Volgende situatie doet/deed zich voor... Het is een lang verhaal, maar ik hou het zo kort mogelijk.
In augustus 2015 parkeerde ik mijn wagen op een plaats waar een parkeerticket nodig was.
De wagen was geladen met reinigingsproducten en werkmateriaal en het was de bedoeling deze uit te laden, samen met mijn partner.
We stappen uit, ik open de kofferruimte en grijp mijn armen en handen vol en stap naar de overkant van de straat om daar het materiaal neer te leggen in het pand van onze bestemming. Mijn partner was trager dan mij en selectief in het geen hij eerst uit de wagen wou nemen.
Net op het ogenblik dat ik mijn handen terug vrij had en opnieuw naar de wagen stapte om de rest uit te laden, zie ik links vooraan aan mijn wagen een parkeerwachter staan, terwijl mijn partner op dat ogenblik nog steeds in de kofferruimte aan het rammelen was.
Echt waar, de wagen stond nog geen 3 minuten stil toen de gretige parkeerwachter de bon onder mijn ruitenwisser stak.
Ik stap naar de parkingshop, waar ik schriftelijk mijn klacht neerschrijf. De man aan het loket zegt me om voorlopig de retributie niet te betalen en een schriftelijk antwoord af te wachten.
Twee weken later ontvang ik een brief dat spreekt over een onderzoek van mijn klacht en dat er volgens het retributiereglement geen gegronde, noch wettelijk reden kan gevonden worden om de retributie te annuleren. " er was geen ticket aanwezig op het ogenblik van de controle".
Ik had eigenlijk wel verwacht dat het parkeerbedrijf geen fout zou toegeven, dus ik betaalde dan maar de retributie volgens de gegevens op de retributiebon.
Enige tijd na de betaling van de retributie ontvang ik een herinnering van iets wat zichzelf OPC noemt. In de brief staat dat ik de retributie nog niet betaald heb, ook dat verdere communicatie enkel kan via e-mail. Ik stuur een e-mail en betwist dat ik de retributie niet betaald heb. Er komt geen reactie waardoor ik veronderstel dat ze hun fout hadden ingezien en vastgesteld hadden dat ik wel degelijk betaald had.
Ongeveer twee weken later ontvang ik een aanmaning per gewone post. Opnieuw beweert men dat ik de retributie nog steeds niet betaald heb. Opnieuw betwist ik deze bewering opnieuw via het opgegeven mail adres. Na twee weken nog steeds geen reactie.
Om zelf zeker te zijn dat ik geen enkele fout gemaakt heb herlees ik nog eens het schriftelijk antwoord op mijn klacht. Daarin valt mij op dat het woord 'wettelijk' gebruikt wordt, zonder naar enig wetsartikel te verwijzen. Ik probeer zelf de wetsartikelen te vinden en vond twee interessante artikel. Het ene spreekt over een geparkeerd voertuig, en het tweede spreekt over een stilstaand voertuig. Ik kom tot het besef dat mijn wagen op het ogenblik dat de retributiebon werd uitgeschreven, wettelijk een stilstaan voertuig was om reden dat de wagen gelost werd.
Ik zocht en vond het retributiereglement van de stad in kwestie. Uit dat reglement blijkt dat nergens sprake is dat stilstaande voertuigen een parkeerticket moeten betalen.
Omdat intussen op mijn tweede e-mail, na de aanmaning nog steeds geen reactie kwam stuurde ik een aangetekend schrijven naar de zaakvoerder van OPC. Daarin verzocht ik de man te verduidelijken op welke wettelijke artikels en welk artikel in het retributie reglement hij zich baseert om de retributie niet te kunnen annuleren.
Vandaag zijn we een maand na mijn aangetekend schrijven en nog steeds geen enkele reactie. Ook niet op mijn voorgaande e-mail berichten. Het is duidelijk dat de zaakvoerder van OPC bewust weigert om te reageren. Waarom? Dat zou ik graag willen weten. Ik zou ook graag mijn onterecht betaalde retributie willen terug eisen.
Kan ik deze persoon dagvaarden? Of is dit het sop van de kolen niet waard? Naar mijn mening is hier wel degelijk sprake van poging tot oplichterij. In de aanmaning wordt gedreigd, indien ik niet (nog eens) de retributie betaal dat dan een invorderingsprocedure zal opgestart worden en alle extra kosten ten mijn laste zullen komen.