Parkeerbedrijf dagvaarden?

Overbodig
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerbedrijf dagvaarden?

#1 , 23 nov 2015 12:44

Volgende situatie doet/deed zich voor... Het is een lang verhaal, maar ik hou het zo kort mogelijk.

In augustus 2015 parkeerde ik mijn wagen op een plaats waar een parkeerticket nodig was.

De wagen was geladen met reinigingsproducten en werkmateriaal en het was de bedoeling deze uit te laden, samen met mijn partner.

We stappen uit, ik open de kofferruimte en grijp mijn armen en handen vol en stap naar de overkant van de straat om daar het materiaal neer te leggen in het pand van onze bestemming. Mijn partner was trager dan mij en selectief in het geen hij eerst uit de wagen wou nemen.

Net op het ogenblik dat ik mijn handen terug vrij had en opnieuw naar de wagen stapte om de rest uit te laden, zie ik links vooraan aan mijn wagen een parkeerwachter staan, terwijl mijn partner op dat ogenblik nog steeds in de kofferruimte aan het rammelen was.

Echt waar, de wagen stond nog geen 3 minuten stil toen de gretige parkeerwachter de bon onder mijn ruitenwisser stak.

Ik stap naar de parkingshop, waar ik schriftelijk mijn klacht neerschrijf. De man aan het loket zegt me om voorlopig de retributie niet te betalen en een schriftelijk antwoord af te wachten.

Twee weken later ontvang ik een brief dat spreekt over een onderzoek van mijn klacht en dat er volgens het retributiereglement geen gegronde, noch wettelijk reden kan gevonden worden om de retributie te annuleren. " er was geen ticket aanwezig op het ogenblik van de controle".

Ik had eigenlijk wel verwacht dat het parkeerbedrijf geen fout zou toegeven, dus ik betaalde dan maar de retributie volgens de gegevens op de retributiebon.

Enige tijd na de betaling van de retributie ontvang ik een herinnering van iets wat zichzelf OPC noemt. In de brief staat dat ik de retributie nog niet betaald heb, ook dat verdere communicatie enkel kan via e-mail. Ik stuur een e-mail en betwist dat ik de retributie niet betaald heb. Er komt geen reactie waardoor ik veronderstel dat ze hun fout hadden ingezien en vastgesteld hadden dat ik wel degelijk betaald had.

Ongeveer twee weken later ontvang ik een aanmaning per gewone post. Opnieuw beweert men dat ik de retributie nog steeds niet betaald heb. Opnieuw betwist ik deze bewering opnieuw via het opgegeven mail adres. Na twee weken nog steeds geen reactie.

Om zelf zeker te zijn dat ik geen enkele fout gemaakt heb herlees ik nog eens het schriftelijk antwoord op mijn klacht. Daarin valt mij op dat het woord 'wettelijk' gebruikt wordt, zonder naar enig wetsartikel te verwijzen. Ik probeer zelf de wetsartikelen te vinden en vond twee interessante artikel. Het ene spreekt over een geparkeerd voertuig, en het tweede spreekt over een stilstaand voertuig. Ik kom tot het besef dat mijn wagen op het ogenblik dat de retributiebon werd uitgeschreven, wettelijk een stilstaan voertuig was om reden dat de wagen gelost werd.

Ik zocht en vond het retributiereglement van de stad in kwestie. Uit dat reglement blijkt dat nergens sprake is dat stilstaande voertuigen een parkeerticket moeten betalen.

Omdat intussen op mijn tweede e-mail, na de aanmaning nog steeds geen reactie kwam stuurde ik een aangetekend schrijven naar de zaakvoerder van OPC. Daarin verzocht ik de man te verduidelijken op welke wettelijke artikels en welk artikel in het retributie reglement hij zich baseert om de retributie niet te kunnen annuleren.

Vandaag zijn we een maand na mijn aangetekend schrijven en nog steeds geen enkele reactie. Ook niet op mijn voorgaande e-mail berichten. Het is duidelijk dat de zaakvoerder van OPC bewust weigert om te reageren. Waarom? Dat zou ik graag willen weten. Ik zou ook graag mijn onterecht betaalde retributie willen terug eisen.

Kan ik deze persoon dagvaarden? Of is dit het sop van de kolen niet waard? Naar mijn mening is hier wel degelijk sprake van poging tot oplichterij. In de aanmaning wordt gedreigd, indien ik niet (nog eens) de retributie betaal dat dan een invorderingsprocedure zal opgestart worden en alle extra kosten ten mijn laste zullen komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 nov 2015 13:53

Je hebt alvast gelijk over je standpunt:

Jij hebt je nooit geparkeerd, met als gevolg dat je nooit een ticket zou nodig gehad hebben.
Zoals je zelf al zegt: stilstaan is niet hetzelfde als parkeren.

Het probleem is dat je dit niet zult kunnen bewijzen.
Je had meteen de man die de bon uitschreef moeten aanspreken hierover.

Alhoewel deze een foto moet maken, en op de foto zou toch moeten duidelijk zijn dat je aan het lossen bent (open kofferruimte)?
Als dit het geval af (je sluit je koffer niet terwijl je aan het lossen bent) heb je een zaak, en zou je het kunnen aanvechten.
Anders zou ik voorstellen om het te laten rusten.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 23 nov 2015 14:01

Hangt af van het reglement inzake betalend parkeren in die gemeente.
Kan perfect zijn dat men steeds verplicht is een ticket te nemen en dat men eentje kan nemen met '15 gratis'.
Dan voldoet men dus indien geen ticket aan de contractuele voorwaarden... van het parkeerreglement / retributie.
Heeft niets te maken met de wegcode.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 23 nov 2015 14:19

Hangt af van het reglement inzake betalend parkeren in die gemeente.
Kan perfect zijn dat men steeds verplicht is een ticket te nemen en dat men eentje kan nemen met '15 gratis'.
Dan voldoet men dus indien geen ticket aan de contractuele voorwaarden... van het parkeerreglement / retributie.
Heeft niets te maken met de wegcode.
Je zegt het nu zelf: betalend parkeren.
TS heeft zich daar niet geparkeerd, maar stond wel stil.

Ticket is pas nodig als je effectief de wagen verlaat voor een langere duurtijd dan nodig tijdens laden en lossen, of iemand te helpen instappen (die bijvoorbeeld niet meer zelfstandig kan wandelen).

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 nov 2015 14:28

Daarom lezen wat er in het reglement staat.
In dat van net door mij gelezen reglementen is er inderdaad enkel sprake van parkeren.
Maar ...men weet nooit wat er in een gemeentelijk reglement staat.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 nov 2015 17:07

Hangt af van het reglement inzake betalend parkeren in die gemeente.
Kan perfect zijn dat men steeds verplicht is een ticket te nemen en dat men eentje kan nemen met '15 gratis'.
Dan voldoet men dus indien geen ticket aan de contractuele voorwaarden... van het parkeerreglement / retributie.
Heeft niets te maken met de wegcode.
Neen, dat kan niet.

Betalend parkeren geldt enkel indien er geparkeerd wordt, en parkeren dient bekeken te worden zoals in de wegcode.
Een gemeente kan zijn eigen parkeerreglement niet boven het KB wegcode stellen.

Er is geen wettelijke basis om retributies uit te schrijven aan stilstaande voertuigen, noch om die te innen ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 nov 2015 17:10

Het probleem is dat je dit niet zult kunnen bewijzen.
Tenzij het om een parkeerbelasting gaat - reglement nalezen - ligt alle bewijslast bij de concessiehouder of gemeentelijk parkeerbedrijf ...

Overbodig
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 24 nov 2015 14:27

Het probleem is dat je dit niet zult kunnen bewijzen.
Je had meteen de man die de bon uitschreef moeten aanspreken hierover.
Ik heb de man uiteindelijk aangesproken en dat op zich was een zeer bijzondere ervaring! Ik wou mijn verhaal kort houden, maar zal toch maar uitleggen hoe dat gesprek verliep:
Toen ik de man wou aanspreken zette hij het op een lopen! Ik bleef eventjes verstomd staat kijken, maar besloot toch om de man achterna te spurten. Na ongeveer 100m kon ik hem inhalen. Ik diende vast te stellen dat de man niet alleen zeer sportief was, maar ook aan een extreme vorm van dementie leed. Hij herinnerde zich niet meer dat hij een minuut voordien mijn wagen op de bon had gezet. Toen ik hem de retributiebon toonde die hij zopas uit zijn apparaatje had getrokken ging nog steeds geen belletje rinkelen. Op mijn vraag waarom hij wegrende op het ogenblik dat ik hem wou aanspreken, wist hij ook van niks. In mijn laatste hoop om de man zijn geheugen op te frissen verzocht ik hem om eens terug te keren naar mijn wagen. Dat deed hij vrijwillig, zonder bezwaar.

Intussen was mijn partner klaar met het verdere uitladen en had de hij de kofferruimte van de wagen afgesloten. Hierdoor leek mijn wagen nu plots wel op een geparkeerd voertuig, zonder parkeerticket. De man wordt opeens terug een stuk spraakzamer. "Meneer, dit is een afgesloten voertuig, hoe kon ik nu weten dat dit voertuig gelaten of gelost wordt als het volledig afgesloten is?" Ik had het door, de man hield zich voor dom. Hij gaf me nog de raad, indien ik niet akkoord was, dat ik naar de parking shop kon gaan, wat ik dan ook deed en zelf mijn klacht schriftelijk op papier schreef.

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 24 nov 2015 14:32

Ik vrees dat die man in het verleden als door een individu met minder goede intenties dan de uwe is benaderd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”