begaan te hebben..... zal het simpel zijn: feiten bewezen. Mét een veroordeling tot gevolg, en het totale kostenplaatje zal dan iets duurder uitvallen dan simpelweg te voldoen aan de OI/MS die u toegezonden zal worden in een tweede schrijven. Dus de keuze is aan u .....

En verder, mss toch maar even opletten met het botweg neerschrijven van uw frustraties aan het adres van die agent. Als u een beetje pech hebt, kan die agent van zijn kant u nog beschuldigen van het uiten van laster en eerroof ..... u beschuldigt hem immers éénzijdig van intimidaties, zonder daarvan het bewijs te leveren. En gelooft u mij vrij: als dàt gebeurt, bent u pas écht gesjareld.....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 13 dec 2015 22:51

Hoe ver stond u voor het zebrapad toen uw zoontje instapte ?
Hopelijk verder dan 5 meter ?

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;


Minder dan 3m er voor kan u nog een bijkomende tweedegraads overtreding opleveren. (110 euro)
Minder dan 5m een eerstegraadsovertreding. (55 euro)


Mooi om lezen dat er toch politiezones zijn waar foutparkeren aan scholen aangepakt wordt.
In dit geval komen ze blijkbaar zelfs op vraag van mensen die dat onveilig wangedrag kotsbeu zijn.
Waar is die "like" knop ?

Brendi
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 14 dec 2015 07:35

Maakt u zich geen zorgen. De boete zal gewoon betaald gaan worden. Het ging mij om het gedrag van de agent. Daarover heb ik mijn ongenoegen geuit bij de politie. Niet op een zwaar beschuldigende toon maar dat ik dit als intimiderend heb ervaren. Ik vind niet dat ik vrouwen beledig. Ik kan niet voor alle vrouwen spreken maar ik denk dat als een vrouw op een dergelijke manier wordt toegesproken dit zich eerder aantrekt en als intimiderend ervaart dan wanneer dit een gesprek was als een man tegen een man. En wat betreft het zebrapad. Nadat mijn zoontje was ingestapt hebben we nog een paar minuten stil gestaan om te wachten tot we konden doorrijden. Het kind had mij al gezien en ik heb hem laten instappen. Ik had hem daar ook kunnen laten staan op straat. Aangezien er in die straat nergens geen parkeerplaats te krijgen is en het een eenrichtingsweg is had ik dan zeker weer een paar door die straat moeten rijden op zoek naar een plaats. Mijn zoontje achterlaten bij de brigadier en waarschijnlijk dan weer bij zebrapad terug komen en hen in de buurt van zebrapad te laten instappen. Lijkt me wel erg kortzichtig. Dan kan een agent daar in de ochtend gaan staan en wel heel veel bekeuringen gaan uitschrijven. Aangezien veel ouders de kinderen juist bij het zebrapad laten uitstappen omdat ze daar moeten oversteken. Heeft u zelf eigenlijk kleine kinderen die u naar school brengt?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”