parkeerboete op parking

gebruiker_1987
Topic Starter
Berichten: 4

parkeerboete op parking

#1 , 17 nov 2015 12:23

Hallo,

Vorige week na het werk vond ik een parkeerboete terug onder mijn ruitenwisser 'PZ AMOW - Bericht van vaststelling: voertuig nummerplaat xxx staat in overtreding volgens het KB 01/12/1975 algemeen reglement op de politie van het wegverkeer'.
Even een situatieschets: Het gaat om de parking aan het station van Opwijk - eigendom NMBS vermoed ik? Sinds de heraanleg van die parking zijn er nooit voldoende plaatsen beschikbaar. Rond 7u30 - 8u staat de hele parking vol, m.u.v. van de nutteloze 'kiss and ride'-stroken en de plaatsen voor gehandicapten. Gevolg: iedereen zet zich langs de zijkanten van de parking. Na een aantal maanden heeft men hier en daar oranje vierkante borden geplaatst met de melding 'Foutparkeerders zullen beboet worden'. Er staan verder geen officiële verkeersborden, noch zijn er markeringen aangebracht.
Ik stond die dag geparkeerd naast een berm met planten, dus niet op de berm of in de planten. De auto's die tegenover mij stonden, konden nog steeds zonder problemen uit hun parkeerplaats rijden. De doorgang werd dus niet versperd. In mijn buurt stond ook nergens een oranje bord.
Ik weet nog niet hoeveel de boete bedraagt, heb ze nog niet in de bus gekregen, maar kan dit beboet worden? Is dat niet te vergelijken met parkeren langs de kant van de weg waar geen parkeerverbod staat aangegeven, niet op het voetpad, zonder de doorgang te belemmeren?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 nov 2015 12:47

kan u in google maps eens de plaats aangeven? of een foto plaatsen, want hoewel uw beschrijving mss niet slecht bedoeld is, kan het zijn dat essentiele elementen vergeten worden.

gebruiker_1987
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 nov 2015 13:30

Google maps geeft nog de oude situatie voor de heraanleg van de parking. Ik heb wel een situatieschetsje gemaakt: Afbeelding
Dus concreet: de fout geparkeerde wagens maken de doorgang smaller, maar er kunnen nog steeds auto's door, weliswaar slechts in 1 rijrichting tegelijk.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 nov 2015 13:37

wss geeft de schets in combinatie met dit: https://www.google.be/maps/place/Opwijk ... b0!6m1!1e1 een redelijk goed beeld.

In welke rijrichting stond je met je wagen (neus van de auto naar "beneden" of naar "boven" op de tekening?

gebruiker_1987
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 nov 2015 13:41

naar boven

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 nov 2015 17:52

3m "rijbaan" open gelaten ?
Geen andere inbreuk begaan ?

Even wachten op het PV, maar waarschijnlijk op basis van 77.5 :?:

Wel ...
Er is evenwel NIETS dat verbiedt buiten de "vakjes" te parkeren op een parking.
"Vakjes" gelden énkel in een parkeerzone volgens Art 75.2 (het énige dat in de wegcode als "parkeerzone" omschreven wordt) en in een (woon)erf - waar de vereiste enkel is dat er een niet nader bepaalde witte markering is.

Als de verbalisant(en) schreven dat je buiten de parkeerzone staat, zoals op mijn PV, is dat ook al een uitweg ...
77.5 geldt enkel binnen een parkeerzone

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 17 nov 2015 18:10

Hopelijk gaat TS tot in beroep.
Ik denk hier aan de zaak parking aan station in Diest.
Zelfde situatie.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 nov 2015 11:31

Ik denk hier aan de zaak parking aan station in Diest.
Ik aan de mijne, waar de politierechter Mechelen onverkort mijn verdediging volgde.

Punt is: géén andere overtredingen begaan hebben, en dus ook niet hinderlijk geparkeerd staan :!:


Heel het "vakjes" gedoe is gebaseerd op het MB 11/10/1976 plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens (en dat zijn vereisten voor de wegbeheerders)


Er is nog een uitzondering bij betalend parkeren, als de verplichting in de vakjes te parkeren op de parkeermeter staat:

27.3. BETALEND PARKEREN
27.3.1.
1° Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.

27.3.3. Op plaatsen gesignaleerd door het verkeersbord E5, E7 of E9a tot E9h, aangevuld met een onderbord met de vermelding "betalend", evenals op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten, kan het parkeren eveneens geschieden op andere wijzen en onder andere voorwaarden die ter plaatse ter kennis van de betrokkenen worden gebracht.


Hier kan men in principe de gekste voorwaarden op vermelden ...


Op deze en bovenvermelde uitzonderingen na, staat daarvan NIETS in de wegcode (de reglementering die de weggebruikers moeten toepassen)

gebruiker_1987
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 18 nov 2015 13:42

Ok, benieuwd naar het PV. Dan laat ik het hier alleszins niet bij.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 18 nov 2015 16:54

Woonerven ook maar dan hebben we het gehad.
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:

F12a F12b

1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”