Administratieve boete bij overtreding wegcode?

LeenW
Berichten: 12813

Re: Administratieve boete bij overtreding wegcode?

#16 , 23 dec 2015 12:42

Dus afhankelijk van de aard van de verbalisant, krijgt u een andere boete? Dat op zich lijkt mij al strijdig met het gelijkheidsbeginsel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#17 , 31 dec 2015 09:45

Ben mij ondertussen aan het inwerken in de materie, waar dient verlof anders voor.

Zou mijn geval eventueel te maken kunnen hebben met de recente staatshervorming? Waarbij de deelstaten een aantal verkeersmateries, en hun bestraffing, hebben gekregen? Iemand thuis hierin?

http://www.clvd.be/documents/news-items ... ml?lang=nl

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#18 , 31 dec 2015 13:20

Wat is de plaats van inbreuk ?

OP talloze plaatsen zijn de voorbehouden rijstroken niet conform Art 72.5 aangegeven

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /262-art75

De 3 elementen zijn vereist : wegmarkering met brede strepen, wegmarkering "BUS" , én bord F17 zijn tegelijk vereist om een voorbehouden rijstrook correct aan te geven:

72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
Toevallig vandaag gepasseerd en gestopt om alles van naderbij te bekijken, en inderdaad er klopt niet zoveel van.

Er staat een bord C1 met onderbord "uitgezonderd bus taxi hulpdiensten" en daaronder nog 3 symbolen van een fiets, bromfiets en bus.

Dus de tenlastelegging van "negeren bord F17" klopt sowieso al niet. Los van alle voorgaande bemerkingen en tegenkantingen die ik in mojn verweer ook zal opwerpen.

En bij mij weten is het personeel van De Lijn ook niet bevoegd om het negeren van een bord C3 vast te stellen, gezien ze maar beperkte bevoegdheden hebben.. Laat staan dat ze dit mogen beteugelen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 31 dec 2015 17:02

Is het een C1 Afbeelding of een C3 Afbeelding ?

Inbreuken op C1 noch C3 kunnen vastgesteld worden door inspecteurs van De Lijn !
Zij zijn NIET bevoegd
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/101-art3


C3 kan vastgesteld worden via automatische camera's, en dan afgehandeld worden via GAS
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... 72&lang=nl
Dat is echter op basis van een gemeentelijk reglement ... en de tarieven zijn dan die van de onmiddellijke inning.
Dat is 55 euro voor een C3 (eerste graad overtreding)


Heb je foto's genomen ?

Het zou helpen als je foto's post of de lokatie aangeeft ...

Een C1 kan enkel beperkt worden voor ofwel een bus (blauw onderbord met wit opschrift "uitgezonderd bus")
Taxi, hulpdiensten, en dergelijke symbolen onder een C1 kunnen NIET !

Ofwel, uitgezonderd (brom)fietsers met een wit onderbord met zwart opschrift "Uitgezonderd" en dan symbool fiets (onderbord M2) en eventueel extra bromfiets A (M3)

Zie Art 9.1.3° voor beide beperkingen
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 64-hs2art9

Daarin is een voorziening bij éénrichtingsverkeer die meer uitzonderingen toelaat : (blauw onderbord, witte TEKST)

Indien het een busstrook of een bijzondere overrijdbare bedding betreft waarop het verkeer slechts in één rijrichting is toegelaten, wordt het verkeersbord C1, ten gunste van de categorieën van voertuigen die er respectievelijk zijn toegelaten, aangevuld met een onderbord van het type IV van bijlage II van dit besluit.


Andere opties zijn er wettelijk niet.


U kan desgewenst bij de politie klacht neerleggen wegens vals PV tegen de opsteller van De Lijn .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 31 dec 2015 17:11

De C1 kan dan weer niet afgehandeld worden via GAS ...
Dat is trouwens een derde graad overtreding, en die kost 165 euro bij Onmiddellijke inning.


Heel dit zaakje stinkt uren in de wind ...

Heeft u rechtsbijstand ?

giserke
Berichten: 2434

#21 , 07 jan 2016 12:00

Ze creëren toch echt wel juridisch drijfzand.

Wat als de GAS boete duurder is dan een normale boete voor hetzelfde feit? Heb je dan het recht de normale boete te eisen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 10 jan 2016 14:56

Ze creëren toch echt wel juridisch drijfzand.

Wat als de GAS boete duurder is dan een normale boete voor hetzelfde feit? Heb je dan het recht de normale boete te eisen?
Tarieven voor verkeersovertredingen via GAS liggen vast en zijn identiek aan OI ifv graad van de inbreuk : 55, 110, 165

Dat gaat over parkeerinbreuken , of inbreuken tegen C3 + Voetgangerszone maar de laatste 2 enkel indien vaststelling dmv automatische camera :!:

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#23 , 16 jan 2016 12:34

Mijn verweer is ingediend. Totaal 7 blz quasi doorlopende tekst (interlinie 1,5 en lettergrootte 11), dus ik vermoed voldoend tegenargumenten. Ik ga de beslissing van De Lijn nu afwachten. Ifv hun weerwoord en de einduitslag zal ik mijn argumenten hier eens posten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 27 jan 2016 15:00

Blijkbaar heeft de Vlaamse overheid zich ergens de bevoegdheid toegeëigend om bij niet-gedepenaliseerde (strafrechtelijke) inbreuken zelf (en aan een zeer lucratief tarief, zeker bij herhaling) een administratieve boete te bepalen en te incasseren .
(zie uitvoeringsbesluiten bij 14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM. http://tinyurl.com/gnaldbn )

http://delijnbetalen.be/nl/Vragen%2Dove ... De%2DLijn/

Nu is de vraag nog op basis van welke federale wetgeving zij dat dan kan - die vraag heb ik aan de Vlaamse overheid gesteld via 1700, ben benieuwd ;-)

Want het gaat omstrafrechtelijke inbreuken op de wegcode die noch gedepenaliseerd zijn, noch verGASt zijn ...
Normale afhandeling is dus via Art 29 wegverkeerswet en dan de strafrechtelijke afhandeling.

Kevin23
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#25 , 19 mar 2016 17:54

Hoe is het nu afgelopen met de boete van de lijn
Heb ook zo'n boete ontvangen waar ze inschrijven dat ze me een busstrook hebben zien nemen

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#26 , 12 apr 2016 22:41

Heb reactie van De Lijn gehad na mijn verweer van 7 blz, in 1 zin': "uw dossier werd geseponeerd". Zonder inhoudelijke reactie op al mijn verweer-elementen. volgende stap is nu ombudsdienst en Comité P inlichten.

In tegenwoordig ook item in de actualiteit:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... itie.dhtml

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160412_02232711

KrisP
Berichten: 145

#27 , 13 apr 2016 18:27

Comité P?

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#28 , 14 apr 2016 07:32

Idd Comité P. Letterlijke opdracht: "de bescherming van de grondwettelijke rechten en fundamentele vrijheden van de burgers door de politiediensten en -ambtenaren verzekeren door toe te zien op het naleven en het doen naleven ervan"

Lijkt mij dus zéér toepasbaar

KrisP
Berichten: 145

#29 , 14 apr 2016 11:56

Boete komt toch van De Lijn en niet van de politie als ik het goed begrijp?

Moeftie
Topic Starter
Berichten: 19

#30 , 14 apr 2016 13:12

Maar het gaat hier wel om ambtenaren met politiebevoegdheid, zij het dan wel beperkt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”