Dronken rijden (vader)

thomasvr
Topic Starter
Berichten: 1

Dronken rijden (vader)

#1 , 28 nov 2015 17:50

Hallo

Mijn vader heeft lang een drankprobleem gehad sinds enkele maanden is hij ervan af.
Ik zit op kot en zie hem dus nog weinig ik heb van mijn broer gehoord dat hij positief heeft geblazen (heb hem moeten beloven hem er niet over aan te spreken).

Volgens mijn broer is zijn rijbewijs een week ingetrokken geweest dat is dus jammer genoeg de enige hint die ik heb.

Mijn vraag is wat de gevolgen hiervan kunnen zijn? (van best tot worst tot waarschijnlijk scenario?) Het zou tot een jaar kunnen duren (nu dus nog een maand of 8-9) tot hij weet wat de gevolgen zijn.

Wil er nog aan toevoegen dat hij geen ongeval of iets dergelijk heeft gehad en dat hij ook zeker niet heeft tegengewerkt of lastig heeft gedaan, ondanks het stereotype van een alcoholieker is hij de vriendelijkste en rustigste man die ik ooit heb geweten (ook wanneer hij gedronken heeft).

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 nov 2015 23:55

Er is een groot verschil tussen geïntoxiceerd rijden, en dronken rijden

Een week ingetrokken is een beetje vreemd, normaal is dat ineens 15 dagen.
Als het effectief een week was, was de intoxicatie waarschijnlijk niet al te veel boven 0,8 promille ofwel 0,35 mg/L uitgeademde lucht, en geen geval van dronkenschap.

Reden voor onmiddellijke intrekking ivm alcohol :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /467-t4hs8
Artikel 55
§ 1. Het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs kan onmiddellijk ingetrokken worden :
1° in de gevallen bedoeld in artikel 60, §§ 3, 4 en 4bis, en 61ter, § 1;


http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... t4hs9#60p3
Artikel 60
§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie aangeeft van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

3° ingeval van weigering van de ademtest of van de ademanalyse;

§ 4. Wanneer, wegens een andere reden dan de weigering, noch de ademtest noch de ademanalyse kunnen worden uitgevoerd en de persoon die bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, duidelijke tekenen van alcoholopname vertoont, dan is het hem verboden voor de duur van zes uren, te rekenen vanaf de vaststelling, op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 4bis. Wanneer wegens een andere reden dan de weigering noch de ademtest noch de ademanalyse kunnen worden uitgevoerd en de persoon die bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, dan is het hem verboden voor de duur van twaalf uren, te rekenen vanaf de vaststelling, op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.



Bestraffing is in functie van de intoxicatie - en gerechtelijk verleden inzake verkeer :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5

Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;

4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.



Straffen voor dronkenschap staan in Artikel 35 , zelfde link.


De geldboete zit in dezelfde vork in beide gevallen, 200 tot 2000 euro, plus de opdeciemen wordt dat 1200 tot 12000 euro boete.
De minimum- en maximumlengte van het bijkomend verval van het recht tot sturen is langer bij dronkenschap dan bij intoxicatie.
De rechter bepaalt de geldboete en het verval mee I F V de graad van intoxicatie.

Bij veroordeling :
bijdrage slachtofferfonds van 150 euro
gerechtskosten
kosten betekening vonnis
vermelding op strafblad

Het is ook mogelijk dat er herstelonderzoeken opgelegd worden, dat kan gaan van theorie of praktijk herdoen, in geval van herhaalde intoxicatie of dronkenschap kunnen er ook psycho-medische tests bijkomen om te zien of de overtreder "clean" is en nog geschikt om achter het stuur te kruipen ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”