mag je door rood rijden als hulpdienstens achter jou staan?

giserke
Berichten: 2434

Re: mag je door rood rijden als hulpdienstens achter jou staan?

#16 , 10 dec 2015 11:45

Proritaire voertuigen mogen zelf ook niet andere voertuigen in gevaar brengen.
Maw als je ergens staat ,en je kunt nergens veilig en reglementair weg, wordt je niet beschouwd als hinderlijk te zijn opgesteld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 13 dec 2015 22:53

Priodrive - Hoe moet je reageren wanneer je een prioritair ...
https://www.facebook.com/priodrive/vide ... 794237528/
Helaas staan daar nogal wat inbreuken op film ...

Dlegal.be
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#18 , 01 nov 2016 11:51

Er staat toch in de wet. Je moet de doorgang vrijmaken!

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#19 , 02 nov 2016 20:57

Het lijkt me een kwestie van prioriteiten te zijn, al weet ik niet wat hier voorrang heeft, doorgang vrijmaken voor een prioritair voertuig of voorbij een rood licht rijden.

In de praktijk zal ik de weg vrijmaken ook al moet ik daarvoor een verkeersovertreding doen, maar wel na eerst heel goed gekeken te hebben of het veilig is of niet.
Door het rood rijden betekent niet automatisch dat je een ongeluk krijgt, als er niets afkomt van de kant die groen heeft lijkt het me best om de ambulance of brandweer door te laten.
Dat is een kwestie van met gezond verstand een situatie inschatten versus vanuit een ivoren toren de theoretische letter van de wet bekijken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 03 nov 2016 11:28

Er is een hemelsbreed verschil tussen "door het rood rijden en het kruispunt oversteken" en door het rood gaan om de weg vrij te maken door u aan de kant te zetten.

giserke
Berichten: 2434

#21 , 03 nov 2016 11:35

Er is een hemelsbreed verschil tussen "door het rood rijden en het kruispunt oversteken" en door het rood gaan om de weg vrij te maken door u aan de kant te zetten.
Denk ook niet dat er 1 politierechter zal zijn die U veroordeeld omdat je een meter of 2-3 over de lijn rijdt om een ambulance door te laten.
Tenminste als je niemand in gevaar brengt natuurlijk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”