Parkeerverbod voor garage die men niet als garage gebruikt

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

Parkeerverbod voor garage die men niet als garage gebruikt

#1 , 28 nov 2015 16:57

Wij wonen in een rijhuis en hebben geen garage. Wij moeten dus, zoals vele anderen in onze straat, onze wagen parkeren op de openbare weg. Daarvoor is een strook voorzien vlak voor de rij huizen (met nog een ruim voetpad/stoep tussen). Je hebt dus de rij huizen, dan een brede strook voetpad( zeker 3m breed) , dan de strook om te parkeren en dan de rijbaan.

Een van onze buurmannen heeft een "garage" waar hij een parkeerverbod opgehangen heeft. Niemand mag dus op het stukje parkeerstrook voor de ingang van zijn "garage" parkeren, behalve hijzelf. Nu is het zo dat zijn "garage" geen echte garage is ... Het is een zeer brede voordeur en er zit ook een brievenbus in. Ik weet niet exact hoe breed ze is, maar ik denk niet dat daar een wagen in past, zelfs geen kleine. Bovendien zie je door een ruitje dat er langs de binnenkant vanalles tegen gestapeld staat (dozen, plastiek zakken). Wij, en nog enkele andere buren, zijn er dus 100% zeker van dat hij zijn "garage" niet als garage gebruikt. Hij rijdt er ook nooit in of uit met zijn wagen, wij denken dat je eigenlijk gewoon rechtstreeks in de living terecht komt. De reden waarom hij dat bordje daar geplaatst heeft is simpelweg omdat hij zelf het plekje (openbare weg!) vlak voor zijn deur wil gebruiken om zijn wagen te kunnen parkeren.

Dit is vrij irritant voor iedereen hier. Wij wonen hier tenslotte allemaal en willen allemaal graag zo dicht mogelijk bij onze woning parkeren. Als er nu écht geen plaats is, ok, dan zal niemand er een probleem mee hebben om eens wat verderop te gaan parkeren ... maar het wordt wél irritant als bepaalde mensen plekjes op de openbare weg gaan opeisen omwille van een leugen, en zulk asociaal gedrag heeft een effect op de gemoedstoestand bij de andere bewoners in de straat. Hij komt reeds klagen wanneer je met je wagen vijf centimeter voor zijn "garage" staat, en als er al eens een wijsneus is die zich er gewoon voor parkeert dan komt hij dreigen met politie, wegslepen e.d. Als ze dan hun wagen weg zetten, dan parkeert hij vervolgens gewoon doodleuk zelf op die plek voor zijn garage (en er dus niet in, want dat gaat niet).

Mijn vragen: Mag deze man dat wettelijk gezien doen? Gezien het feit dat het dus met zekerheid geen echte garage betreft ... Ik bedoel, als je een parkeerverbod plaatst voor een garage moet je die dan ook niet écht gebruiken als garage dwz je voertuig er af en toe in parkeren??

Kunnen ze je wagen wegslepen mocht je ervoor parkeren?
Volgens de man zelf kan de politie je wagen wegslepen als je ervoor parkeert, maar ik vraag me af of de politie niet enkel wegsleept als die persoon ook daadwerkelijk IN of UIT zijn garage moet op dat moment (want dus nooit het geval zal zijn want dat gaat niet)?? Ons buurmeisje zet zich er soms voor, politie is geloof ik al een keer geweest (door hem opgebeld) maar ze hebben niets gedaan ...

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 28 nov 2015 17:09

Zoek eens op het net wanneer je lokale politie takelt.

http://www.lokalepolitie.be/5412/inform ... kelen.html

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 28 nov 2015 17:44

Ik dacht dat er uitspraken zijn dat de garage niet effectief als garage gebruikt moet worden, maar niet 100% zeker.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 nov 2015 18:21

Of men in zijn garage goudvissen kweekt of er een auto in plaatst is niet relevant.
Een garage is een garage. En voor een garage mag men niet parkeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 28 nov 2015 18:44

Of men in zijn garage goudvissen kweekt of er een auto in plaatst is niet relevant.
Een garage is een garage. En voor een garage mag men niet parkeren.
Ja ok, maar wat is per definitie een garage? Het is zijn voordeur hé, en er kan niet eens een wagen in ...

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 28 nov 2015 20:24

Ja ok, maar wat is per definitie een garage? Het is zijn voordeur hé, en er kan niet eens een wagen in ...
Elke naar uiterlijke kenmerken herkenbare en waarneembare inrij voor drie- of meerwielige voertuigen. (Cassatie).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 nov 2015 23:23

Het is een zeer brede voordeur en er zit ook een brievenbus in. Ik weet niet exact hoe breed ze is, maar ik denk niet dat daar een wagen in past, zelfs geen kleine.
Waarvoor men de "inrij" gebruikt doet niets ter zake, dus dat kan je al afvoeren.

De vraag is of het een als zodanig herkenbare inrij is.
Ziet het er uit als een voordeur, of als een poort (bvb zoals in oudere herenhuizen).
Kan er een 3 of 4 wielig voertuig door - dat is immers de "norm" zoals in de rechtspraak gebruikt ?
Kan de deur volledig open, of maar één kant (1/2 , 2/3) en hoe breed ongeveer ?

Je kan misschien een beeld van Google Streetview posten, maar zonder link of verwijzing naar de plaats :?:

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 28 nov 2015 23:42

Niet alleen voor het buitenrijden maar ook voor het binnenrijden kan het fout voertuig weggetakeld worden.
In sommige politiekorpsen is men een andere mening toegedaan.
Gemeente /politiezone kan aansprakelijk zijn indien politie weigert om een wagen te takelen die voor een garage/inrij staat en men dus niet in zijn garage kan.

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 29 nov 2015 10:30

Het ziet er wel uit als een poort, maar dan ook weer niet als een "normale" poort die langs boven oprolt zeg maar. Het zijn eigenlijk drie verticale panelen uit pvc naast elkaar ,... Drie deuren naast elkaar eigenlijk, maar alle drie erg smal (ze zijn alle drie zo breed als zo'n brievenbusklep, want er zit zo'n klep in het middenste deurtje en die pakt de hele breedte in - de erste is ook effectief zijn voordeur, zit ook handvat aan en de bel is ernaast enzo) en dan tussenin wat ik denk dat steunpilaren zijn van enkele cm's breed. En dat is het 'm juist ... Ik denk niet dat die poort in één stuk open kan. Die drie deuren elk wel afzonderlijk, maar die zijn echt heel smal, kan maar net een fiets door. Er zijn die steunpilaren die denk ik niet kunnen bewegen en dan heb je echt nooit een gat groot genoeg om een auto door te krijgen, daar kan maar net een mens/fiets door. Mocht het wel in z'n geheel open kunnen dan zou er wel een drie wielig voertuig door kunnen ja, een auto weet ik echt niet maar ik denk het niet.

Maar ja, ik weet het dus niet he of dat nu in zn geheel open kan of niet, maar ik denk het niet.

Het is ook om deze reden dat ik denk dat d epolitie niet wegsleept ... Wanneer iemand er zich voor parkeert en de buurman belt de politie ... Tot nu toe hebben ze nog niks gedaan, maar mochten ze die wagen toch wegslepen of gebieden te verplaatsen dan zou buurman gewoon zijn wagen op díe plek zetten, en niet in of uit de garage. De politie ziet dat ook hé, en dan wordt het toch een beetje stom dat ze daarvoor een ander gaan wegslepen gewoon omdat hij dat plekje daar wil ... Want hij kán er dus gewoon niet in, maar ik weet niet of dat komt doordat zijn garage zijn living is of omdat de poort gewoon niet in één stuk open kan, ik vermoed dus gewoon beide.

Zal proberen later een foto te posten.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 29 nov 2015 10:56

Ik denk dat de vraag hier terug te leiden is tot het al of niet "sociaal" zijn van uw buur. Uw gebuur is naar maatstaven van de straat geen sociale mens want iedereen zou graag parkeren op de stukje voor 'zijn huis". Idd zijn huis dus ook zijn garage dus ook zijn recht.
Moet die man zijn rechten opgeven voor jullie ? Wat als de situatie omgekeerd zou zijn. bvb buur wil dat jullie een muur afbreken zodat hij meer zonlicht krijgt in zijn aanbouw. Tja de man heeft nu eenmaal een verworven recht waar hij gretig gebruik van maakt. Pech voor de rest van de straat maar laten we nu ook niet heiliger zijn dan de paus. Dergelijke rechten "mis" bruiken we allemaal wel eens. parkeerkaarten voor mindervaliden, energie aan sociale voorwaarden voorbehouden toegang voor mindervaliden etc etc etc
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8840

#11 , 29 nov 2015 11:39

Stel de vraag eens bij de gemeente: dat u zekerheid wil ivm deze poort. Dat u geen boete wi omwille van het feit dat dit een garagepoort zou zijn. Maar dat u sterk vermoedt dat de 3 panelen NIET samen open kunnen en dat de ruimte daarachter dus geen garage voor een voertuig is. Vraag dat u daat zeker heid over wil om zeker géén fouten te maken. Ik vraag me af of de gemeente de wijkagent kan sturen om vast te stellen of de poort in zijn geheel open kan. Zodra je weet dat die poort niet open kan om een 3wielig voertuig door te laten is het geen garage. En mag je er uiteraard parkeren.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 29 nov 2015 15:16

Ik denk dat de beslissing om een garage te wijzigen van bestemming en ook het openbaar terrein voor zo een garage wel een beslissing is van het kadaster en niet van individuele inkleuringen of wensen van personen.
Ga van de veronderstelling uit dat op einde van een klein straatje waar geen huizen meer staan alle achterliggende grond toekomt aan één eigenaar daar waar er voorheen verschillende eigenaars waren die dit straatje gebruikten. Denk niet dat de nieuwe en enige eigenaar dan maar dit stukje straat kan afsluiten. idel dito garages en inritten. Ik weet in ieder geval van een huis in gent waar dewoning werd omgevormd tot kantoor. De garage werd omgevormd tot showroom er werd in de poortopening zelfs een muurtje gemetst van een halve meter hoog + vast stuk glas. Het voetpad als ook de arduinen dorpels werden niet aangepast en dit bleef een uitrit voor een garage. Logisch ? Misschien niet maar het is het kadaster die beslist.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8840

#13 , 29 nov 2015 17:06

maar communiceren gemente en kadaster wel gana? het is toch de politie die PV ompaakt en laat takelen. Dus als de plaatselijke politie de locatie kent en kan concliuderen dat dit geen garage is (omdat er gewoonweg geen auto deur de door kan) en ze dus ook geen boetes zal uitschrijven, kan de buurman of gelijk wie met een gerust hart zijn wagen daar parkeren toch....

WP002
Berichten: 1479

#14 , 29 nov 2015 23:38

Is het voetpad voor de 'inrit' verlaagd?

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

#15 , 30 nov 2015 00:29

Is het voetpad voor de 'inrit' verlaagd?
Ik denk het niet, als ik het goed begrijp wat je bedoelt ... Alles loopt zowat gelijk. Tussen voetpad en de parkeerstrook naast de rijweg is er wel een laag drempeltje maar het voetpad en zijn garageinrit lopen ongeveer gelijk, zeer klein hoogteverschil en dat wordt opgevangen met een blauwe steen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”