Verjaringstermijn niet-fiscale invordering

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Verjaringstermijn niet-fiscale invordering

#1 , 18 nov 2015 23:02

Hallo,

ik heb op een brief ontvangen vandaag met postdatum (bovenaan vermeld op de brief) van 12/11/2015.

De feiten werden gepleegd op 15/08/2009

uitspraak van de politierechtbank op 26/10/2010

Ik heb dus meer dan 5 jaar na de uitspraak pas het betalingsbericht ontvangen. Het ging om het negeren van een rood stoplicht (met 1 of 2 seconden).

Ik dacht dat de verjaringstermijn op een verkeersovertreding een jaar was (wat volgens mij overschreden werd, uitspraak was meer dan een jaar later) en de verjaringstermijn op het uitsturen van de boete 5 jaar, wat ook overschreden werd.

Hoe moet ik hierop nu reageren? Klopt het dat deze niet-fiscale invordering verjaard is op beide vlakken?

Wat kan er gebeuren als ik hierop protest aanteken wegens verjaring? Nog bijkomende kosten en op het einde van het verhaal wint de staat zowiezo en moet ik het toch betalen? Ik zal zowiezo eerst bellen voor ik begin met officieel te reageren hierop.

Alvast bedankt!

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#2 , 18 nov 2015 23:04

PS ik heb geen minnelijke schikking hiervoor ontvangen, omdat ik mijn rijbewijs minder dan een jaar had kwam het automatisch voor de politierechtbank. (geen idee of dit belangrijk is)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 19 nov 2015 08:54

Er zijn diverse termijnen:
1) voor de strafvordering: principieel 1 jaar maar die kan gestuit worden door een aantal daden van opsporing, onderzoek en dagvaarding-->vergeet dit maar, uitspraak was geldig.

2) De strafuitvoering zelf: is meestal een correctionele straf (boete hoger dan 26 EUR), geen politionele. Die verjaren na 5 jaar. Vonnis was op 26.10.2010. Wacht nog even met de champagne want:

Strafwetboek:

Art. 92. Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.
Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.


En de beroepstermijn is....15 dagen na de uitspraak (vonnis op tegenspraak) of na de betekening (bij verstek)

Voor de exacte berekening van de dagen moet u het gerechtelijk wetboek raadplegen, van Art 52.

Bent u bij verstek veroordeeld? Het komt in uw geval werkelijk op een paar dagen aan voor de boete. Bel eens naar het ontvangkantoor, in principe houden ze de termijnen in de gaten maar er zijn ook ontvangers die redeneren dat het niet aan hen is om ambtshalve verjaring in te roepen....

3) Voor de gerechtskosten is de termijn 10 jaar, die zullen dus in elk geval worden ingevorderd en daaraan ontkomt u niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#4 , 19 nov 2015 17:56

Bedankt voor je snel antwoord.

Ik ben inderdaad bij verstek veroordeeld, het was de eerste (en laatste) keer dat ik moest verschijnen. Ik had speciaal verlof genomen om te merken dat het ondertussen al uitgesproken was...vergist van datum :?

Ik zal morgen eens bellen met de dienst, ik vermoed dat ze niet erg hulpvaardig zullen zijn hierin maar ik kan maar proberen.

Als ik nu protest aanteken omdat het verjaard is en enkel de gerechtskosten betaal, mocht mijn protest onterecht zijn, welke meerkost riskeer ik dan? Interesten?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 19 nov 2015 18:10

Het is niet verjaard. Of tenminste, zeer waarschijnlijk niet. Indien u op de zitting was geweest dan was de ontvanger 2 dagen te laat geweest. Maar bij verstek begint de termijn om beroep aan te tekenen te lopen na de betekening van het vonnis. Dat zal een paar dagen na de uitspraak geweest zijn, de verjaringstermijn schuift dan ook automatisch mee op dus de ontvanger is op tijd (ze hebben overigens een programma dat die zaken in de gaten houdt en hen een mailtje zendt als een verjaring dreigt).

U kan bellen maar neem van me aan: het is verloren moeite, ze hebben alle mogelijke verhalen al 5 keer gehoord en het interesseert hun niet, zij vorderen in. U kan protesteren maar dat haalt niets uit: ze zenden een bevel tot betaling, als u daar niet op ingaat dan komt de deurwaarder. Mijn advies: betaal gewoon, elke andere strategie zal u alleen maar meer kosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#6 , 19 nov 2015 21:36

Bedankt voor de reactie. Heb ook niet veel zin om weer extra kosten te krijgen want de staat wint normaal altijd, maar ik vond het nu wel echt opvallend dat het meer dan 5 jaar duurde voor ik mijn betalingsbericht kreeg daarom vond ik het wel de moeite dit topic te openen.

Ik zal de vraag morgen stellen aan de telefoon maar als ik bot vang gewoon betalen...

toch bedankt!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 19 nov 2015 21:58

Ze winnen bijlange niet altijd hoor (alleen hier wel vrees ik). Verjaring komt nog wel eens voor, u heeft gelijk om het te checken want in principe dient u ze in te roepen, de ontvanger kan (en mag) altijd redeneren 'baadt het niet dan schaadt het niet' en in de meeste gevallen betalen mensen gewoon wanneer ze het bevel krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 19 nov 2015 23:24

Wat is het bedrag?
Was het alleen een boete of ook vervangende gevangenisstraf - rijverbod?
Bij verstek ... geen verzet aangetekend.
Of beroep?
Gewoonlijk is het al enkele seconden oranje voor het rood wordt...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 nov 2015 15:49

Bedankt voor de reactie. Heb ook niet veel zin om weer extra kosten te krijgen want de staat wint normaal altijd, maar ik vond het nu wel echt opvallend dat het meer dan 5 jaar duurde voor ik mijn betalingsbericht kreeg
De overheid is vrij recent begonnen met de meer effectieve invordering van penale (straf) boetes, waarvan er hopen onbetaald bleven.

Je zou de precieze datum van de betekening van het vonnis moeten weten, maar de kans is klein dat dit binnen de 2 dagen na het vonnis gebeurd is .


Schort een poging tot inning de verjaringstermijn van de strafuitvoering op :?:

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 20 nov 2015 16:21

[quote="Inazuma

Schort een poging tot inning de verjaringstermijn van de strafuitvoering op :?:[/quote]

Kan onbeperkt gestuit worden door elke daad die een begin vormt van gedwongen uitvoering (vb bevel tot betaling). Om echt 100% zeker te zijn zou je inderdaad moeten nagaan wanneer het vonnis werd betekend en of de betekening geldig was maar bon, dat zijn last-ditch pogingen die in 99.9% van de gevallen op een sisser aflopen.

Alternatieven voor betaling :P :

a) onvermogen ---> de ontvanger evalueert dit, indien deze concludeert dat er met geen mogelijkheid iets te rapen valt dan zendt hij het dossier naar het parket, dat dan desgevallend de vervangende (gevangenis)straf kan laten uitvoeren indien voorzien. Maar pas op, ze zijn daar veel gewoon, in uw afgedragen kostuum komen smeken zal niets uithalen
b) strafuitvoering dooft uit door de dood van de veroordeelde ---> uiteraard geen optimale strategie
c) genadeverzoek dat ingewilligd wordt---> maar 't is overal crisis en ik vrees dat er 'waardiger' verzoeken worden ingediend.

En nog vergeten: uitstellen van executie: afbetalingsplan aanvragen. Dat hebben ontvangers liever dan uitvoerend beslag.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 21 nov 2015 19:57

Als aanvulling op het bovenstaande: gisteravond met mijn lieftallige wederhelft (die enigszins professioneel vertrouwd is met geld uit schuldenaars persen) nog een discussie gehad over die stuiting van de verjaring van de strafuitvoering in het kader van penale boeten.

Bottom line is dat de zaken niet zo duidelijk blijken te zijn:

De verjaring wordt gestuit door elke daad die een begin van effectieve uitvoering van de straf voorstelt en dit ongeacht het vrijwillig of gedwongen karakter ervan. Dit betekent concreet dat de verjaring gestuit wordt door het beslag op goederen van de veroordeelde of door een uitvoering van de vervangende gevangenisstraf. De louter uitgedrukte wil tot uitvoering volstaat echter niet. Een betekening of een aanmaning stuiten bijgevolg de verjaring niet.

(cf. http://www.environmental-lawforce.be/up ... c214db.pdf )

Waar we het over eens zijn is dat elke (zelfs gedeeltelijke) betaling stuit, dat (derden)beslag dat wordt gelegd stuit. Maar niet over de kwestie of een bevel tot betaling stuitend werkt of niet. Ik meen van wel, zij denkt dat dit niet het geval is. Totdat er klaarheid over is mag ik niet meer naar klassieke muziek luisteren in haar bijzijn dus ik ga het trachten uit te vissen. Als iemand anders hier een precieze bepaling mocht over vinden, of rechtspraak (had al eens gezocht bij Cassatie maar niets gevonden specifiek daarover), laat maar horen.

Voor TS: welk document heeft u exact gekregen van de ontvanger?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Emiel9
Berichten: 77

#12 , 21 nov 2015 20:30

Ik heb mijn boete niet moeten betalen omdat het al verjaard was, wel de gerechtskosten. Je moet de verjaring zelf inroepen. Gewoon eens bellen naar de ontvanger. je kunt niets verliezen ;-)

ALVP
Berichten: 35

#13 , 23 nov 2015 20:59

Indien er voor tenlastelegging A 20 EUR (gebracht op 110 EUR) is uitgesproken en voor tenlastelegging B 25 EUR (gebracht op 137,50 EUR), is dit dan nog een politiestraf waarvan de strafuitvoering verjaart na 1 jaar of dient dit te worden opgeteld zodat het samen een correctionele straf is die dan verjaart na 5 jaar?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 24 nov 2015 07:34

@ALVP: Stel uw vraag in een aparte thread, anders wordt het te verwarrend.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 24 nov 2015 16:37

Verder bordurend op post #11: het standpunt van de administratie (centrale diensten invordering) over de stuiting van de verjaringstermijn is dat de betekening van een bevel tot betaling de verjaringstermijn NIET stuit.

Mijn vrouw heeft dus gelijk en dat gaat me een diner kosten.....

Dus voor TS (of uitzonderingsgevallen waar het op een paar dagen aankomt): indien de verjaring van de boete op een paar dagen aankomt en de administratie zendt u een betalingsuitnodiging of betekent een bevel tot betaling maar gaat nog niet over tot uitvoering....niet bewegen. Indien u ook maar 1 euro betaalt dan stuit u zelf de verjaring. Het is dan een race met de ontvanger; als die tijdig een deurwaarder beslag laat leggen dan verliest u en komen er kosten bij. Let wel op: de gerechtskosten zullen in elk geval ingevorderd worden dus best (niet te lang op voorhand) bellen dat u rustig de verjaring van de boete afwacht maar geen probleem hebt om daarna de gerechtskosten te voldoen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”