mag je door rood rijden als hulpdienstens achter jou staan?

marck.vh
Topic Starter
Berichten: 4

mag je door rood rijden als hulpdienstens achter jou staan?

#1 , 08 dec 2015 17:45

wat moet je doen als je voor een rood licht staat, en achter jou komen de hulpdiensten (politie/ambulance/brandweer) met zwaailichten en sirenes aangereden.

je kan niet uitwijken naar links of rechts (door geparkeerde auto's of obstakels of de straat is té smal) de enigste mogelijkheid is door het rood licht rijden.

wat moet je doen? mag je gewoon door het rood rijden of moet je blijven wachten tot het weer groen is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 dec 2015 18:57

Blijven wachten tenzij je mee in de ambulance wenst te worden afgevoerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marck.vh
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 dec 2015 21:00

Blijven wachten tenzij je mee in de ambulance wenst te worden afgevoerd.
maar wat als die ambulance begint te toeteren of met zijn grootlichten begint te knipperen?

ik heb altijd gedacht wanneer er sirenes zijn dat je WEL door het rood licht mag en dan zo snel mogelijk opzij moet en wanneer het alleen zwaailicht is mag je NIET door het rood licht en gewoon wachten tot het groen is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 08 dec 2015 22:02

In principe mag dat niet.
De linkse rijstrook verplaatst zich links en de rechter naar rechts.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 dec 2015 01:29

Er is nergens in de wegcode bepaald dat je overtredingen - tegen verkeerstekens dan nog - mag maken om de verkeersregel uit Art 38 na te leven ...

Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.


Zo nodig moet je stoppen ... maar je staat al stil.


Eén van de Artikels in de wegcode die dringend aan herziening toe is.
Op snelheid, voorrang en rood licht na, moeten prioritaire voertuigen (behalve de politiediensten) steeds de rest van de wegcode netjes naleven.
Zij mogen dus niet links van een verkeersgeleider of doorlopende streep rijden, verboden richtingen inrijden, foutparkeren, ...

Ze krijgen er geen PVs voor - ons kent ons - maar als het misloopt, draaien ze er wel voor op .

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2015 10:37

Ik heb het een aantal jaren geleden zelf meegemaakt. Ik stond als enige auto op de doorgaande voorsortering, terwijl er verschillende auto's stonden op de vakken voor links en rechts af te draaien. Op het moment dat er 4 brandweerwagens op volle snelheid aangereden kwamen met zwaailichten en sirene ben ik voor het vak om links af te slaan gaan staan. Het was een ruim kruispunt zodat ik daar kon gaan staan zonder het dwarsende verkeer te hinderen. Kruispunt was ook uitgerust met moderne vogelkastjes en ik had dus prijs. Eens thuis gekomen heb ik direct de situatie via mail uitgelegd aan de politie en een half uurtje later antwoord gekregen dat ik hier nooit meer iets van zou horen, wat dan ook effectief gebeurd is.
Ik besef echter zeer goed dat ik juridisch geen poot had om op te staan als dit voor een rechtbank was gekomen.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 09 dec 2015 17:07

Inderdaad, een hiaat in de wet. Maar volgens mij een schoolvoorbeeld van het adagium 'nood breekt wet'. Als u namelijk niét voor de ambulance opzij gaat en de patiënt overlijdt omdat 'ie een minuutje te laat in het ziekenhuis is, dán pas gaat u denk ik een 'sigaar smoren'.

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 09 dec 2015 17:33

Inderdaad, een hiaat in de wet. Maar volgens mij een schoolvoorbeeld van het adagium 'nood breekt wet'. Als u namelijk niét voor de ambulance opzij gaat en de patiënt overlijdt omdat 'ie een minuutje te laat in het ziekenhuis is, dán pas gaat u denk ik een 'sigaar smoren'.
Zijn die vakbondsbaasjes al opgesloten eigenlijk?

Opzij gaan is wat anders dan vooruit rijden door rood licht. Als het echt zo belangrijk is, dan zou men de wet er toch wel voor aanpassen? Ik ga opzij voor een ambulance, maar als dat niet kan, ga ik niet door rood licht.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 09 dec 2015 17:39

Opzij gaan is wat anders dan vooruit rijden door rood licht. Als het echt zo belangrijk is, dan zou men de wet er toch wel voor aanpassen? Ik ga opzij voor een ambulance, maar als dat niet kan, ga ik niet door rood licht.
Als je nu vlak achter de witte lijn staat aan het licht, er is links of rechts geen tussenwurmen aan, en er komt ineens in volle vaart een ambulance achter je met muziek... wat doe je?

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 09 dec 2015 17:50

Opzij gaan is wat anders dan vooruit rijden door rood licht. Als het echt zo belangrijk is, dan zou men de wet er toch wel voor aanpassen? Ik ga opzij voor een ambulance, maar als dat niet kan, ga ik niet door rood licht.
Als je nu vlak achter de witte lijn staat aan het licht, er is links of rechts geen tussenwurmen aan, en er komt ineens in volle vaart een ambulance achter je met muziek... wat doe je?
Wat voor weg is dat dan waar noch naar links noch naar rechts kunt en een ambulance zomaar opeens opduikt? Kennelijk staat er dan niemand achter me? En dan nog hoor je zo'n ambulance wel komen.

Ik zal proberen naar links of naar rechts te gaan om de ambulance te laten passeren, maar ik ga mezelf niet in gevaar brengen noch bega ik verkeersovertredingen.

patjebrussel
Berichten: 627

#11 , 09 dec 2015 19:41

Opzij gaan is wat anders dan vooruit rijden door rood licht. Als het echt zo belangrijk is, dan zou men de wet er toch wel voor aanpassen? Ik ga opzij voor een ambulance, maar als dat niet kan, ga ik niet door rood licht.
Als je nu vlak achter de witte lijn staat aan het licht, er is links of rechts geen tussenwurmen aan, en er komt ineens in volle vaart een ambulance achter je met muziek... wat doe je?
Wat voor weg is dat dan waar noch naar links noch naar rechts kunt en een ambulance zomaar opeens opduikt? Kennelijk staat er dan niemand achter me? En dan nog hoor je zo'n ambulance wel komen.

Ik zal proberen naar links of naar rechts te gaan om de ambulance te laten passeren, maar ik ga mezelf niet in gevaar brengen noch bega ik verkeersovertredingen.
Hier bijv. : https://www.google.be/maps/@50.7776273, ... 312!8i6656 en er zullen nog honderden van die plekjes zijn waar je noch links, noch rechts kunt.
Met andere woorden; als de ziekenwagen naar jou komt, en elke minuut telt, mag ik dan niet door het rood rijden om de weg vrij te maken ?

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 09 dec 2015 21:51

Even op het vluchtheuveltje gaan staan hè en het is pgelost.

JIj mag van mij best door rood rijden. Van de wetgever niet. Ik zou liever zien dat de wetgever dit repareert. En dan nog moet je opletten voor allerlei piloten die met alle goede bedoelingen het leven van vele anderen in gevaar brengen met de gekste acties in het verkeer.

Albert V
Berichten: 12

#13 , 09 dec 2015 22:05

Zoekresultaten

hier eens naar kijken?
Priodrive - Hoe moet je reageren wanneer je een prioritair ...
https://www.facebook.com/priodrive/vide ... 794237528/

giserke
Berichten: 2434

#14 , 10 dec 2015 00:54

Je kunt nooit verplicht worden de wegcode te overtreden, en uzelf of anderen in gevaar te brengen.
Als je op een veilige manier uw wagen kunt verplaatsen zonder door het rood te rijden of andere verkeerscodes te overtreden, moet je U verplaatsen.

patjebrussel
Berichten: 627

#15 , 10 dec 2015 11:24

Zoekresultaten

hier eens naar kijken?
Priodrive - Hoe moet je reageren wanneer je een prioritair ...
https://www.facebook.com/priodrive/vide ... 794237528/
Daar staat het antwoord niet in : straffer nog : ze zeggen zelf dat je niet door het rood mag rijden, maar je mag het prioritair voertuig niet hinderen,....ja, wat is het nu. In mijn voorbeeld op dat kruispunt, kan je geen kant meer uit en moet je wel door het rood rijden indien je het prioritair voertuig niet mag hinderen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”