Tijdelijk parkeerverbod stad Antwerpen

gouranga
Topic Starter
Berichten: 36

Tijdelijk parkeerverbod stad Antwerpen

#1 , 24 nov 2015 20:29

Vorig weekend ben ik gaan helpen bij een verhuis in Antwerpen. Er werd een vergunning aangevraagd voor een tijdelijk parkeerverbod. Er werden 2 borden gehuurd (25 euro), deze werden donderdagavond geplaatst, ruim op tijd voor aanvang (zaterdagmorgen 9u).
Er werd echter 1 klein detail over het hoofd gezien. Er werd niet online doorgegeven welke voertuigen in tussen de borden geparkeerd stonden.
24 uur op voorhand
Plaats de borden minstens 24 uur voor de start van de werken. Bij het plaatsen van de verkeersborden E3 of E1 noteert u de nummerplaten van de voertuigen die op dat moment in de zone van het parkeerverbod staan. U geeft ze vervolgens door via dit e-loket, door het formulier ‘Ingave nummerplaten bij parkeerverbod’ in te vullen. Ook als er geen voertuigen stonden, moet dit gemeld worden aan de verkeerspolitie via hetzelfde formulier.
bron: http://www.politieantwerpen.be/dienstve ... ine-werken

Bij aanvang van verhuis zijn 2 van de 3 voorziene plaatsen ingenomen. Politie gebeld. Politie komt toe en deelt mee dat ze niets kan doen omdat de procedure niet gevolgd werd. Auto's kunnen niet weggesleept worden omdat we niet kunnen bewijzen dat borden op tijd werden geplaatst.

De Politie vertrekt, twee voertuigen blijven staan en krijgen geen boete.

We hadden een kleine bestelwagen ter onze beschikking, we moeten 2 keer heen en weer rijden.
Nadat we terug toekomen is ook de derde parkeerplaats ingenomen door een voertuig met NL nummerplaat. We bellen terug de politie. Deze kan nog steeds niet doen. Hoewel een andere ploeg uren eerder te plaatse was en zelf heeft kunnen vaststellen dat er toen maar 2 voertuigen zonder toelating binnen het parkeerverbod stonden.

Conversatie gaat als volgt:
"Jullie zijn zelf niet in orde, procedure niet gevolgd."
"Dat is een buitenlands voertuig meneer, dat staat niet in onze database"
Ik merk op dat voertuig bovendien tegen rijrichting in geparkeerd:
"Daar wordt hier niet meer zo op gecontroleerd meneer"

Er werd getracht om op een correcte manier een parkeerverbod aan te vragen. Door 1 kleine administratieve vergetelheid werden er voor niets kosten gemaakt.

Ik stel me vragen bij de rechtsgeldigheid van het online doorgeven van een paar random nummerplaten. 5 min na doorgave kunnen er al andere auto's staan.
Kan men nu echt niets doen aan dat derde voertuig dat zich tijdens de verhuis nog tussen de borden heeft geplaatst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 24 nov 2015 20:41

Volgens mij klopt de hele procedure op zich al niet, uzelf kan niet geldig vaststellen welke wagens er al staan of niet, u bent immers niet beëdigd.

En de nieuwe ploeg kan niet vaststellen wat een andere ploeg een paar uur eerder heeft vastgesteld, daar moet ik de agenten gelijk geven. De fout ligt bij u door het niet doorgeven van de nummerplaten (en dan nog, zie mijn eerste alinea).

Schuppenzot
Berichten: 99

#3 , 24 nov 2015 21:05

Je kan de reeds geparkeerde voertuigen online doorgeven samen met enkele foto's. Da's al minder raprap enkele random platen doorgeven. Zo heb ik het gedaan. In mijn geval was de politie dan ook enorm hulpvaardig, evenals de takeldienst.

Maar auto's van mensen uit de buurt werden wel niet noodzakelijk getakeld. Die kregen eerst de kans om hun wagen te verplaatsen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 nov 2015 20:57

Politie kan perfect optreden - takeling op UW kosten wel te verstaan , behalve voor de NLer die er dadelijk later parkeerde - maar maakt er zich van af met een drogreden en een hoop onzin.

De Antwerpse procedure is juridisch allesbehalve sluitend, en maakt misbruik poepsimpel - tijdig een realistisch aantal voertuigen invullen die wel vaak in de straat staan, maar niet thv uw parkeerbordjes, en ze komen alles wegslepen ...

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 26 nov 2015 15:57

Om het even of de procedure nu juridisch sluitend is of niet, feit blijft toch wel dat TS de procedure niet gevolgd heeft.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 nov 2015 21:28

Om het even of de procedure nu juridisch sluitend is of niet, feit blijft toch wel dat TS de procedure niet gevolgd heeft.
Die procedure heeft juridisch geen enkele waarde.
De stad Antwerpen kan zich in een gemeenteraads- of collegebeslissing niet boven een KB stellen, laat staan boven een wet ...

Politie was perfect bevoegd om bevoegd om de wagens te laten takelen.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 27 nov 2015 11:30

dat ontken ik ook geenszins. Politie had inderdaad kunnen en mogen laten takelen. Voor wie de kosten dan zouden zijn, zou kunnen voor de rechtbank uitgevochten worden. Het is m.i. wel niet zo dat de politie MOET laten takelen. En dat ze ervoor kiezen om dat niet te doen omdat TS de procedures niet volgt, sja ...

Eigenlijk, de enige reden waarom ik het niet volgen van de procedure nog eens onderstreepte, is net omdat je hier zoveel reacties / vragen leest over bvb een PV met een verkeerd nummer of vermelding "donkergrijze wagen" terwijl het een "donkerblauwe" is, met als bedoeling op die basis te bekomen / beweren dat het PV ongeldig is.
Maar als de brave burger zelf procedures gevolgd heeft, is het een "detail" of "1 kleine administratieve vergetelheid" :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

peer
Berichten: 9

#8 , 27 nov 2015 12:31

Uit alle voorgaande reacties en andere topics op dit forum blijkt dat de bepaling in het politiereglement waarbij de vergunninghouder (of zijn afgevaardigde) op het moment van het plaatsen van de borden de nummerplaten noteert van wagens die geparkeerd staan in de verbodsstrook, niet deugt.

De vergunninghouder heeft geen zekerheid vermits, zelfs als hij de nummerplaten meldt, zijn aangifte geen waarde heeft van een bewijs. Het betreft louter een inlichting. Zelfs foto's gelden vermoedelijk niet als bewijs.

De bestuurders van de geparkeerde wagens zijn overgeleverd aan de goede wil van de eerste de beste die de borden plaatst en de nummerplaten noteert. In geval van foute plaatsing/aangiftes worden zij mogelijks geconfronteerd met een takeling, een boete voor een vermeende overtreding, een stadsbelasting voor een takeling ten onrechte op hun kosten en een jarenlange dubbele procedurele strijd voor iets waar zij vrijwel niets aan kunnen doen.

Het politieoptreden is twijfelachtig, sommige wagens (o.a. salariswagens waarvan de nummerplaat niet op naam van de bestuurder staat) worden getakeld, anderen worden verwittigd om hun wagen te verplaatsen.
Vergunninghouders die overduidelijk de procedure niet hebben gevolgd worden teleurgesteld, vergunninghouders die de schijn kunnen wekken de voorwaarden van de vergunning te hebben nageleefd of die effectief aan alle voorwaarden hebben voldaan, worden op hun wenken bediend.

Het politieparket en de lokale overheid worden opgezadeld met vermijdbare en zeer kostelijke procedures en ontevreden inwoners.

Het is hoog tijd dat de vaststelling van de nummerplaten van de geparkeerde voertuigen (en de controle op de correcte plaatsing van de tijdelijke borden) enkel nog gebeurt door bevoegde personen zodat er meer kans is dat deze vaststellingen correct worden uitgevoerd en gelden tot het bewijs van het tegendeel.

Schuppenzot
Berichten: 99

#9 , 27 nov 2015 16:56

Nu ik de openingspost herlees zie ik dat het in mijn geval wel iets anders was. Ik heb namelijk EIGEN bordjes geplaatst. En dan de procedure gevolgd. als jij €25 betaald hebt, heb je bodjes LATEN plaatsen. Het is dan een ambtenaar die die bordjes gezet heeft. Moet je dan ook nog die procedure doorlopen? Jij kan toch niet weten welke voertuigen er stonden bij het plaatsen van de borden?

Of ben je ergens anders bordjes gaan huren en dan alsnog zelf geplaatst?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”