proces-verbaal betwisten of niet?

DorienBrs
Topic Starter
Berichten: 3

proces-verbaal betwisten of niet?

#1 , 20 nov 2015 01:33

Artikel 5 uit de wegcode: De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen
in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
en van het gebruik van de openbare weg zijn aangebracht.

Bij het oprijden van de betreffende oversteekplaats met fietspad was het verkeersbord C1 mij niet zichtbaar.

Even verderop werd ik tegengehouden door een politieman op motor die betreffend pv opstelde.
Hierna liep ik samen met mijn vriend terug omdat ik het bord effectief niet gezien had en wou weten hoe dit kwam.
Bij het bord aangekomen stelden we vast dat het betreffende bord, verbodsbord C1, los stond en verdraaid was en nu zichtbaar voor fietsers die het kruispunt oversteken in de richting van de tiensesteenweg.
Hierdoor was het voor mij dan ook onmogelijk om dit bord gezien te hebben.

Loont het de moeite om met bewijzen dit pv te betwisten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 20 nov 2015 02:24

Als U kunt bewijzen dat dit bord verdraaid stond toen U het passeerde heb je een kans.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2015 13:01

Was je met de fiets of de wagen? Indien met de wagen: als er een C1 bord aan een straat staat, is er héél erg veel kans dat je ook een C31 en / of een D3 bord genegeerd hebt.

Kan je de google maps coördinaten geven van de plaats waar het over gaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

DorienBrs
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 20 nov 2015 15:03

@Gebruiker21 ik was onderweg met de fiets. De andere borden die je benoemd staan er niet.

Hier is de link naar de coördinaten van google maps: https://www.google.be/maps/@50.8736383, ... 312!8i6656

Blijkbaar staat dat bord nu weer los en verdraaid.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 20 nov 2015 15:09

Daarachter hangt er toch nog één, net in de straat zelf?

DorienBrs
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 20 nov 2015 15:17

Het gaat niet over dat bord dat in begin van de Tiensestraat staat. Het gaat over het fietspad dat horizontaal loopt.
Ik stak over net zoals de fietser die je op google maps kan zien en daarvoor heb ik een pv gekregen.
Op google maps staat het C1 bord zoals hij moet staan. Toen ik er overstak stond die bord verdraaid, en los, naar de richting van de fietser.

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 20 nov 2015 15:29

Ha ja, nu ben ik mee. Maar als er rechts van de baan een fietspad is, dacht ik dat men dat toch moet gebruiken? In dat opzicht, is die C1 misschien niet eens noodzakelijk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 nov 2015 15:35

Waarom heb je de agent niet meteen mee naar dat bord laten kijken :?:

Probleem is dat je niet enkel de C1 overtreedt, maar ook links in je rijrichting fietst.
Anders gezegd, je màg daar helemaal niet aan komen fietsen op het fietspad, ook al doet half Leuven dat ...
Een fietspad met enkel wegmarkeringen, màg je niet volgen als het links in je rijrichting ligt ...

9.1.2.

Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.



Je kan het altijd proberen - maar het blijft een risico .
Maak er een filmpje van terwijl je dat bord ronddraait .
Nadien terug goed zetten, zorg dat dat mee op beeld staat dan, én schriftelijk melden aan de bevoegde stadsdiensten (zo dat je er een bewijsje van hebt).

Verdraaide verkeersborden is - zeker in studentensteden - al lang een probleem dat eenvoudig aan te pakken is door een andere manier van bevestigen, maar het gebeurt niet.

chantika
Berichten: 961

#9 , 20 nov 2015 15:37

En die fietser op de foto mag die daar oversteken? Ik zie daar nog zo een bordje. Kleiner model zou ik ook overgekeken hebben.


https://www.google.be/maps/@50.873651,4 ... 312!8i6656


Ik ken nu ook niets van het fietsreglement maar mag je links van de weg fietsen indien er geen borden zijn die dat toelaten?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 20 nov 2015 16:04

Ben er een half uurtje geleden nog voorbij gekomen met de fiets en goed gekeken. Woon er maar een paar 10 meter vandaan. Je mag daar helemaal niet rijden in die richting. Het is een fietspad enkele richting. De kleine C1 wordt amper 50 meter verder nog eens herhaald door een groter model.
De fietser op google earth is ook in fout.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 nov 2015 16:41

Yep, je reed in de verkeerde richting. Bord of geen bord, je begaat een overtreding. Je zou kunnen zeggen dat je de "wegmarkeringen" van het fietspad, die aangeven dat je daar met het verkeer mee moet rijden, moet respecteren. In die zin is het PV dus wel correct. Over het zichtbaar zijn van het bord C1 kon je met de agent discussiëren, maar als het PV het niet specifiek over dat bord heeft, maar algemeen over "De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen", dan klopt het wel.

Ik zou er niet te veel tijd en moeite in steken. Als je dit voor de politierechtbank laat komen heb je veel kans dat je dit niet wint, en lopen de kosten op. Je was uiteindelijk in fout, dus ik zou dit niet betwisten, moest ik van jou zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”