- enkel de de vermeende inbreuk, zijnde niet eerbiedigen van verkeersbord F17 (rijden op busstrook)
- de vaststeller van De Lijn, een controleur met enkel vermelding van een nummer
- de houder van de kentekenplaat
- de locatie van de vermeende inbreuk, zijnde de naam van de halte.
Los van het feit dat ik deze inbreuk heb begaan heb ik een principieel standpunt als het gaat om een administratieve boete (GAS-boetes in de ruime zin), namelijk dat dit een ondergraving is van de rechtsstaat en ik dus enkel wens in te gaan op vaststellingen van politieambtenaren of na het moment dat ik mij ten volle heb kunnen verdedigen voor de (politie)rechter. Het feit dat dit mij sowieso meer gaat koste kan mij weinig schelen, en de inzet van een advocaat voor de rechter wordt gedekt door mijn uitgebreide polis rechtsbijstand.
Mijn grootste vraag gaat over het feit dat ik een verkeersinbreuk heb begaan die conform de art 3. KB verkeersreglement door een bevoegd persoon van De Lijn mag worden vastgesteld, maar die in dit specifiek geval wordt bestraft met een administratieve boete, en dus een andere procedure, dan als die door een ander bevoegd persoon (een politieagent) zou worden vastgesteld. Ik heb het dan over het feit dat ik anders (bij vaststelling politie) een PV onmiddellijke innning zou krijgen met een antwoordformulier, bij niet betaling een minnelijke schikking van het parket, en nadien een doorverwijzing naar de rechtbank.
Nu heb ik gewoon een vodje papier, zonder handtekening, met amper feiten, laat staan vaststellingen.
Als ik de procedure van De Lijn zo lees heb ik in het geval van een administratieve boete ook amper verhaalrecht en gaat men snel over tot het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. Van doorzending naar een politierechter is blijkbaar helemaal geen sprake? En dat voor een verkeersinbreuk!
https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... trole.html
Bij niet-betaling van de definitief opgelegde boete wordt uw dossier zonder verdere kennisgeving voor uitvoering aan de gerechtsdeurwaarder overgemaakt. Alle extra kosten zijn te uwen laste. Hier stopt de schriftelijke procedure bij De Lijn.
Onduidelijk voor mij is ook het bedrag van de boete. Bij een OI opgesteld door de politie is dit 55 euro. Terwijl de laagste boete bij De Lijn 107 euro bedraagt? Of passen zij toch de boetetarieven toe van de OI zoals de politie dit doet bij inbreuken op de wegcode.
Tot slot geloof ik eerder in het verhaal dat een buschauffeur mij heeft opgeschreven en dat dan doorverteld heeft aan een controleur,die het PV opgemaakt heeft. Ik twijfel dus zéér sterk dat een bevoegd persoon zoals in het verkeersreglement voorzien, effectief de zintuigelijke waarneming van mijn overtreding heeft gedaan. In mijn ogen een flagrante miskenning van onze rechtsstraat. Maar kan ik dit ooit hard maken? Kan ik aan De Lijn bewijsvoering vragen om te bewijzen de betrokken controleur op dat moment aan het werk was op de betrokken locatie. En men dus in feite valsheid in geschrifte heeft gepleegd?
Graag jullie mening of advies.