ongeval vluchtmisdrijf onder invloed

dommefout
Topic Starter
Berichten: 2

ongeval vluchtmisdrijf onder invloed

#1 , 02 dec 2015 23:28

hallo,

ik heb laatst een paaltje omgereden (wat gewoon teruggeplaatst is door de stad ) en ben daarna huiswaarts gegaan.
bij het oprijden van mijn oprit gingen de lichten aan en heeft de politie mij terug opgeladen voor mee te gaan naar het commisariaat.
ik had 1,12 geblazen waarna mijn rijbewijs meteen 14dagen is ingetrokken

wat gaat mij dit kosten, ik heb nog nooit een ongeval gehad en ben nog nooit dronken aangehouden dit was dus mijn 1e aanraking met de politie.
ik heb wel nog recht op rechtsbijstand volgens mijn verzekeraar !
iemand hier een ruwe schatting van ? of zelf al zoiets meegemaakt ? ik vind op internet dat de boete voor enkel alcohol al hangen tussen de 1200 en 12 000 eu
volgens de agent op mijn verhoor zou het zowiso al 1500 zijn voor het ongeval met stoffelijke schade en vluchtmisdrijf.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2015 09:48

Die paaltjes zijn van goud als je die moet betalen. Ooit een ongeval meegemaakt (ik was niet de bestuurder) waarbij we een kilometer-paaltje geramd hadden. Was op zich niet onze eerste zorg, want de wagen was ook een aantal keren overkop geweest en dus total loss (gelukkig, en bij wonder, geen gewonden), en het paaltje is betaald door de verzekering, maar dit was toch een factuur van om en bij de €500. Dus reken voor dat paaltje ook maar een paar honderden euro's...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 dec 2015 10:19

van belang zal ook zijn of u dronken of geintoxiceerd was volgens de politie.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 03 dec 2015 10:43

U zal ook 2 maal veroordeeld worden

1 maal voor het dronken rijden en 1 maal voor het vluchtmisdrijf

vluchtmisdrijf zal 1200 euro zijn en voor het dronken rijden mag u ook op zoiets rekenen ( al dan niet met een deel uitstel)
mogelijks legt de rechter u ook herstelonderzoeken op alvorens u uw rijbewijs terug gaat krijgen.

rijverbod zal rond de 45 dagen liggen ook (mogelijk) deels met uitstel.

Bent u beginnend chauffeur?

uiteraard zal ook uw verzekering niets terugbetalen van schade

domme fout inderdaad

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 03 dec 2015 10:59

Begin alvast met spontaan dat paaltje terug te betalen aan de gemeente, dat geeft blijk van schuldinzicht en zal in uw voordeel spelen bij de veroordeling.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 dec 2015 12:30

ben nog nooit dronken aangehouden
Wil dat zeggen dat je wel meer dronken achter het stuur zit, maar tot nu toe altijd tussen de mazen van het net ben geslipt?

dommefout
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 03 dec 2015 13:07

neen het is niet van de gewoonte om dronken te rijden ik bedoel gewoon dat dit niet nogmaals is voorgevallen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2015 13:35

neen het is niet van de gewoonte om dronken te rijden ik bedoel gewoon dat dit niet nogmaals is voorgevallen
Vertel dat maar niet aan de politierechter, want die gelooft daar geen snars van (hoort dit waarschijnlijk dagelijks).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#9 , 03 dec 2015 14:15

Best eens met een advocaat praten als je wat inspiratie nodig hebt ...
- portosaus in combinatie met 3 pralines ...
- ik dacht al dat er iets op mijn ijskreem was waar drank in zat ...
- ik heb wel heel lang in een café gezeten maar zelf maar één pint gedronken ... maar ik heb wel de lucht van al die zatlappen ingeademd ...
- dat is dan toch niet waar als je pannekoeken flambeert dat de alcohol dan opgebrand is ...
- Ik heb "aangepaste wijnen" genomen mijnheer en gezegd dat ik met de wagen was ... ik dacht dat ze dan alcoholvrije zaken serveerden bij het eten ...

De kans dat een rechter het gelooft als je het zelf niet gelooft is zeer klein ...

k.b.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 dec 2015 14:28

Het is effectief wel zo dat de alcohol NIET (volledig) verdamt als het in warme gerechten / sauzen, gebruikt wordt, in tegenstelling tot het algemente "volksgeloof". In tegendeel, eigenlijk. Tenzij je uw gerecht meer dan een uur laat doorkoken, zal het overgrootste deel van de alcohol niet verdampt zijn. Bij flamberen verdamt er bijvoorbeeld nog geen 25% van de alcohol.

Maar het gebruiken als excuus zou ik dan weer niet doen ;-). Tenzij uw pannekoeken geflambeerd werden met een halve fles grand marnier ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 03 dec 2015 23:15

ik heb laatst een paaltje omgereden (wat gewoon teruggeplaatst is door de stad ) en ben daarna huiswaarts gegaan.

ik had 1,12 geblazen waarna mijn rijbewijs meteen 14dagen is ingetrokken
1,12 mg/L uitgeademde lucht, da's 2,5 promille ... :?:

Veel kans dan dat u vervolgd wordt voor dronkenschap (art 35) ipv intoxicatie (art 34)

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5
Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.


Voor dronkenschap ligt de termijn van het verval hoger ;
Voor intoxicatie ligt het op het niveau van het vluchtmisdrijf (8d tot 5j)


Voor het vluchtmisdrijf
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /459-t4hs4
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


Voor het vluchtmisdrijf kan u bijkomend nog een verval van het recht tot sturen krijgen tussen 8 dagen en 5 jaar.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


Het herstel in het recht tot sturen kan afhankelijk gemaakt worden van zgn herstelonderzoeken, normaal ook op uw kosten (maar kan afgetrokken worden van de boete, indien de rechter dat zo vonnist)

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.



Dus u kijkt al aan tegen minimum 2 maal 1200 euro (200 euro x 6, dit zijn de opdeciemen)
Een deel kan eventueel voorwaardelijk zijn.

De straf schommelt ook vaak met de intoxicatie, bij 2,5 promille heeft u redelijk wat kans dat u niet wegkomt met de minimumboete en -verval ...

Bij veroordeling, komt er per veroordeling ook nog eens de verplichte bijdrage voor het zgn "slachtofferfonds" bij @ 150 euro / veroordeling ;
gerechtskosten
kosten betekening vonnis
vermelding op strafblad

Naast boetes en verval.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”